سوزن دوزی بلوچ و یا بلوچ دوزی چیست؟ + عکس

0 1,179

سوزن دوزی بلوچ یکی از هنرهای سنتی و اصیل استان سیستان و بلوچستان است و یکی از اصلی ترین راه های درامد زایی بانوان هنرمند این استان محسوب می گردد. این هنر بسیار زیبا یکی از هنرهای ریشه دار ایرانی در کشورهای اروپایی به شمار می آید. سوزن دوزی در این سبک از ذهن خلاق زنان غیرتمند این خطه از آب و خاک ایران زمین نشآت گرفته و از جمله راه های کسب درآمد در خانواده های بلوچ به شمار می آید.عرضه این هنر در بازارهای جهانی ارزش و اعتباری توصیف ناپذیر داشته و طرفداران زیادی دارد.

تاریخچه سوزن دوزی بلوچ

تاریخچه سوزن دوزی بلوچ

با اینکه هیچ منبع و شواهدی از دوره پیدایش این هنر منحصر به فرد در دسترس نمی باشد، اما اعتقاد بر این است که هنر سوزن دوزی به صد تا دویست هزار سال قبل از ظهور اسلام در ایران و به اواسط دوره ایلخانی باز میگردد. زنان هنرمند و خوش قریحه دوره تیموری و صفوی با خلاقیت های خود این هنر را تکمیل نموده و در نسل های بعدی به یادگار گذاشتند. هنر سوزن دوزی به دلیل اصالت، یانگی و زیبایی خیره کننده اش در بسیاری از بازارهای جهانی دنیا مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و امریکا نیز به شدت مورد استقبال قرار گرفته و اثری شناسنامه دار به شمار می آید. بسیاری از هنرمندان و هنردوستان در سراسر جهان معتقد هستند رنگ های متنوع و سرد و گرم فراوان از الی ترین دلایل ایجاد زیبایی و جذابیت در آثار تهیه شده با این هنر است.

سوزن دوزی بلوچ و یا بلوچ دوزی چیست؟

سوزن دوزی بلوچ و یا بلوچ دوزی چیست؟

این هنر مجموعه ای  از چندین هنر دوخت و دوز است و به نوعی کلکسیونی از انواع سوزن دوزی های ایرانی به شمار می آید. این سلیقه، ذوق و اشتیاق وصف ناپذیر زنان بلوچ است که بر شکوه، جاه و جلال این اثر تاثیری مضاعف دارد. نخ، سوزن و پارچه از ابزار و لوازم اصلی سوزن دوزی بلوچ هستند. جنس نخ های مورد استفاده در دوخت و دوز این آثار در گذشته، نخ ابریشمی بود که از پرورش کرم ابریشم در مناطق متفاوت این استان بدست می آمد، با اینکه امروزه نخ های پنبه ای و کاموایی جای خود را به ابریشم داده اند، اما همچنان در برخی نواحی این استان از نخ های ابریشمی مرغوب و با کیفیت استفاده می شود. نخ های پنبه ای مورد استفاده، امروزه بر خلاف گذشته در کارخانه های ریسندگی تهیه شده و دیگر به شکل بافندگی های دستی تهیه نمی شوند.

 جنس و رنگ پارچه های مورد استفاده در سوزن دوزی های بلوچستان

 جنس و رنگ پارچه های مورد استفاده در سوزن دوزی های بلوچستان

 نخ های استفاده شده در این هنر دارای طیف متفاوتی از رنگ های گرم و سرد بوده که به دلیل زیباتر شدن اثر هنری از رنگ های تیره در طیف قرم، مشکی، قهوه ای، یشمی و سورمه ای استفاده می گردد. پارچه های مورد استفاده در سوزن دوزی، پارچه های نخی ساده و یا گونی یا تارشمارهستند. پارچه های نخی در دوخت و دوز لباس های محلی این استان و پارچه های تارشمار در تهیه آثار زینتی مانند کوسن، رومیزی و روبالشی مورد استفاده قرار می گیرند.

انتخاب نقوش مناسب در سوزن دوزی بلوچ

انتخاب نقوش مناسب در سوزن دوزی بلوچ

نقش و نگارهای مورد استفاده در سوزن دوزی بلوچ به شکل انواع جقه، گل ها، برگ، گیاه، حیوانات، نقوش ترکیبی هندسی، شخصیت های داستان های حماسی و چشم انسان هستند که انتخاب مناسب و شایسته آنها تاثیر بسیار زیادی بر جذابیت و زیبایی کار هنری خواهد داشت. برخی از این نقوش از الگوها ایده گرفته و اکثریت آنها برگرفته از ذهن زنان بلوچ هستند. سوزن دوزی بلوچ در سه سبک کم کار، میانه کار و پرکار انجام گرفته و بسته به میزان سوزن دوزی های انجام شده دارای رنج متفاوتی از قیمت ها هستند.

کاربردهای سوزن دوزی بلوچ

کاربردهای سوزن دوزی بلوچ

سوزن های مورد استفاده در این کار هنری سوزن های شماره 3، 6 و 11 هستند. نکته قابل توجه در این سبک سوزن دوزی استفاده از تکه های آئینه ای در لابه لای دوخت ها است که جلوه بسیار زیادی دارند. نخ عمامه، دمسه، ابریشم، پنبه و الوان از جمله نخ های مورد استفاده در سوزن دوزی بلوچ هستند که نقش بسیار مهمی در خلق این هنر ماندگار خواهند داشت.

امروزه این هنر سنتی با زندگی مدرن درهم آمیخته و استفاده از سبک های مختلف آن در کیف های کوچک و بزرگ، ساک ها، جای دستمال کاغذی، سفره های رومیزی، سطح آباژور، جلد آلبوم، دور قاب عکس و انواع لباس های محلی و غیر محلی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از لوازم مختلف منزل آراسته شده با این هنر علاوه بر جلوه بخشیدن به چیدمان و طراحی دکوراسیون مدرن و تکراری منازل، می تواند فرهنگ، هنر و تاریخچه هنر ایرانی را نیز زنده نگاه دارد.

 

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/nt2G
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.