موهای شما در مورد سلامتی‌تان چه می‌گویند؟

0 277

کمتر کسی پیدا می‌شود که ادعا کند مو برایش اهمیتی ندارد و حاضر است بدون توجه و رسیدگی به سلامت مو زندگی خود را بگذراند. بسیار پیش آمده که با تمام تلاش‌ها برای داشتن موهای سالم‌تر و بهتر، موفق نمی‌شویم و باز هم با موهای نا‌سالم روبرو می‌شویم. موهای شما یکی از عوامل زیبایی به شمار می‌روند اما علاوه بر این حرف‌های زیادی برای گفتن در مورد سلامت بدن دارند. به طور کلی سلامت مو ارتباط مستقیمی با سلامت بدن شما دارد و با توجه بیشتر به آن شاید بتوانید مشکلاتشان را برای همیشه رفع کنید. اگر شما نیز به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

موهای خشک

گاهی موهای خشک و شکننده قصد دارند بگویند دیگر وقت آن رسیده که شامپوی سرتان را عوض کنید یا استفاده از سشوار، اتو مو، بابلیس یا هر وسیله گرم و حالت دهنده دیگر نیز می‌توانند موجب خشکی مو شوند؛ پس بهتر است آن‌ها را کنار بگذارید. اگر به بیماری آسم، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و یا بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستید، داروهایی که مصرف می‌کنید، حاوی گلوکوکورتیکوئید هستند و می‌توان آن را مقصر اصلی دانست. این داروهای ضدالتهابی برای درمان وضعیت‌های بیماری استفاده می‌شوند و مانند هورمون کورتیزول عمل می‌کنند. زمانی که کورتیزول در بدن به میزان زیادی وجود داشته باشد، موجب به وجود آمدن اختلالی به نام سندرم کوشینگ می‌شود. این سندرم موجب افزایش وزن، درد استخوان و ضعف ماهیچه‌ها می‌گردد. از آنجا که علائم این بیماری زیاد است اما خشک و شکننده و در کل کاهش سلامت مو را هم می‌توان یکی از نشانه‌های ممکن در بروز این بیماری حساب کرد.

موهای کم پشت

تبلیغاتی که درباره درمان کم پشتی موها هستند را فراموش کنید. اگر موهایتان در حال کم پشت شدن است، قبل از هر کاری به پزشک مراجعه کنید. کم پشت شدن و نازک شدن موهای سر یکی از علائم کم‌کاری تیروئید است. طبق آمار، زنان بیشتر از مردان به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شوند. همچنین افراد بالای 60 سال نیز در خطر ابتلا به کم کاری تیروئید بیشتری قرار دارند.  افزایش وزن، خستگی و احساس سرما از دیگر علائیم کم‌کاری تیروئید هستند. بنابراین اگر در کنار کم پشت شدن موهایتان هر یک از این علائم را مشاهده کردید، باید به متخصص غدد هم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ریزش مو

ریزش مو یک امر طبیعی است و حتی ریختن حدود 50-100 تار مو در طول روز هم آن را به یک اتفاق غیرعادی نیست. اما اگر ریزش موهای شما بیشتر از این مقدار ذکر شده باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا میزان آهن موجود در خونتان را بررسی کند. آهن یکی از عناصر مهمی است که برای حمل اکسیژن در خون لازم است و این دذست همان چیزی است که مو برای رشد نیاز دارد. اگر آهن به میزان کافی درون بدن شما وجود نداشته باشد، باعث میشود رشد مو متوقف شود و ریزش پیدا کند. بهترین منبع آهن گوشت است، گوشت گوساله بیشترین سطح آهن را داد اما مرغ، ماهی و صدف خوراکی نیز می‌توانند منابع مفیدی باشند. کسانی که گیاهخوار هستند می‌توانند نیاز روزانه خود به آهن را از طریق مصرف لوبیا و اسفناج تأمین کنند. حتماً قبل از مصرف قرص‌های مکمل آهن با پزشک خود مشورت کنید.

شوره سر

اگر جلوی آینه، پوسته‌های سفید کوچکی را روی شانه‌های خود می‌بینید، به درماتیت شوره‌ای دچار شده‌اید، این بیماری دلیل اصلی شوره سر است. محققان و دانشمندان به طور دقیق در مورد علت به وجود آمدن شوره سر مطمئن نیستند، اما معتقدند که ترکیبی از مشکلات هورمون‌ها، سیستم ایمنی، سیستم عصبی و تغذیه می‌تواند باعث ایجاد شوره سر شود. برای خلاص شدن از شر شوره سر، موهای خود را هفته‌ای دو بار با شامپوی ضد شوره شست و شو دهید.

خارش سر

بیماری پسوریازیس سر، نوعی بیماری است که آن را نمی‌توانید ببینید، اما می‌توانید آن را کاملاً حس کنید. اگر گاهی اوقات کف سر خود را می‌خارانید و مدت زمانی که تسکین پیدا کرده، بسیار کوتاه است، باید بدانید که به بیماری پسوریازیس مبتلا شده‌اید. این بیماری معمولاً به شکل فلس‌های نقره‌ای رنگ دیده می‌شود. تقریباً تعداد زیادی از افراد مبتلا به پسوریازیس، در کف سر به آن دچار هستند. استفاده از شامپوهای حاوی منتول، کرم‌های استروئیدی و برخی از آنتی هیستامین‌های خوراکی باعث تسکین پوست سر و از بین بردن خارش می‌شود.

بعد از آنکه با بررسی از سلامت جسم خود مطمئن شدید، برای سلامت بیشتر موها این نکات را رعایت کنید:

  • موهای چرب را سه بار در هفته و موهای معمولی تا خشک را کمتر با شامپو بشویید.
  • از شامپو برای شستن کف سر استفاده کنید ولی نرم‌کننده را تنها به ساقه و نوک موها بمالید.
  • درون استخر از کلاه حمام یا کلاه شنا استفاده کنید تا موها از آسیب کلر در امان بماند.
  • تا حد ممکن از سشوار و دستگاه‌های فر کننده و حالت‌دهنده مو دوری کنید.
  • زمانی که موهایتان خیس است، آن را شانه نکنید.
  • موهایتان را رها کنید و در صورتی که می‌خواهید آنها را ببندید از مدل‌های شل استفاده کنید. مدل موی دم اسبی، شینیون و بافت‌های آفریقایی را ممنوع کنید.
  • در فصل سرد و زمستان، سعی کنی فاصله زمانی بین رنگ کردن موهایتان را بیشتر کنید.
  • شانه کردن مو را سخت نگیرید.

 

4/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/Y3l4
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.