طرز تهیه کوفته سیب‌زمینی به دو روش متفاوت

0 328

سیب‌زمینی، گیاهی متعلق به تیره سیب ‌زمینیان است که برای نخستین بار در آمریکای جنوبی کشت شده و توسط گردشگران اسپانیایی در اسپانیا و سپس سرتاسر جهان گسترش یافت. این گیاه طرفداران بسیار زیادی داشته و دارای مواد مغذی و ارزش غذایی بسیار بالایی است.

  • سیب‌زمینی سرشار از فیبر، ویتامین A و ویتامین C است.
  • این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و در پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف مانند سرما خوردگی، آنفولانزا و حتی سرطان‌ها بسیار مؤثر است.
  • سیب‌زمینی منبع بسیار مناسبی به منظور عضله سازی در ورزشکاران حرفه‌ای است.
  • مصرف سیب‌زمینی فشار خون را تنظیم نموده و در بهبود پر‌فشاری خون بسیار مفید و مؤثر است.
  • سیب‌زمینی به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی فیبر از بروز یبوست‌های دوره‌ای شدید و هموروئید ناشی از آن جلوگیری نموده و در تنظیم عملکرد روده‌ای نقش بسیار مهمی دارد.
  • این ماده غذایی در حفظ سلامت و شادابی پوست بسیار مؤثر بوده و می‌تواند از بروز چین و چروک‌ و افتادگی پوست در میانسالی و پیری جلوگیری نماید.
  • سیب‌زمینی به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان‌های فراوان و یون‌های پتاسیم در حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مؤثر است.

کوفته سیب‌ زمینی از جمله غذا‌های بسیار خوشمزه و لذیذ است که به عنوان پیش‌غذا مورد استفاده قرار گرفته و انتخابی بسیار مناسب برای مراسمات، تولد‌ها و دورهمی‌های کوچک و بزرگ است. کوفته سیب‌زمینی به دو شکل تهیه شده و غذایی بسیار مقوی و سیر کننده برای وعده شام و یا عصرانه خواهد بود. شما می‌توانید کوفته سیب‌زمینی را به هر دو روش تهیه نموده و در کنار اعضای خانواده نوش جان نمایید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه کوفته سیب‌زمینی برای پنج نفر

2کوفته سیب زمینی

  • سیب‌زمینی                        6 عدد متوسط
  • گوشت چرخ کرده                 100 گرم
  • پیاز رنده شده                     1 عدد
  • قارچ                                  200 گرم
  • فلفل دلمه                         1 عدد
  • رب گوجه فرنگی                 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و ادویه‌جات (زردچوبه، فلفل سیاه، پودر پاپریکا) به میزان لازم
  • پنیر پیتزا                           200 گرم
  • آرد                                  50 گرم

روش اول تهیه کوفته سیب زمینی

مرحله اول: سیب‌زمینی‌ها را پخته و اجازه دهید کاملاً خنک شوند.

مرحله دوم: سیب‌زمینی‌ها را پوست گرفته و آن‌ها را پوره کنید.

مرحله سوم: پیاز را رنده کرده و به همراه گوشت چرخ کرده کاملاً تفت دهید. ادویه‌جات را به گوشت و پیاز افزوده و خوب مخلوط نمایید.

مرحله چهارم: قارچ‌ها را تمیز شسته و کاملاً ریز خرد کنید. قارچ‌ها را در ماهیتابه ریخته و اجازه دهید آب آن‌ها کشیده شود. قارچ را به گوشت و پیاز اضافه کنید. فلفل دلمه‌ها را نگینی خرد کرده و به ترکیبات داخل کوفته سیب‌زمینی اضافه نمایید

مرحله پنجم: رب گوجه فرنگی را به ترکیبات اضافه کرده و آن‌ها را خوب مخلوط نمایید.

مرحله ششم: به اندازه یک کوفته نسبتاً بزرگ از پوره سیب زمینی برداشته و آن‌ها را گرد کنید. یک سوراخ و تو‌رفتگی در کوفته‌های سیب‌زمینی ایجاد نموده و ترکیبات تهیه شده را داخل کوفته‌ها قرار دهید، به مقدار دلخواه پنیر پیتزا به ترکیبات افزوده و خوب آن‌ها را گرد کنید.

مرحله هفتم: کوفته‌های سیب‌زمینی را در آرد غلطانده و کنار بگذارید.

مرحله هشتم: نان تست و باگت را 5 تا 7 روز پیش از تهیه غذا در هوا‌ی آزاد خشک نموده و به خوبی خرد نمایید. تکه‌های خرد شده خیلی درشت و یا خیلی ریز نباشند. اگر دوست دارید کوفته سیب‌زمینی‌ شما تند و فلفلی باشد، مقداری فلفل قرمز به تکه‌های خرد شده نان تست و باگت اضافه نموده و خوب مخلوط نمایید.

مرحله نهم: کوفته‌ها را در تکه‌های خرد شده نان تست و یا باگت غلط داده و کنار بگذارید.

مرحله دهم: یک ظرف مناسب را از روغن پر کرده و اجازه دهید کاملاً داغ شود، سپس دانه دانه کوفته‌ها را در روغن انداخته و اجازه دهید کاملاً سرخ شوند. کوفته‌ها را از روغن بیرون آورده و روغن آن‌ها را با دستمال و کاغذ روغن‌گیری گرفته و نوش جان نمایید.

روش دوم جهت تهیه کوفته سیب‌زمینی

تنها تفاوت این روش با روش قبلی در مرحله آخر تهیه، کوفته‌های سیب‌زمینی است. در این روش، سینی فر را با کاغذ فویل پوشانده و آن را چرب کنید. کوفته‌های سیب‌زمینی را با فاصله روی سینی چیده و در فر با دما‌ی 175 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه قرار دهید. در این روش کوفته‌ها سالم‌تر هستند و حالتی برشته و ترد دارند. کوفته‌های سیب زمینی را می‌توان با یک سس خوشمزه سرو نمود. به منظور تهیه این سس کافی است 3 الی 4 عدد گوجه فرنگی را پوست گرفته و خوب له کنید. سعی کنید هیچ تکه بزرگی از گوشت گوجه فرنگی‌ها باقی نمانده و یک ترکیب رقیق و یکدست تهیه شود. این ترکیب را از صافی عبور داده تا دانه‌های گوجه فرنگی از ترکیب جدا شوند. یک قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی را به ترکیب له شده اضافه نموده و مقدار کمی نمک و فلفل قرمز یا سیاه را به آن اضافه نمایید. چند برگ گشنیز و یا ریحان را ساطوری و ریز کرده و به سس اضافه کنید. سس خوشمزه برای کوفته‌های سیب‌زمینی آماده شده و شما می‌توانید کوفته‌ها را با این سس نوش جان نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/cn2u
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.