ترفندهایی برای رانندگی در زمستان و جاده یخ زده

0 484

فصل زمستان و سردی هوا باعث یخ زدن جاده‌ها می‎‌شود که ممکن است رانندگی را برای شما کمی سخت تر کند. در این مطلب ترفندهای کاربردی را برای کنترل خودرو و رانندگی در زمستان برای شما گردآوری کرده‌ایم. پس در ادامه مطلب با ما در مجله تفریحی و سرگرمی روزگار همراه باشید.

برخی رانندگان با فصل زمستان و جاده‌های برفی و بارانی مشکلی ندارند و چه‌ بسا آب‌ و هوای نامساعد را دوست داشته باشند؛ از طرفی افرادی هم وجود دارند که از رانندگی در این شرایط متنفر هستند.

بسیاری از خودروهای مدرن، به ویژگی‌های جدیدی مثل مدیریت تعادل، سیستم گرمایش آینه بغل، برف پاک‌کن‌های خودکار و …  مجهز هستند که رانندگی در آب‌وهوای سرد و برفی را آسان‌تر می‌کند. اما بسیاری از خودروها به این تجهیزات مجهز نیستند. از طرفی دیگر، حتی بهترین آپشن زمستانی ماشین‌ها هم، به‌طور کامل خودرو را در فصل زمستان ایمن و راحت نمی‌کنند.

رانندگی در زمستان

در این مقاله به چندین نکته یا ابزار ساده که برای هر نوع خودرو در این فصل مفید است، اشاره می‌کنیم.

کیسه‌های پلاستیکی

وجود آینه‌ها و ایجاد دید بهتر به راننده، بخش مهمی از رانندگی است. حتی درصورت وجود سیستم گرمایشی آینه بغل‌ها، از بین بردن برف و یخ در این قسمت کار آسانی نیست. با پوشاندن آینه‌ بغل‌ها با کیسه‌های پلاستیکی در هنگام پارک خودرو در بیرون، تاحدودی می‌توان از نفوذ برف و یخ جلوگیری کرد. برای پوشش بهتر و عدم راه‌یابی باد و هوا، از نوارکشی استفاده کنید و همیشه به‌یاد داشته باشید که قبل از حرکت، کیسه‌های پلاستیکی را جدا کنید.

جوراب

منظور از جوراب فقط پوشیدن جوراب‌های گرم نیست! هنگام پارک بودن خودرو در هوای سرد، با پوشاندن برف پاک‌کن‌ها با جوراب، می‌توان تاحدی از یخ‌زدگی و آسیب به آن‌ها جلوگیری کرد.

رانندگی در زمستان

علاوه بر این درصورت گیر کردن در برف و نیاز به پیاده شدن، پوشیدن جوراب روی کفش، اصطکاک خوبی فراهم می‌کند که برای راه‌رفتن در برف، راهگشا است. البته با پر کردن جوراب‌ها به وسیله‌ی خاک مخصوص گربه و قرار دادن آن در کابین، می‌توان از شر بخار و یخ موجود در فضای داخلی خودرو راحت شد.

وضعیت تایرها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو که مرز بین حرکت و عدم حرکت را معین می‌کند، وضعیت تایرها و چسبندگی آن‌ها است.

برای آگاهی از وضعیت تایرها، یک سکه‌ی 50 تومانی (طرح دو تکه) را در عاج لاستیک قرار می‌دهیم؛ اگر بیشترین مقدار بخش حاشیه‌ای سکه بیرون از عاج ماند، تایرهای برای رانندگی در جاده‌های بارانی (جاده‌ی برفی که به هیچ‌وجه) وضعیت مناسبی ندارند و باید فوراً این تایرها با نوع مناسب زمستانی تعویض شوند.

اسپری‌های روان‌کننده

رانندگی در زمستان

هر نوع اسپری روان کننده، از یخ‌زدگی درها، قفل و دستگیره‌های آن جلوگیری می‌کند؛ معروف‌ترین و در دسترس‌ترین این نوع اسپری، روان‌کننده‌ی WD-40 است که در بیشتر فروشگاه‌های کشورمان یافت می‌شود.

به‌خصوص در شرایطی که احتمال بارش باران و سپس کاهش شدید دما یا برف وجود دارد، استفاده از این اسپری بسیار کمک کننده است.

خاک مخصوص گربه

کسانی که در خانه گربه نگهداری می‌کنند، با خاک مخصوص آن آشنایی کامل دارند. پیش از این گفته بودیم که قرار دادن جوراب‌های پر شده از این خاک در کابین، بخار فضای داخلی خودرو را جذب می‌کند.

اگر در منطقه‌ی دارای بارندگی برف زیاد زندگی می‌کنید، سعی کنید که همیشه خاک مخصوص گربه در خودرو داشته باشید. چرا که برای ایجاد چسبندگی روی برف، یکی از بهترین مواد موجود است. البته نباید انتظار معجزه و عبور از مسیرهای آف‌رود با یک متر برف داشت.

به عنوان مثال در شیب‌های ملایم یا در پارکینگ‌های روباز که سطح آن کمی برف و یخ دارد، با قرار دادن این خاک روی سطح، احتمال گیر نکردن خودرو بسیار پایین می‌آید. همچنین اگز تایر خودروی شما روی برف لیز می‌کند و چرخها دارای زاویه هستند می‌توانید با راست کردن و از بردن زاویه چرخها جلوی لیز خوردن تایرها رو برف را بگیرید.

چند نکته و ترفند مفید در مورد رانندگی در زمستان و برف:

  • هنگام پارک در شب، در صورت امکان جلوی خودرو به سمت مشرق باشد. حتی در بدترین شرایط آب‌وهوایی، طلوع خورشید و گرمای آن می‌تواند در آب شدن یخ‌های جلوپنجره و شیشه‌ی جلوی راننده، کمک کننده باشد.
  • قبل از خاموش کردن خودرو در شب، به مدت کمی شیشه‌های خودرو را پایین بکشید. این کار باعث می‌شود تا احتمال یخ‌زدگی شیشه‌ها کمتر شود. بدیهی است که پس از چند دقیقه، می‌توانید شیشه‌های خودرو را بالا بکشید و آن را تا صبح، ترک کنید.
  • اگر خودروی مجهز به جعبه‌ دنده‌ی اتوماتیک است، هنگام توقف در جاده‌های یخ‌زده دنده را در حالت خلاص قرار دهید.
  • در صورت یخ زدگی قفل خودرو، با استفاده از نی نوشیدنی به قفل هوای گرم وارد کنید (اصطلاحاً «ها» کنید) تا هوای گرم به آن برسد. البته می‌توان سوئیچ را با فندک گرم کرده و وارد قفل کرد. این‌کار را چندمرتبه تکرار کرده و سپس به حرکت دادن کلید در قفل، اقدام کنید.
  • پس از درآوردن جوراب‌های برف‌پاک‌کن‌ها، با استفاده از یک پارچه‌ی آغشته به الکل، آن‌ها را تمیز کنید تا از یخ زدن آن‌ها در هنگام حرکت جلوگیری شود.
  • هنگام رانندگی در برف، اگر جاده باز است و خلوت هر از چند گاهی با نیش ترمز از گرفتن ترمز ماشین اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت شلوغ بودن جاده، علاوه بر رعایت فاصله زیاد با خوردوهای مقابل یا کنار، در صورت نیاز به ترمز از فاصله‌ی دور شروع به گرفتن ترمز کنید تا اگر به دلیل پرشدن برف بر روی چرخها، ترمز عمل نکرد فاصله و زمان کافی برای جمع کردن ماشین داشته باشید.
این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/awfsp
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.