ماسک خانگی برای جوش‌های صورت

0 437

جوش و آکنه روی صورت باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد می‌شود و شخص را به یک چالش همیشگی بسیار آزار دهنده روبرو می‌کند. برای درمان جوش و آکنه روش‌های شیمیایی بسیاری وجود دارد اما بیشتر اوقات افراد تمایل دارند از روش‌های خانگی و درمان‌های طبیعی برای درمان جوش‌ها استفاده کنند.

یکی از بهترین روش‌های درمانی استفاده از ماسک برای جوش صورت است. با چند نمونه از ماسک خانگی جوش و جای جوش صورت که همه با مواد طبیعی و خوراکی بی ضرر تهیه می‌شوند آشنا شوید.

 

ماسک موز و جوش شیرین

آلودگی و محیط کثیف به کسی رحم نمی‌کند. امروزه، آکنه و جوش صورت از مشکلاتی هستند که اکثر افراد تجربه می‌کنند. خلاص شدن از آن‌ها سخت نیست، فقط باید مواد زیر که در آشپزخانه شما وجود دارد را تهیه کرده و این ماسک را درست کنید.

مواد لازم:

یک عدد موز، یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین، یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه

 

طرز تهیه:

موز را له کرده و جوش شیرین و پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید. برای تعدیل غلظت آن می‌توانید کمی آب نیز اضافه کنید. صورت خود را شسته و با حوله خشک کنید.

لایه‌ای از این ماسک را روی صورت گذاشته و پس از 15 دقیقه بشویید. صورت خود را خشک کرده و با مرطوب کننده ماساژ دهید تا خشکی ناشی از ماسک را برطرف کند. زردچوبه یک ماده ضد عفونی کننده و ضد باکتری است، جوش شیرین نیز آلودگی‌های چرب را از روی صورت برمی‌دارد. بنابراین، این ماسک صورت برای شما به ویژه در تابستان عالی است.

 

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ می‌تواند پوست را خشک کند. پس از این درمان، استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید.

مواد لازم:

دو عدد تخم مرغ، یک قاشق چای خوری آب لیمو، قلم موی ماسک صورت

 

طرز تهیه:

سفیده تخم مرغ آنزیم‌هایی دارد که تولید سموم زیاد را کاهش داده و بیرون زدگی‌ها را کنترل می‌کند. همچنین با پاک کردن ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها از روی پوست، منافذ را نیز باز می‌کند. با این ماسک، جوش‌ها خشک شده و به سرعت درمان می‌شوند. سفیده تخم مرغ را 30 دقیقه روی پوست بگذارید و با آب گرم بشویید. پس از آن با آب سرد بشویید.

ماسک خاک رس و گلاب

خاک رس قهوه‌ای نه تنها آلودگی‌های پوست را جذب می‌کند بلکه چربی اضافی پوست را نیز می‌گیرد. خاک رس قهوه‌ای، گردش خون را نیز تحریک می‌کند. این ماسک را پس از 15 دقیقه بشویید.

مواد لازم:

 دو قاشق غذا خوری خاک رس قهوه‌ای، یک قاشق چای خوری گلاب، 4 تا 5 قاشق چای خوری آب لیمو

 

طرز تهیه:

مواد را مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. ناحیه مورد نظر را مرطوب کرده و خمیر را به طور مساوی روی آن بگذارید. اجازه دهید خشک شود. ماسک را به مدت طولانی روی صورت نگذارید زیرا می‌تواند پوست را خشک کند.

 

ماسک خاک رس و چریش

چریش یکی از پر کاربرد ترین درمان خانگی ضد آکنه است. برگ‌های آن خواص ضد قارچ، ضد باکتری و تصفیه کننده خون دارد و مانند یک ماده قابض طبیعی عمل می‌کند. چریش، پوست را خنک کرده و از بروز جوش جلوگیری می‌کند.

 

مواد لازم:

چند عدد برگ چریش، یک قاشق چای خوری خاک رس قهوه‌ای، گلاب

 

طرز تهیه:

برگ‌های چریش را در آفتاب خشک کنید. آن‌ها را به صورت پودر در آورید. یک قاشق چای خوری از این پودر را با خاک رس قهوه‌ای مخلوط کنید. گلاب را به آن اضافه کنید تا به صورت خمیر در‌آید. خمیر را روی ناحیه مورد نظر بگذارید و اجازه دهید به صورت طبیعی خشک شود. این ماسک را 20 دقیقه روی پوست خود نگه دارید سپس آن را بشویید.

 

ماسک ماست وخیار

ماست سرشار از اسید لاکتیک است. بنابراین، برای لایه برداری پوست و کاهش جای آکنه مؤثر است. اگر به دنبال ماسک‌های طبیعی برای از بین بردن جای آکنه هستید، نباید ماست را نادیده بگیرید.

مواد لازم:

ماست، خیار

 

طرز تهیه:

روش اول:

مقداری ماست را روی جای آکنه‌های صورت پخش کنید( بهتر است از ماست کم چرب استفاده کنید). اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند. در نهایت آن را با آب ولرم شست و شو دهید.

 

روش دوم:

خیار را له کرده و با ماست مخلوط کنید. خیار حاوی خواص خنک کننده است و می‌تواند پوست شما را تغذیه کند. سپس ماسک را روی پوست خود بگذارید. بعد از 15 دقیقه صورت خود را بشویید.

 

ماسک ماست و خاک رس و زردآلو

ترکیب ماست، زردآلو و خاک رس یکی از ماسک‌های صورت عالی برای رفع جای آکنه است. زردآلو به لطف خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند به درمان آکنه، کاهش قرمزی و جلوگیری از باقی ماندن آثار ناشی از آکنه کمک کند.

مواد لازم:

یک قاشق غذا خوری ماست، زردآلو، نصف قاشق غذا خوری خاک رس

 

طرز تهیه:

زردآلو را پوست بکنید و سپس آن را له کنید. زردآلو‌ی له شده را با ماست و خاک رس مخلوط کنید تا خمیر نرمی به‌دست آید. خمیر حاصل را روی پوست خود پخش کنید. اجازه دهید خمیر به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند. در نهایت آن را با آب ولرم شست و شو دهید.

 

ماسک زرد‌چوبه و شیر و عسل

اگر به دنبال یک ماسک صورت فوق‌العاده برای از بین بردن جای آکنه هستید، نباید شیر، عسل و زردچوبه را نادیده بگیرید. شیر خام سرشار از اسید لاکتیک است. بنابراین، به عنوان یک لایه ‌بردار ملایم در نظر گرفته می‌شود. شیر خام همچنین حاوی خواص ضد پیری است. بنابراین، استفاده منظم از آن به صورت موضعی می‌تواند پوست شما را بی عیب و نقص و جوان کند. زردچوبه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود، زیرا دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و آنتی ‌اکسیدانی است. استفاده از زردچوبه در کاهش لکه‌های ناشی از آکنه و ریزش مو مؤثر است.

 

مواد لازم:

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه، دو قاشق چای خوری شیر، یک قاشق غذا خوری عسل

 

طرز تهیه:

همه‌ی مواد ذکر شده را در یک کاسه بریزید، تمام این مواد را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر نسبتاً رقیق آماده شود. با استفاده از یک براش آرایشی این ماسک را روی پوست‌تان پخش کنید. اجازه دهید ماسک به مدت چند دقیقه روی پوست بماند. در نهایت آن را با آب ولرم شست و شو دهید.

ماسک زردچوبه و نعناع

این ماسک برای از بین بردن جای جوش مناسب است.

مواد لازم:

دو قاشق پودر زردچوبه، سه قاشق عرق نعناع

 

طرز تهیه:

مخلوط یکنواختی از پودر زردچوبه و آب نعناع درست کنید. آن را روی جای جوش بزنید، بگذارید حدود 20 دقیقه باقی بماند. سپس با آب گرم بشویید.

 

ماسک خیار و یخ

خیار علاوه بر اینکه در تهیه‌ی بسیاری از ماسک‌های مخصوص پوست استفاده می‌شود، بلکه به رفع راش‌های پوستی نیز کمک می‌کند.

 

مواد لازم:

خیار، یخ

 

طرز تهیه:

شما می‌توانید خیار برش خورده را روی راش‌ها بگذارید، یا می‌توانید خیار را پوره کنید و آن را روی ضایعات پوستی قرار دهید. خیار را به صورت عمودی نصف کنید و تخم آن را با استفاده از قاشق در بیاورید. تخم‌های خیار را تبدیل به خمیر کنید و لایه‌ی ضخیمی از آن را روی راش‌ها قرار بدهید. اجازه دهید نیم ساعت بماند و بعد بشویید. اگر قبل از استعمال، پوره را خنک کنید التیام، بسیار سریع رخ خواهد داد.

 

ماسک خاک رس بنتونیت

خاک رس، نوعی خاک جاذب و درمانی است که در اواخر قرن 19 ام کشف شد. این ماده دارای بیش از 60 نوع ماده‌ی معدنی طبیعی مانند آهن، کلسیم، منیزیم، سیلیس، و پتاسیم است. همین ویژگی باعث شده‌ است قرن‌ها از این خاک برای درمان برخی از بیماری‌ها، خصوصاً بیماری‌های پوستی استفاده شود. بنتونیت، چربی‌ها و ناخالصی‌های درون منافذ پوست را به خوبی بیرون می‌کشد. استفاده از ماسک آن پوست شما را در مواد معدنی غوطه ‌ور می‌کند و در عین حال جوش‌های سر سیاه را از بین می‌برد.

 

مواد لازم:

یک قاشق غذا خوری خاک رس قهوه‌ای، مقداری آب یا سرکه سیب

 

طرز تهیه:

یک قاشق غذا خوری خاک را با مقدار کافی آب یا سرکه سیب مخلوط کنید تا خمیر سفتی حاصل شود. با نوک انگشت تمیز لایه‌ای نازک از این خمیر را روی صورت‌تان بمالید. 10 تا 25 دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس صورت خود را با آب ولرم شست و شو دهید و بعد، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

 

ماسک خاک رس و نعناع

این ماسک اثر فوق العاده‌ای برای درمان جوش‌های سر سفید روی بینی دارد.

مواد لازم:

دو قاشق خاک رس،یک قاشق برگ خشک شده‌ی نعناع، مقداری آب

 

طرز تهیه:

برگ نعناع را خوب بشویید. آن‌ها را به قطعات کوچک خرد کنید. یک قاشق چای خوری از برگ‌های خرد شده را بردارید. آن‌ها را در یک کاسه بریزید، دو قاشق چای خوری پودر خاک رس به کاسه اضافه کنید. کمی آب درون کاسه بریزید، آن‌ها را کاملاً مخلوط کنید. سپس ترکیب حاصل را روی صورت و گردن بمالید. اجازه بدهید به مدت 15 دقیقه بماند. در نهایت گردن و صورت را با آب سرد شست و شو دهید.

 

ماسک عسل و آلوئه ورا

شما می‌توانید با ترکیب عسل و آلوئه ورا، که خواص مفید بسیار زیادی برای پوست دارد، ماسکی فوق ‌العاده برای صورت درست کنید که برای مراقبت کلی از پوست خوب است و به درمان آکنه و لکه‌های پوستی مختلف نیز کمک می‌کند.

 

مواد لازم:

یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا، یک قاشق غذا خوری عسل خام ارگانیک

 

طرز تهیه:

مواد را در یک ظرف به خوبی مخلوط کنید و روی صورت یا ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید و بگذارید 20 تا 25 دقیقه بماند. سپس با آب گرم شست و شو دهید.

 

ماسک آرد برنج با خاک رنگ بر و آب گوجه فرنگی

این ترکیب نه تنها پوست را شفاف می‌کند بلکه چربی اضافی، آکنه و کورک را نیز از بین می‌برد.

 

مواد لازم:

1 قاشق چای خوری آرد برنج، یک دوم قاشق چای خوری خاک رنگ ‌بر و کمی آب گوجه فرنگی

 

طرز تهیه:

مواد ذکر شده را مخلوط کنید. یک لایه ضخیم از آن را بر روی پوست بمالید و بگذارید خشک شود و سپس آن را با آب شست و شو دهید. این روش را هر روز تکرار کنید.

 

ماسک آرد برنج با چای سبز و آب لیمو

این سه ماده‌ی تشکیل دهنده لک‌های تیره‌ی حاصل از آکنه را کمرنگ و از چروک پوست جلوگیری می‌کنند.

 

مواد لازم:

دو قاشق غذا خوری آرد برنج، سه قاشق غذا خوری چای سبز، یک تا دو قاشق چای خوری آب لیمو

 

طرز تهیه:

یک کیسه‌ی چای سبز را در یک فنجان آب داغ بخیسانید. دو قاشق غذا خوری آرد برنج، سه قاشق غذا خوری چای سبز و یک تا دو قاشق چای خوری آب لیمو را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را بر روی پوست‌تان بمالید و بعد از دقایقی با آب بشویید.  این فرآیند را 3 بار در هفته دنبال کنید.

 

ماسک عسل، دارچین و آلوئه ورا

آلوئه‌ورا حاوی خواص آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی است. بنابراین، باید در فهرست ماسک‌های صورت برای از بین بردن جای آکنه قرار بگیرد. این گیاه با افزایش تولید کلاژن در پوست شما، جای آکنه را کم‌ کم ناپدید می‌کند. دارچین حاوی خواص ضد میکروبی است، بنابراین می‌تواند باعث افزایش اثر گذاری این ماسک شود. عسل نیز می‌تواند خشکی پوست را از بین ببرد.

 

مواد لازم:

سه قاشق چای خوری عسل خام، یک قاشق چای خوری دارچین، دو قاشق چای خوری آب آلوئه ورا

 

طرز تهیه:

مواد را با هم مخلوط کنید. خمیر حاصل را روی پوست‌تان پخش کنید.به مدت یک تا دو دقیقه با حرکات دایره‌ای آن را روی پوست‌تان ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند. در نهایت آن را با آب ولرم شست و شو دهید.

این ماسک صورت نیز یک درمان مؤثر برای از بین بردن جای جوش است و می‌تواند به شما کمک کند به راحتی جوش‌های سرسیاه را حذف کنید. با این حال، آلوئه‌ ورا برای پوست‌های حساس مناسب نیست. شما باید این ماسک را در ناحیه کوچکی از مچ دست‌تان تست کنید و واکنش پوست‌تان را ببینید. اگر احساس سوزش داشتید، باید بلافاصله آن را بشویید.

 

ماسک چوب صندل و گلاب

غیرممکن است که در مورد ماسک‌های عالی برای از بین بردن جای آکنه صحبت کنیم اما اشاره‌ای به ترکیبی از چوب صندل و گلاب نداشته باشیم. گلاب در کشتن باکتری‌ها و تغذیه‌ی پوست بسیار مؤثر است. چوب صندل که نیز حاوی خواص خنک‌ کننده است توانایی از بین بردن التهاب پوست ناشی از بروز آکنه را دارد. استفاده از این ماسک صورت روی پوست‌تان می‌تواند جای آکنه را کم‌ کم محو کند و از بین ببرد.

مواد لازم:

گلاب، چوب صندل

 

طرز تهیه:

 گلاب و چوب صندل را خوب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. خمیر حاصل را روی قسمت‌هایی از پوست که دارای آثار باقی‌ مانده از آکنه است، پخش کنید.  اجازه دهید یک شب تا صبح بماند. صبح آن را آب ولرم بشویید.

برای این ‌که سریع‌تر به نتیجه برسید، می‌توانید چند قطره آب لیمو نیز به این مخلوط اضافه کنید. آب لیمو خواص روشن‌ کننده دارد. هرچند، آب لیمو ممکن است در بعضی از آدم‌ها باعث سوزش پوست شود. قبل از اضافه کردن آب لیمو به این ماسک، باید آب لیمو را در ناحیه‌ی کوچکی از مچ دست‌تان تست کنید.

 

 

 

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/DTke
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.