طرز تهیه کشمش پلو سمنانی غذای اصیل ایرانی

0 861

کشمش پلو سمنانی یکی از غذا‌های اصیل و پر‌طرفدار خطه گرم و خشک سمنان است. این غذای بسیار خوشمزه طبیعتی گرم داشته و معمولاً در مراسمات مختلف دورهمی و نذری‌های مناسبتی در این استان طبخ می‌گردد. کشمش از ترکیبات اصلی این غذای لذیذ بوده و در درمان فقر آهن در کودکان و زنان باردار بسیار مفید و مؤثر است. این ماده غذایی به دلیل داشتن حجم بالایی از یون‌های پتاسیم در درمان و کنترل عارضه‌های قلبی بسیار مؤثر است و می‌تواند با کنترل فشار خون ریسک ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. کشمش دارای خاصیت نوروپروتکتیو است و می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر، پارکینسون و سکته‌های مغزی را کاهش دهد. این ماده غذایی دارای خاصیت سیر‌کنندگی و انرژی‌زایی بسیار زیادی است  و می‌تواند به عنوان یک منبع بسیار مناسب در رژیم غذایی افراد چاق به منظور کاهش وزن و حفظ تناسب اندام مورد استفاده قرار گیرد.  مصرف کشمش  برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است و می تواند قند خون و ترشح انسولین را منترل و تنظیم نماید.  و کشمش ماده غذایی بسیار مناسبی برای افراد سرد مزاج بوده و می‌تواند آب و مایعات اضافی بدن آن‌ها را متعادل سازد. استفاده از این ماده طبیعی در رژیم غذایی، به منظور جلوگیری از پیری، چین و چروک و ترک‌های پوستی بسیار مؤثر و کارآمد می‌باشد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه کشمش پلو سمنانی برای 4 نفر

مواد مورد نیاز جهت تهیه کشمش پلو سمنانی برای 4 نفر

  • گوشت چرخ‌کرده 500 گرم
  • کشمش پلویی بدون دانه 200 گرم
  • برنج 4 پیمانه
  • زعفران دم شده نصف پیمانه
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • نمک و ادویه‌جات (زردچوبه، زیره سیاه و فلفل سیاه) به میزان لازم

مرحله اول: برنج را پاک کرده و 5 ساعت پیش از طبخ در مقداری آب ولرم خیس نمایید. یک الی دو قاشق غذا‌خوری سر‌پر نمک به آب برنج اضافه نمایید تا برنج‌ها در آب خرد و شکسته نشوند.

مرحله دوم: پیاز را پوست گرفته و آن را رنده کنید. پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کرده و خوب ورز دهید. نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به میزان لازم به گوشت اضافه کرده ، به اندازه کوفته‌های سر‌انگشتی و کوچک‌تر از آن از گوشت برداشته و کوفته‌ها را آماده نمایید. کوفته‌ها را در مقداری روغن تفت داده و کنار بگذارید.

مرحله سوم: توجه داشته باشید کشمش بافتی بسیار نرم داشته و از حرارت زیاد دچار تورم و بد‌شکلی خواهد شد، از اینرو کشمش را در ماهیتابه پر از روغن ریخته و فقط در حد 10 ثانیه اجازه دهید روغنی و گرم شوند. ماهیتابه را از روی شعله براداشته و کوفته‌ها را به کشمش اضافه نمایید. زعفران دم‌شده را به گوشت و کشمش اضافه کرده و زیره سیاه (شما می‌توانید هم از پودر زیره و هم از دانه‌های خرد نشده زیره سیاه استفاده نمایید) به ترکیبات اضافه کنید.

نکته: با توجه به اینکه زیره از ادویه‌جات و ترکیبات اصلی کشمش پلو سمنانی است، سعی کنید میزان زیره این غذا بسیار زیاد‌تر از سایر ادویه‌جات باشد.

مرحله چهارم: برنج را آبکش کرده و کف قابلمه مورد نظر را به روغن آغشته نمایید. این غذا به همراه ته‌دیگ سیب‌زمینی بسیار خوشمزه‌تر بوده و در صورت در دسترس نبودن سیب‌زمینی می‌توانید از نان، کاهو و یا کلم برای ته‌دیگ آن استفاده نمایید. سیب‌زمینی‌ها را حلقه حلقه کرده و کف قابلمه قرار دهید. مقداری کنجد سفید روی سیب‌زمینی‌ها پاشیده و شروع به ریختن برنج نمایید. یک لایه برنج را در قابلمه ریخته و سپس مواد تهیه شده را به آن اضافه نمایید. این کار را تا اتمام برنج و ترکیبات ادامه داده و به منظور اصیل شدن و خوشمزه بودن این غذا، هنگام دم کردن برنج، دانه‌های آسیاب نشده زیره سیاه را به برنج اضافه کنید. دانه‌های زیره عطر و بویی دلپذیر به غذا بخشیده و طعم آن را بسیار منحصر به فرد می‌نمایند. کشمش پلو سمنانی را با سالاد شیرازی سرو نموده و از عطر و طعم بی نظیر  آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/c8Uj
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.