طرز تهیه انواع دسرها، سالادها و نوشیدنی های خوشمزه با خیار !

0 504

خیار گیاهی از راسته کدو‌سانان است که ساقه‌هایی بالارونده داشته و از آسیای جنوبی به تمامی قاره‌های جهان گسترش یافته است. خیار، خواص درمانی بسیار زیادی داشته و از آن در تهیه انواع سالاد‌ها و غذا‌های رژیمی استفاده می‌شود. کشور هلند یکی از بزرگترین کشور‌های جهان در زمینه تولید و پرورش انواع خیار‌های طبیعی و تغییر شکل یافته با تغییرات ژنتیکی است. در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، خواص و خوراکی‌های خوشمزه تهیه شده با این ماده غذایی خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی خیار

ارزش غذایی خیار

خیار دارای حجم بالایی از آب بوده و دارای میزان بسیار کمی کربوهیدرات، چربی و پروتئین است. ویتامین‌های خانواده B، از جمله ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B9 و ویتامین‌های C و K از ترکیبات اصلی موجود در این ماده غذایی هستند. پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، سدیم، فسفر، روی و منگنز از جمله مواد معدنی بسیار مهم و قابل توجه در خیار هستند که تأثیر بسیار زیادی در حفظ سلامتی خواهند داشت.

خواص شگفت انگیز خیار

  • سلامتی پوست و مو

خیار ترکیب بسیار مؤثری به منظور حفظ شادابی و لطافت پوست و مو بوده و می‌تواند با تأمین آب و مواد معدنی مورد نیاز پوست بویژه ویتامین B5 از خشکی، ترک‌های پوستی و تیرگی رنگ پوست پیشگیری نماید. خیار با تأمین آب کافی، از شاخی شدن و ایجاد موخوره‌های خفیف تا شدید در مو‌ها جلوگیری نموده و شادابی، طراوت، سلامت و جوانی را برای پوست و مو به ارمغان می‌آورد.

  • تسکین درد‌های کلیوی و مشکلات ادراری

این ماده غذایی یکی از ترکیبات بسیار مؤثر در کاهش درد‌های کلیوی ناشی از سنگ‌های ریز و درشت کلیه به شمار می‌آید. این میوه، ترکیبی دیورتیک است و می‌تواند با افزایش حجم ادرار، سوزش‌های ادراری و درد‌های ناشی از بند آمدن ادرار را تسکین بخشیده و ریسک دفع سنگ کلیه را افزایش دهد.

  • دفع حرارت‌های درونی بدن

خیار طبیعتی سرد داشته و به منظور کاهش عطش و تشنگی در فصول گرم سال به شکل ساده و یا در ترکیب با مواد غذایی دیگر بسیار مفید و مؤثر است. نوشیدن آب خیار در تسکین تب، حرارت‌های ناشی از ترشح شدید صفرا و مشکلات کبدی بسیار مؤثر خواهد بود.

  • حفظ سلامت کبد

خیار از جمله مواد غذایی بسیار مهم در مرتفع نمودن مشکلات کبدی و صفراوی است. این ماده می‌تواند سلول‌های کبدی را جلا داده و دفع سموم از آن‌ها را افزایش دهد. این میوه برای افراد مبتلا به سنگ‌های صفراوی بسیار مناسب بوده و می‌تواند ترشح شدید صفراوی به روده را برطرف نماید.

  • تسکین مشکلات گوارش و یبوست

خیار ملین بسیار خوبی است و می‌تواند مشکلات سوء‌هاضمه، سفتی گوارش و یبوست‌های طولانی را برطرف نماید.

خوراکی‌های تهیه شده با خیار

  • شربت خیار و سکنجبین

شربت خیار و سکنجبین

به منظور تهیه این شربت بسیار خوشمزه و خنک کننده در فصول گرم سال، یک قاشق غذا‌خوری شربت سکنجبین را در یک لیوان آب خنک حل نموده و خوب مخلوط نمایید. یک عدد خیار با پوست را رنده درشت کرده و داخل شربت اضافه کنید. این نوشیدنی بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند عطش و حرارت درونی را مرتفع نماید.

  • آب سبزیجات

آب سبزیجات یکی از نوشیدنی‌های بسیار مؤثر در لاغری و کاهش وزن است. مصرف این نوشیدنی به میزان یک لیوان در روز تأثیر بسیار زیادی بر سلامتی و تناسب اندام خواهد داشت. به منظور تهیه این نوشیدنی یک شاخه کرفس، چند برگ جعفری، دو عدد خیار و یک عدد جعفری را در آبمیوه‌گیری ریخته و یک نوشیدنی بسیار سالم تهیه نمایید. توصیه می‌شود این نوشیدنی را ناشتا و قبل از صبحانه میل نمایید.

  • آلاسکا خیار

آلاسکا خیار

چند عدد خیار را رنده ریز کرده و با آبلیموی تازه ترکیب نمایید. مخلوط را خوب هم زده و در قالب‌های دلخواه و مورد نظر ریخته و به مدت 13 ساعت در فریزر قرار دهید. آلاسکا‌ها را از قالب جدا نموده و نوش جان نمایید.

  • سالسای خیار

سالسای خیار

این دسر بسیار خوشمزه تاریخچه‌ای مربوط به کشور مکزیک داشته و از غذا‌های بسیار تند و لذیذ به شمار می‌آید. به منظور تهیه این ترکیب خوشمزه چند عدد خیار را به همراه پوست رنده کرده و یا به شکل حبه‌ای ریز خرد نمایید. یک عدد پیاز و یک عدد سیر را رنده کرده و به همراه پودر سیر، نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و فلفل قرمز به خیار اضافه نمایید. ترکیب را خوب مخلوط کرده و 50 گرم گشنیز ساطوری شده را به آن اضافه نمایید. دو عدد لیمو‌ترش را آبگیری کرده و به همراه 4 یا 5 قاشق غذاخوری ماست پر‌چرب به ترکیبات اضافه نموده و آن را به مدت 4 ساعت در یخچال قرار داده و با تکه‌های نان تست میل نمایید.

  • عصاره خیار با نعنا

عصاره خیار با نعنا

این ترکیب بسیار گوارا بوده و از جمله نوشیدنی‌های مفید و لذیذ در فصول گرم سال به شمار می‌آید. به منظور تهیه این نوشیدنی می‌توان یک الی دو عدد خیار را به همراه چند برگ تازه نعنا در آب‌میوه‌گیری ریخته و یک فنجان آبلیموی تازه و شکر را به آن اضافه نمایید. توصیه می‌شود این نوشیدنی را با چند تکه یخ میل نموده و از آن لذت ببرید.

 

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/Vd6J
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.