طرز تهیه پیراشکی سیب‌زمینی و عدس

0 2,392

پیراشکی سیب‌زمینی و عدس یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه  استان خراسان رضوی است. این پیراشکی، غذایی بسیار سالم و کامل بوده و انتخابی فوق‌العاده برای ذائقه‌های تند و فلفلی است. پیراشکی سیب‌زمینی و عدس ارزش غذایی بسیار زیادی داشته و عدس موجود در آن، تأمین کننده مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. عدس یکی از حبوبات بسیار مقوی و سرشار از فیبر است. این ماده غذایی به اشکال متفاوتی کشت شده و نوع سبز آن یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین عدس مورد استفاده در غذاهای ایرانی است. عدس سرشار از پروتئین است و تاثیر بسیار زیادی در افزایش حجم عضله در ورزشکاران آماتور و کودکان در حال رشد خواهد داشت. این ماده غذایی در کنترل قند خون افراد دیابتی، تنطیم عملکرد دستگاه گوارش، پیشگیری از گرفتگی عروق و بیماری های قلبی ناشی از آن، درمان کم خونی در زنان باردار و شیرده، بهبود سوخت و ساز و متابولیسم بدن، کنترل وزن و تناسب اندام بسیار مفید و موثر است.

پیراشکی سیب‌زمینی و عدس

مواد مورد نیاز جهت تهیه پیراشکی سیب‌زمینی و عدس

  • آرد سفید (گندم) 1 کیلو
  • شیر 2 لیوان
  • خمیر مایه فوری 1 قاشق چایخوری
  • نمک 1 قاشق چایخوری

مرحله اول: آرد سفید را در یک ظرف گود ریخته و یک قاشق نمک و خمیر مایه فوری را به آرد اضافه نمایید. شیر را آرام آرام به آرد افزوده و تا حدی که یک خمیر نرم و یکدست از آرد تهیه گردد، ادامه دهید. در صورتی که خمیر بسیار شل و چسبنده شد، مجدداً به آن آرد اضافه کرده و آن را ورز دهید. به مدت یک‌و‌نیم الی دو ساعت به خمیر استراحت داده و اجازه دهید خمیر مایه داخل آن کاملاً باز شده و خمیر ور بیاید. اگر مدت ور‌آمدن خمیر طولانی شد، توصیه می‌شود جای نگهداری خمیر را گرم کرده و یک پارچه ضخیم و یا نایلونی روی خمیر بکشید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه ترکیبات داخل پیراشکی سیب‌زمینی و عدس

  • سیب‌زمینی 3 عدد متوسط
  • عدس 250 گرم
  • شیر نصف لیوان
  • نمک و ادویه‌جات (زردچوبه، زیره و فلفل سیاه) به میزان لازم
  • سبزی (ریحان، ترخون، مرزه و گشنیز) 100 گرم

مرحله اول: سیب‌زمینی را به شکل آب‌پز، بخار‌پز و یا زغالی بپزید. آن‌ها را پوست گرفته و با استفاده از یک گوشت‌کوب مناسب آن را به شکل پوره در بیاورید. یک قالب کره و نصف لیوان شیر را به سیب‌زمینی پوره شده اضافه نموده و خوب مخلوط نمایید.

مرحله دوم: عدس را به مدت 24 ساعت در آب ولرم خیس نموده تا نفخ آن کاملاً گرفته شده و بافت آن نرم و لذیذ شود. 2 الی 4 بار آب عدس را تعویض کرده و اجازه دهید خوب بپزد.

مرحله سوم: عدس را کاملاً آبگیری کرده و به پوره سیب‌زمینی اضافه نمایید.

مرحله چهارم: سبزی‌ها را کاملاً ساطوری کرده و به پوره سیب‌زمینی و عدس اضافه نمایید.

نکته: این غذا، اصالتی کاملاً تند و آتشی داشته و بهتر است میزان فلفل سیاه موجود در آن بسیار بیشتر از سایر ادویه‌جات دیگر باشد.

مرحله پنجم: به اندازه یک گلوله نسبتاً بزرگ از خمیر برداشته و آن را به شکل بیضی روی سطح سینی کاملاً آغشته به آرد بوسیله وردنه پهن کنید. مواد درونی پیراشکی سیب‌زمینی و عدس را داخل خمیر باز شده قرار داده و سپس یک سمت خمیر را به سمت دیگر آن کشیده و با استفاده از چنگال چند سوراخ کوچگ در سطح پیراشکی ایجاد نمایید. دو عدد تخم‌مرغ را کاملاً مخلوط کرده و در سطح پیراشکی‌های سیب‌زمینی و عدس بمالید. مقداری سبزی خشک مرزه کوهی را روی پیراشکی‌ها بپاشید.

مرحله ششم: سینی فر را با کاغذ فویل پوشانده و با اندکی روغن کف آن را چرب نمایید. فر را در دمای 185 درجه سانتی‌گراد به مدت 10 دقیقه گرم کرده و سپس دمای آن را به 175 درجه سانتی‌گراد برسانید سپس پیراشکی‌ها را داخل سینی چیده و در فر قرار دهید. مدت زمان پختن پیراشکی سیب‌زمینی و عدس 30 الی 40 دقیقه می‌باشد. پیراشکی را با سس کچاب فلفلی نوش جان نمایید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/Lv1L
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.