ماجرای کلاه برداری برنامه شب کوک از برندگان مسابقه؟

0 287

ماجرای کلاه برداری برنامه شب کوک از برندگان مسابقه؟

برندگان اصلی مسابقه خوانندگی شب کوک دست به افشاگری زده و درباره پشت صحنه این برنامه صحبت هایی را مطرح کرده اند.پشت پرده مسابقه شب کوک تا همین یک سال پیش ساخت  برنامه‌ای در صدا و سیما با محوریت موسیقی و پیدا کردن خوانند‌ه‌های جدید از طریق آن یک اتفاق تقریبا نشدنی بود.

 

 مسابقه شب کوک,برنامه شب کوک,ماجرای کلاه برداری برنامه شب کوک

 

وقتی صدا و سیما حاضر نیست در هیچ یک از برنامه‌های خود ساز را به عنوان ابزار اصلی ساخت موسیقی نشان دهد و خواننده‌های ایران عموما جنبه مصرفی به عنوان مهمان برنامه های گفت وگو محور و خواندن ترانه تیتراژ دارند و تنها برنامه مختص موسیقی «پاپ» هم ساعتی پس از نیمه شب روی آنتن شبکه پنج می‌رود، امکان ساخت مسابقه‌ای مثل «شب کوک» و کشف استعدادهای جدید در خوانندگی آن هم از طریق تلویزیون بیشتر شبیه شوخی بود.

 

اما مهر ماه گذشته اتفاق مهمی افتاد و مسابقه «شب کوک» به تهیه‌کنندگی هادی دمیرچی و با اجرای باربد بابایی از شبکه نسیم ساخته شد و روی آنتن رفت. مسابقه ای که با محوریت قرار دادن مسابقات دیگری از این دست در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان مثل «آکادمی …» و «استیج» یا تلنت‌های خارجی و ایرانیزه کردن آن‌ها سعی کرد در کشف استعدادهای جدید خوانندگی و حمایت از آن ها نقش‌آفرینی کند.

 

حمایت را از آن جهت می‌گوییم که قرار شده بود فینالیست های این مسابقه جوایزی دریافت کنند که باعث پیشرفت آن‌ها در زمینه خوانندگی شود. فینال «شب کوک» فروردین ماه امسال برگزار شد و علی پورصائب، سهیل سلیمانی، آرمان فاطمی و مصطفی مهدی به ترتیب با رای هیات داوران به عنوان نفرات اول تا چهارم سری اول این برنامه معرفی شدند. جوایز آن ها هم به ترتیب عبارت بود از نفر اول 8 سکه تمام بهار آزادی به همراه هزینه یک آلبوم عالی در سطح 80 الی 100 میلیون تومان و خواندن تیتراژ شب کوک 2، نفر دوم 6 سکه تمام بهار آزادی به همراه هزینه آلبوم عالی در سطح 80 الی 100 میلیون تومان و خواندن تیتراژ یکی از سریال های تلویزیون، نفر سوم 4 سکه تمام بهار آزادی به همراه هزینه آلبوم در حد 80 الی 100 میلیون تومانی و همچنین خواندن یک تیتراژ سریال تلویزیونی و نفر چهارم هم 3 سکه بهار آزادی به همراه هزینه آلبوم 80 الی 100 میلیون تومانی به همراه خواندن تیتراژ یکی از سریال های تلویزیون ایران.

 

 مسابقه شب کوک,برنامه شب کوک,ماجرای کلاه برداری برنامه شب کوک

 

 

حالا حدود پنج ماه از پایان اولین سری مسابقه «شب کوک» در شبکه نسیم می‌گذرد و قاعدتا جوایز باید به این برندگان تعلق می گرفت و اتفاقات خوبی برای چهار برنده این مسابقه رخ می‌داد.اما به تازگی نفرات اول و سوم این برنامه دست به افشاگری‌هایی درباره نحوه برخورد مجری و تهیه‌کننده این برنامه زده‌اند که تنها مربوط به نگرفتن جوایزشان نمی‌شود. البته پیش از افشاگری‌های پورصائب و فاطمی دو نفر از برندگان فصل اول درباره نحوه عوامل تولید برنامه «شب کوک»، همه برنده‌ها و حتی برخی از چهره هایی که به مرحله نهایی راه پیدا نکرده بودند انتقادهایی را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند که این انتقادات با پاسخ باربد بابایی مجری برنامه مواجه شد.

 

بابایی در یک پیام صوتی که در کانال تلگرام خودش منتشر کرده به انتقاد از اعتراض برندگان پرداخته است. مجری «شب کوک» در این پیام صوتی به کند بودن روند تولید سری دوم مسابقه به دلیل حساسیت‌های تلویزیون در زمینه ساخت برنامه‌های موسیقی محور اشاره کرده و گفته هنوز هیچ زمان مشخصی برای پخش سری دوم مشخص نشده اما گروه تولید در حال بازبینی ویدیوهایی است که از سوی علاقه‌مندان برای آن‌ها فرستاده شده است.

 

اما بابایی در بخشی از این پیام صوتی به این نکته اشاره می‌کند که برخی از برندگان «شب کوک» گویا با این مسابقه زیاد دیده شده و هول شده‌اند! به گفته او این برندگان که پیگیر مطالبات خود به عنوان برندگان مسابقه بوده‌اند هنوز خواننده نیستند و راه زیادی در این مسیر برایشان باقی مانده پس بهتر است کمی صبوری به خرج دهند و هیاهو نکنند. بابایی در مورد اینکه قرار بوده هر کدام از این خواننده‌ها برای آلبوم مورد حمایت سازندگان برنامه برنامه قرار بگیرند گفته آن‌ها سر قولشان هستند اما تولید یک آلبوم موسیقی با توجه به صدا، موقعیت و شخصیت کارها بین 9 تا 12 ماه طول می کشد پس این خواننده های جوان باید صبوری به خرج دهند. او گفته به تمام تعهداتی که «شب کوک» به برندگانش داده عمل خواهند کرد ولی اینکه این تعهدات عملی شود بستگی به زمانی دارد که با توجه به تجربه تیم تولید برنامه مشخص خواهد شد.

 

مدتی پس از انتشار این پیام صوتی و با فاصله کمی پورصائب و فاطمی نفرات اول و سوم سری اول برنامه شب کوک، مثل بابایی در کانال‌های تلگرامی خود فایل‌هایی صوتی جداگانه‌ای منتشر کرده اند و در آن با رد برخی صحبت‌های بابایی از اتفاقات عجیبی که پیش از رقابت فینال برایشان رخ داده صحبت‌ کرده‌اند.آرمان فاطمی نفر سوم مرحله فینال «شب کوک» با اینکه دیده شدن خودش را مدیون این مسابقه می‌داند اما می‌گوید قبل از آغاز رقابت‌های نیمه نهایی دمیرچی به عنوان تهیه کننده و بابایی به عنوان طراح مجری این برنامه با بچه های راه یافته به این مرحله جلسه ای گذاشته اند و جلوی آن‌ها قراردادی گذاشته‌ و گفته‌اند که این قرارداد از طرف تلویزیون است و اگر آن‌ها امضا نکنند حق حضور در مرحله بعد را ندارند و باید از مسابقه کناره‌گیری کنند! به این ترتیب آن‌ها این همگی این قرارداد را امضا می‌کنند اما بعد متوجه می‌شوند این قرارداد کاملا شخصی‌ بوده و ربطی به تلویزیون نداشته است.

 

اما مفاد این قرارداد که نسخه دوم آن در اختیار طرف مقابل قرار نگرفته و هر دو نسخه در اختیار عوامل «شب کوک» است بسیار عجیب و جالب است. به گفته فاطمی در این قراراداد حقوق مادی و معنوی مادام‌العمر آثار برندگان در پنج سال اول کارشان تمام و کمال در اختیار عوامل مسابقه شب‌کوک قرار می‌گیرد. آن ها حق انجام هیچ گونه کار هنری را بدون اجازه ندارند و اگر در این پنج سال از طریق خوانندگی درآمد داشته باشد باید درصدی را در اختیار بابایی و دمیرچی قرار دهند.

 

به گفته فاطمی 80 درصد درآمد سال اول، 70 درصد درآمد سال دوم و … به عوامل شب کوک تعلق می‌گیرد. فاطمی که به گفته خودش متاهل است در 5 ماهی که از پایان برنامه «شب کوک» می‌گذرد او تنها 500 هزار تومان درآمد داشته و زمانی که این نکته را به یکی از چهره های اصلی برنامه گفته چنین پاسخی شنیده است:«برو تو آژانس وایسا کار کن!»این مشکل را نفر اول این رقابت یعنی علی پورصائب هم دارد. او هم در پیام صوتی خود مشکلات قرارداد مذکور را گفته و نکات دیگری را هم اضافه کرده، به گفته پورصائب نه تنها خبری از تولید آلبوم و خواندن تیتراژ سریال‌ها نشده بلکه حتی سکه های وعده داده شده به آن‌ها نیز نصفه و نیمه پرداخت شده است. به گفته او پس از برگزاری فینال تا امروز عوامل شب کوک یکی در میان جواب شان داده‌اند و هر بار به دلیل مشغله‌های غیرضروری جلساتی که قرار بوده با تیم برنده‌ها بگذارند را لغو کرده‌اند.

 

 مسابقه شب کوک,برنامه شب کوک,ماجرای کلاه برداری برنامه شب کوک

 

پورصائب می‌گوید در حالی که قرار بود آثاری که می‌سازند با حمایت و هزینه «شب کوک» ساخته شود اما تا امروز آن‌ها هر چه ساخته اند از جیب خودشان بوده و هیچ کمکی برخلاف تعهدی که شب کوک و احتمالا تلویزیون به آن‌ها داده در اختیارشان قرار نگرفته و تازه طبق آن قرارداد هر اثری هم که بسازند حقوق مادی و معنوی آن به عموال برنامه تعلق می‌گیرد. اما نکته جالبی و قابل تاملی که پورصائب به آن اشاره می‌کند بحث عوض شدن شرایط زندگی بابایی و دمیرچی به عنوان عوامل اصلی شب کوک است. به گفته او بازگشت مالی برای عوامل این برنامه بسیار زیاد بوده و این از تغییر سطح زندگی بابایی و دمیرچی کاملا مشخص است.

 

پورصائب می‌گوید بابایی در زمان ساخت برنامه بارها به آن ها گفته او پیش از «شب کوک» ممنوع الکار و ممنوع التصویر بوده اما به لطف این برنامه همه محدودیت های قبلی این مجری هم برداشته شده و به همین دلیل اینکه گفته می‌شود برنامه «شب کوک» فقط برای شرکت کنندگان و برندگانش منفعت داشته اصلا حرف درستی نیست و اتفاقا این برنده‌ها هستند که هیچ اتفاق خاصی برایشان رخ نداده نه سازندگان برنامه!برنده فینال این رقابت در پایان صحبت‌هایش هم می‌گوید بابایی و دمیرچی سود مالی و اعتباری خود از این برنامه را برده‌اند و بعید است به فکر ساخت سری دوم بیفتند و اصلا به همین دلیل هم هست مدام خبر به تعویق افتادن «شب کوک» به چشم می‌خورد.

 

این صحبت‌های برندگان مسابقه «شب کوک» در خصوص ندادن جایزه ها و قرارداد ترکمنچای گونه‌ای که با آن‌ها بسته شده از آن جهت حائز اهمیت است که این برنامه زیر نظر مستقیم سازمان صدا و سیما ساخته شده است، این یعنی یا مدیران تلویزیون هم در جریان این اتفاقات بوده اند و به همین دلیل تا امروز از خودشان واکنشی نشان نداده‌اند و یا مدیران شبکه نسیم اصلا از اتفاقاتی که در این پشت صحنه این برنامه و به خصوص بحث نوع قرارداد بسته شده بین عوامل با برندگان خبر ندارند.

 

اگر که مورد اول صحت داشته باشد تنها باید تاسف خورد و سوال کرد که کجای دنیا چنین سوءاستفاده‌ای از جوان‌های علاقه مند و اعتماد کرده کشورشان می‌کنند؟ و اگر فرضیه دوم صحت داشته باشد باید امیدوار بود مدیران تلویزیون هر چه زودتر پیگیر جزئیات ماجرا باشند و ببیند در لوای نام تلویزیون چه اتفاقات دیگری افتاده است.

3/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/zRNC
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.