طرز تهیه آش ترش زنجان

0 946

آش یکی از غذاها و شاید پیش غذاهای بسیار محبوب و پرطرفدار در فرهنگ ایران زمین است. این غذا در انواع بسیار متفاوت و با توجه به فرهنگ و سنت های قومیتی در شهر های مختلف ایران تهیه می گردد. آش ترش در بسیاری از مناطق ایران به عنوان غذای اصلی سرو شده و به دلیل ترکیبات تشکیل دهنده اش از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار است. آش ترش یکی از آش های بسیار خوشمزه و پرطرفدار در شهرهای آذری زبان ایران است که به عنوان غذای اصلی و کامل مورد استفاده قرار می گیرد. در این بین آش ترش زنجان یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین آش ترش آذری است که به ثبت ملی رسیده و هر ساله در جشنواره ملی آش رتبه اولی را کسب می نماید. در این مقاله طرز تهیه این آش را به شما خواهیم آموخت. مقدارهای ذکر شده جهت تهیه این آش برای 4 نفر در نظر گرفته شده است.

آش ترش

مواد مورد نیاز

  • سیب زمینی       2 عدد کوچک و یا یک عدد بزرگ
  • نخود و لوبیا چیتی         1 پیمانه
  • عدس            1 پیمانه
  • هویج حبه شده         2 عدد متوسط و یا سه عدد کوچک 
  • چغندر حبه شده      2 عدد متوسط و یا 3 عدد کوچک
  • زردآلو خشک شده با هسته      15 عدد
  • آلو زرد خشک شده      20 عدد
  • رشته آش     200 گرم
  • سبزی (جعفری، گشنیز، تره و برگ چغندر)    در مجموع نیم کیلو
  • پیاز و سیر خرد و یا له شده      2 عدد
  • رب انار       1 قاشق غذا خوری
  • سرکه سفید و یا قرمز        نصف پیمانه
  • شکر         نصف پیمانه
  • نمک و ادویه جات      میزان لازم

مرحله اول: نخود، لوبیا و عدس را 24 ساعت در آب خیس کنید تا نفخ آن ها کاملا گرفته شده و احساس سفتی زیر دندان نداشته باشد. در طی 24 ساعت 2 الی 3 مرتبه آب آن ها را تعویض کنید و بهتر است آن ها را با آب سرد خیس نمایید.

مرحله دوم: نخود و لوبیاها را کاملا پخته و عدس را نیم پز می کنیم.

مرحله سوم: هویج و چغندر جبه شده را جداگانه می پزیم.

مرحله چهارم: نخود و لوبیا پخته شده را به قابلمه اصلی منتقل کرده و سپس هویج و چغندر پخته شده را به آن افزوده و اجازه می دهیم ترکیبات به جوش بیایند. و عدس نیم پز را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم: در این مرحله از تهیه آش ترش سبزی ها را شسته و خرد می کنیم (توجه داشته باشید میزان خرد کردن سبزی ها باید در حد تعادل باشد ) اگر سبزی ها زیاد خرد و ریز شدند ظاهر آش ترش را نامطلوب خواهد نمود و اگر سبزی ها خیلی درشت خرد شوند، هنگام سرو غذا تکه های سبزی در قاشق نمایان شده و ناخوشایند خواهد بود. سبزی های خرد شده را به ترکیبات مذکور اضافه نمایید.

مرحله ششم: سیب زمینی های حبه شده را به ترکیبات اضافه نمایید.

مرحله هفتم: سیر و پیاز خرد شده و یا رنده شده را در روغن تفت داده و به همراه نمک و ادویه جات مانند زردچوبه و فلفل سیاه به آش ترش نیمه آماده اضافه می کنیم.

نکته مهم: توجه داشته باشید سیر و پیاز بیش از حد سرخ نشده و در صورت نرم و طلائی شدن آن را از روی شعله حرارت بردارید. بیش از حد سرخ شدن پیاز منجر به خشک شدن آن شده و در هنگام سرو غذا تیزی بسیار بدی زیر دندان احساس می گردد.

مرحله هشتم: سی الی چهل دقیقه بعد از اضافه کردن سیر و پیاز، زردآلوهای خشک شده و آلوهای زرد خشک شده را به آش ترش اضافه کنید و اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه در ترکیبات دیگر نرم شوند.

مرحله نهم: رب انار را در یک پیمانه آب ولرم حل نموده و خوب هم می زنیم، رب انار را به آش ترش اضافه کرده و اجازه می دهیم رنگ آش تغییر کند.

مرحله دهم: در این مرحله ار تهیه آش ترش، آرام آرام رشته را به ترکیبات اضافه کرده و اجازه می دهیم رشته ها باز شده و در فضای آش، پخش شوند.

مرحله یازدهم: این مرحله یکی از مراحل اصلی تهیه آش ترش است. توجه داشته باشید این مرحله بستگی با دائقه شما داشته و از خانه ای به خانه دیگر متفاوت است! اگر ذائقه شیرینی دارید می توانید میزان شکر را نصف پیمانه اضافه کرده و با سرکه کاملا مخلوط نمایید تا ترکیبی شبیه شیره مربا و یا شربت ایجاد گردد. در برخی از مناطق شهرستان زنجان، شیره انگور جایگزین شکر شده و طعمی بسیار لذیذ و یک شیرینی طبیعی در آش ایجاد می نماید. اگر ذائقه ترشی دوست دارید می توانید میزان سرکه را بیشتر از شکر و یا شیره انگور در نظر گرفته و در ترکیب با یکدیگر به آش ترش اضافه نمایید. پانزده دقیقه بعد از اضافه کردن زیر شعله را خاموش کرده و آش ترش را در ظرف مناسب سرو بریزید.

مرحله آخر: آش ترش در شهرهای آذری زبان به همراه کوفته های قلقلی تهیه شده از گوشت چرخ کرده، پیاز داغ، سیرداغ، نعنا داغ، سرو می گردد. سپس مواد تهیه شده را به عنوان تزئین روی آش ریخته و نوش جان نمایید.

 

3/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/r3SS
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.