فرش های ماشینی خود را چگونه در خانه بشوییم؟ + 3 محلول قوی برای تمیز کردن لکه از فرش

0 339

تمیز نگه داشتن فرش به طور دائم می تواند یک مشکل به ویژه در محل های پر رفت و آمد باشد.

پاکیزگی فرش ها یکی از نکات بسیار مهمی است که باید در خانه ها رعایت شود، علی الخصوص اگر در خانه کودک یا نوزادی داشته باشیم.

شستن فرش در پایان سال از عادات و رسوم ایرانیان است که در خانه تکانی عید انجام می دهند، ولی با افزایش ظرافت فرش های ماشینی، اگر شستشوی فرش درست صورت نگیرد منجر به کاهش کیفیت و خراب شدن فرش های ماشینی می شود.

معمولاً بهتر است که هر 18 ماه فرش هایی که زیاد از آن استقاده می شود را شستشو دهید.

شستشوی کافی، مناسب و کنترل شده فرش ها باعث افزایش طول عمر و صد البته زیبایی آنها خواهد شد.

با توجه به افزایش قیمت فرش ماشینی در سالهای اخیر، پیشنهاد ما این است حتما از یک قالیشویی معتبر و شناخته شده کمک بگیرید تا خدای نکرده هزینه اضافه بر شما تحمیل نشود.

شستن فرش ماشینی در خانه

اما خیلی از افراد خودشان به سراغ شستشوی فرش هایشان می روند که طبعا این مسئله به نوبه خود اشتباهاتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

شستشوی فرش در منزل

زمانی که تصمیم به شستشوی فرش ماشینی در منزل و شستشوی دستی فرش می گیریم طبیعتا به دلیل سخت و سنگین بودن آن، انرژی زیادی از ما صرف می شود که با این حال، کافی هم نیست.

ممکن است مجبور شویم ترفندهایی را به کار ببریم که همان ترفندها باعث خراب شدن و فرسودگی فرش شما گردد.

این در حالی است که شما می توانید شستشوی فرش خود را به متخصصین این امر بسپارید تا با بهترین و مناسب ترین روش ها همراه با صرف انرژی بسیار، بتوانند به خوبی از پس شستشوی فرش شما بر آیند.

با این حال اگر دست به شستشوی فرش در خانه می زنید سعی کنید از این سه کار اجتناب نمایید:

  • استفاده بیش از حد از شامپو
  • استفاده بیش از حد از آب بر روی فرش
  • محافظت از فرش خیس در مقابل مبلمان و سایر وسایل
  • درست پهن شدن فرش در هنگام خشک کردن

استفاده بیش از حد از شامپو

استفاده بیش از حد از شامپو در شستشوی فرش همانقدر خطرناک و مخرب است که شستن بیش از حد فرش!

این کار باعث به هم خوردن بافت رنگی و ضعیف شدن بافت فرش می شود.

سعی کنید برای انجام این کار به سراغ یک فرد آگاه و متخصص بروید و از او کمک بگیرید و به قول قدیمی ها کار را به کاردان خود بسپارید!

استفاده بیش از حد از آب بر روی فرش در زمان شستشو

طبیعتا خیس کردن بیش از حد فرش، تمامی بافت های فرش را تحت تاثیر قرار داده و خیس خواهد کرد.
به خاطر داشته باشید که خیس شدن بیش از حد فرش می تواند باعث به هم ریختن بافت رنگ های فرش شود.

بعضی از فرش ها هم بعد از آب خوردن و خیس شدن بیش از حد کوچک شده و به قول معروف آب می روند!

پس هیچ گاه فراموش نکنید که خیس شدن بیش از حد فرش و بافت های آن می تواند موجب ایجاد چه آسیب هایی جدی گردد.

محافظت از فرش خیس در مقابل مبلمان و سایر وسایل

صدمه نهایی ای که می تواند بر بدنه فرش وارد شود، لکه ها و نشانه های ناشی از مبلمان و سایر وسایل خواهد بود.

امکان دارد مبلمان و وسایل بر روی فرش خیس قرار گرفته و بر روی آن رنگ دهند. رنگی که ممکن است حالا حالاها فرشتان را رها نکند.

حتی ممکن است پایه فلزی مبلمان شما بر روی فرش قرار بگیرد و از رطوبت ناشی از فرش دچار زنگ زدگی شود!

چرا به سراغ متخصصین شستشوی فرش و قالیشویی برویم؟

زمانی که متخصصین این حوزه و شرکت های قالیشویی دست به شستشوی فرش شما می زنند، آن را با رطوبت کنترل شده ای می شویند و به همین نسبت نیز فرش شما را به شکل کنترل شده ای خشک می نمایند.

این شرکت ها دارای ماشین های شستشویی هستند که از برس های شستشوی ضد گرد و غبار برخوردار هستند.

مواد شوینده ای که به کار می رود با اندازه ای کافی و کنترل شده بوده و شستشوی منظم و مرتبی بر روی فرش شما اعمال می کنند. این روش تا جایی ادامه پیدا می کند که فرش شما بعد از طی کردن و پشت سر گذاشتن مراحلی منظم و کنترل شده به آرامی شروع به خشک شدن می کند.
بسیاری از متخصصین، روش دیگری نیز برای شستشوی فرش دارند؛ روشی مثل استفاده از اسپری ای که حاوی مواد شوینده بود و فرش شما را بدون وارد شدن هرگونه آسیبی بر بافت و بدنه آن، شستشو خواهد داد.

فراموش نکنیم که سپردن کار شستشوی فرش به متخصصین این حوزه از دو جنبه، مزیت به حساب می آید: اول اینکه این شرکت ها در زمینه جا به جایی و حرکت دادن فرش های بزرگ و سنگین، هیچ مشکل و محدودیتی ندارند.

دوم اینکه آنها به خوبی می دانند که با رعایت چه اصول و شرایطی، فرش شما را به بهترین حالت ممکن شستشو دهند.

ریختن هر گونه از مایعات، یا ردپای گلی روی فرش در روزهای بارانی، می تواند شما را عصبی کند، و یا برای خرید عوامل پاک کننده گران قیمت که فرش ها را تمیز کنید بیرون بروید، یا ترجیح دهید، از خدمات حرفه ای برای تمیز کردن فرش استفاده کنید علاوه از آن، فرشهای تمیز به احتمال کمتری برای آلوده شدن با موجوداتی مانند سوسک فرش و کک و احتمال کمتری برای سوختگی فرش است اما، نیازی به عجله نیست، زیرا خودتان می توانید با روشی که خواهیم گفت یک پاک کننده مقرون به صرفه با استفاده از برخی از مواد خانگی تهیه کنید.

فرش ماشینی

این مواد تمیز کننده خانگی، نه تنها باعث صرفه جویی پول شما می شوند، بلکه از بچه شما نیز در برابر مواد شیمیایی مضر موجود در پاک کننده ها، محافظت می کنند. شما باید مشتاقانه بدانید که کدام کالای خانگی که در کابینت نگهداری می کنید، برای تهیه تمیزکننده فرش خانگی و از بین بردن لکه ها مفید است اجازه دهید تا به آنها نگاهی بیاندازیم.

تمیز کردن لکه از روی فرش ماشینی

در مورد تمیز کردن لکه از فرش ماشینی هم روش های زیر را پیشنهاد می کنیم.

مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین

سرکه . جوش شیرین یک عامل پاک کننده بسیار عالی است این دو عنصر، دارای خواص شیمیایی متفاوتی هستند، سرکه اسیدی است، در حالی که جوش شیرین خنثی است هنگامی که با هم مخلوط می شوند، دی اکسید کربن تولید می کنند، که باعث ایجاد حباب های تمیزکننده و بی نظیری می شود. در کنار این دو ماده، شما همچنین به مایع ظرفشویی معمولی و آب گرم ،نیاز دارید همچنین میتوانید برای تمیز کردن فرش ها از جوش شیرین و آب گرم نیز استفاده کنید.

برای تمیز کردن فرش پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه کنید. بعد از تمام شدن یک دستمال با قدرت جذب بالا را ، روی فرش بکشید تا سرکه را جذب کند، بگذارید این قسمت خشک شود.

با جاروبرقی باقی‌مانده جوش‌شیرین را جمع کنید. برای لکه‌های بزرگ‌تر از جوش‌شیرین به تنهایی استفاده کنید. آن را روی فرش بپاشید و حداقل بعد از نیم ساعت جاروبرقی بزنید. استفاده از نمک: مخلوط سرکه و نمک نیز از بین‌برنده لکه فرش است. این نمک و سرکه را به صورت خمیر درآورید و روی لکه بریزید، بگذارید تا جذب شوند. دستمال مرطوب را روی محل مورد نظر بمالید. بعد از خشک شدن جاروبرقی بزنید.

پاک کردن لکه از فرش ماشینی

استفاده از بخار

برای تمیز کردن فرش ماشینی با بخار، آب را داخل دستگاه بخارشور بریزید. کاتالوگ دستگاه را با دقت بخوانید. در صورت اجازه استفاده از مواد شیمیایی، بهتر است به جای آن از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید. سرکه ،طبیعتا به شدت اسیدی است، این ویژگی آن باعث شده تا یک ترکیب عالی برای تمیز کردن فرش باشد ؛ بوی نامطبوع، را از بین می برد و خاک و لکه ها را نیز از بین می برد. شما می توانید از سرکه ،به صورت خالص استفاده کنید یا آن را با آب داغ مخلوط کنید ، به دلیل ساختار بسیار اسیدی اش، ابتدا آن را روی بخشی از قالیچه مرطوب تست کنید، و سپس روی کل فرش بریزید این یک پاک کننده فرش کارآمد خانگی است.

استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن تمیزکننده فوق‌العاده‌ای به خصوص برای لکه‌های پروتئین و خون است. این پاک کننده فرش خانگی، نه تنها آسان تهیه می شود، بلکه موثر نیز می باشد ؛ پراکسید هیدروژن ،سفید کننده عالی است که از اکسیژن برای شکستن پیوندهای بین باکتری ها، خاک و سطح فرش استفاده می کند اضافه کردن چند قطره لیمو در این مایع باعث قوی تر شدن محلول می شود، و به این ترتیب به از بین بردن ذرات چسبیده به فرش کمک می کند.

با ریختن این ماده روی فرش، شاهد از بین رفتن لکه خواهید بود.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/6BCk2
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.