معرفی نرم افزار SPSS برای انجام تحقیقات آماری

0 452

نرم افزار SPSS  یکی از نرم افزار های بسیار مهم و محبوب در تحلیل داده های آماری است. نخستین نسخه این نرم افزار در سال 1984 توسط شرکت SPSS به بازار ارائه گردید. نای (Nie)، هول (Hull) و بنت  (Bent)از طراحان این نرم افزار هستند که دنیای جدیدی در آنالیز و تحلیل داده های مالی ایجاد نموده و توانستند دغدغه عملیات های سنگین آماری را برای پژوهشگران سراسر جهان در زمینه های متفاوت علمی پژوهشی مرتفع نمایند. استفاده از این نرم افزار به منظور تحلیل داده های آماری در فصول چهارم پایان نامه در بین دانشجویان بسیار رایج و شناخته شده است. یادگیری صحیح، اصولی و حرفه ای این نرم افزار اهمیت بسیار زیادی داشته و کارگاه ها، دوره های آموزشی و واحدهای درسی بسیار زیادی به منظور آموزش این نرم افزار برگزار می گردد. یکی از روش های آسان،کم هزینه و در درسترس به منظور یادگیری نرم افزار SPSS، استفاده از کتاب های آموزشی در این زمینه است. راهنمای نجات بخش SPSS یکی از کتاب های بسیار مفید و مناسب در زمینه آموزش نرم افزار SPSS و بخش های مختلف آن است.

spss

کتاب راهنمای نجات بخش SPSS

این کتاب نوشته جولی پلنت و ترجمه بسیار روان دکتر علیرضا کاکاوند است. یکی از تفاوت های اصلی این کتاب با سایر کتاب های آموزشی آماری، کنار گذاشتن مباحث دشوار ریاضی و فرمول های غیر قابل استقاده آماری و بیان روش های ساده و کاربردی آماری است. شاید این کتاب تمامی روش ها و آیکون های نرم افزار SPSS را بررسی نکرده و پاسخگوی تمامی سؤالات محققین در این زمینه نباشد، اما با زبانی بسیار ساده و روان به دانشجویان و محققان تازه کار امکان بهره مندی از آزمون های متفاوت و رایج آماری را آموخته و می تواند پایه گذار یادگیری صحیح آن ها در این زمینه باشد. این کتاب برای دانشجویان رشته های پزشکی یا پیراپزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی و سایر رشته های علوم انسانی بسیار مناسب و آموزنده است. این کتاب توسط انتشارات سرافراز در سه نوبت و 500 جلد به چاپ رسیده و دارای 5 بخش کلی و پیوسته با جزئیات فایل های دیتا ( داده ها) است.

 کتاب راهنمای نجات بخش SPSS، منبع مناسبی برای کلاس های درس آمار دانشجویان و افرادی که در حال انجام تحقیقات آماری هستند، می باشد. بسیاری از کتاب های راهنمای آماری به توصیف گسترده و بی موردی از مباحث آمار توصیفی پرداخته و خواننده را گمراه و خسته خواهند نمود، اما کتاب راهنمای نجات بخش SPSS جولی پلنت این مبحث را کنار گزاشته و به بررسی عمیق تر بخش های مختلف نرم افزار SPSS پرداخته است.

از جمله مطالب و اهداف اصلی این کتاب عبارت اند از:

  • نحوه تهیه و آماده سازی گزارش و تحقیق
  • تمرین های عملی
  • به روز رسانی تغییرات در spss همزمان با انتشار نسخه های جدید
  • لینک های مفید به وب سایت های دیگر
  • مطالب اضافی
  • راهنمای استاد

ساختار اصلی کتاب

این کتاب بسیار جامع دارای 22 فصل است که از مطالعه تا تحلیل داده ها را بررسی نموده و در اختیار خواننده قرار می دهد. بخش اول این کتاب، مقدمات و کلیات را بررسی نموده و اصول اولیه آشنایی با نرم افزار SPSS را به داوطلبان یادگیری این نرم افزار ارائه می دهد.

نقش دوم این کتاب مربوط به آماده کردن داده ها و وارد کردن آن ها در بخش مربوطه در نرم افزار است و تحلیل های مقدماتی، آماره توصیفی، نمودارها و تغییر دادن داده ها از مباحث اصلی فصل سوم و چهارم این کتاب هستند.

فصل پنجم، اصلی ترین و مهم ترین فصل کتاب راهنمای نجات بخش SPSS است که در آن آزمون ها و روش های آماری مختلف مانند همبستگی، رگرسیون چندگانه، رگرسیون لجستیک و … را بررسی و تحلیل نموده است. در این کتاب به خوبی به توصیف و مقایسه روش های غیر پارامتریک، آزمون های T، تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس پرداخته شده است.

بهترین روش استفاده از این کتاب، نصب نرم افزار SPSS در سیستم کامپیوتری و استفاده از آموزش های گام به گام این کتاب به منظور کسب مهارت های اولیه و کافی جهت انجام تحلیل های مقدماتی و پیشرفته آماری است. اینکه این کتاب، کمتر به مباحث آماده توصیفی پرداخته به این دلیل است که فرض را بر آن گذاشته که شما در حد مقدماتی اصول اولیه آماره توصیفی را تسلط داشته و از فرمول ها و آزمون های آماری آگاه هستید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/yWUs
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.