فوت و فن های پخت زرشک پلو مجلسی

0 494

زرشک پلو با مرغ از جمله غذاهای اصیل، لذیذ و محبوب ایرانی است که در تمامی استان های کشور به روش های مختلف با یک اصول کلی طبخ شده و از اصلی ترین غذاهای منوی رستوران ها به شمار می آید. این غذا عطر و طعمی لذیذ داشته و در اکثر مراسمات ایرانی سرو می گردد. با اینکه طبخ این غذا ساده به نظر می رسد، اما فوت و فن های زیادی در تهیه این غذای اصیل وجود دارد که ما به شما خواهیم آموخت.

مواد موردنیاز جهت تهیه زرشک پلو با مرغ برای 2 نفر

زرشک پلو با مرغ

  • مرغ (سینه و یا ران) 2 تکه
  • پیاز خرد شده و یا رنده شده 1 عدد
  • فلفل دلمه ای 1 عدد
  • زعفران دم شده نصف پیمانه
  • گلاب 1 قاشق چایخوری
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • آرد 1 قاشق سوپ خوری
  • آب لیموترش تازه 1 قاشق سوپ خوری
  • کره نصف قالب
  • روغن 1 قاشق غذاخوری
  • زرشک 100 گرم
  • هویج 2 عدد
  • برنج 2 پیمانه

مرحله اول: اگر از آب مرغ جهت نرم کردن برنج استفاده می نمایید پیاز را رنده کرده و اگر آب مرغ را کنار می گذارید پیاز را به قطعات متوسط خرد نمایید.

مرحله دوم: تکه های مرغ را در قابلمه مناسب قرار داده و زیر شعله را بسیار کم کنید. به مرغ ها روغن اضافه نکنید و اجازه دهید با حرارت بسیار کم اجاق گاز، مختصر سرخ شوند. یک الی دو پیمانه آب سرد (حتما از آب سرد استفاده نمایید)، را روی تکه های مرغ ریخته و زیر اجاق را کمی بیشتر کنید، وقتی مرغ شروع به جوشیدن نمود یک کف سفید رنگی در سطح آب جمع خواهد شد، زیر اجاق گاز را خاموش کرده و آب روی مرغ را کامل دور بریزید. این کار در جلوگیری از بوی نامطبوع و زخم مرغ پس از پخت بسیار موثر است و می تواند تاثیر به سزایی در عطر و طعم آن داشته باشد.

مرحله سوم: تکه مرغ ها را در قابلمه قرار داده و یک پیمانه روغن را به آن اضافه کنید، زیر اجاق گاز را کم کرده و اجازه دهید پنج دقیقه مرغ ها در روغن بمانند، توجه داشته باشید مرغ ها خیلی خشک و سفت نشوند، سپس پیاز رنده شده را به مرغ ها اضافه کرده و هم بزنید. حال زیر اجاق را کمی بیشتر کرده و کاملاً مرغ ها را سرخ کنید.

مرحله چهارم: فلفل دلمه ای را به چهار یا شش تکه بزرگ برش زده و کنار مرغ ها قرار دهید. پخته شدن فلفل دلمه در کنار مرغ ها تاثیر بسیار زیادی در عطر زرشک پلو با مرغ داشته و طعمی مجلسی و رستورانی در آن ها ایجاد خواهد نمود.

مرحله پنجم: این مرحله یکی از مراحل اصلی طبخ یک زرشک پلو با مرغ خوشمزه است. شما در این مرحله سس مخصوص مرغ را تهیه خواهید نمود. بدین منظور نصف قالب کره را در یک ظرف مناسب انداخته و اجازه دهید کاملاً آب شود، یک قاشق روغن را به کره اضافه نمایید تا کره نسوزد. یک قاشق آرد (آرد خیلی زیاد نباشد، زیرا یک حالت خمیری و سفت در سس زرشک پلو با مرغ ایجاد نموده و طعم خامی خواهد داشت) را به ترکیب کره و روغن اضافه نموده و اجازه دهید آرد کمی تفت خورده و سرخ شود. یک قاشق آب لیمو را به آرد افزوده و هم بزنید. حال یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به ترکیب اضافه کرده و نمک و ادویه جات را به آن اضافه کنید. یک الی دو پیمانه آب به سس زرشک پلو با مرغ اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید. زعفران دم شده را به آب افزوده و اجازه دهید کاملاً رنگ خود را پخش نماید.

مرحله ششم: سس تهیه شده را به مرغ سرخ شده اضافه نموده و سه پیمانه آب به آن اضافه نمایید و اجازه دهید مرغ ها کاملاً پخته و نرم شوند.

مرحله هفتم: هویج ها را به شکل خلال نازک برش زده و اجازه دهید خوب بپزد. زرشک و هویج را روی برنج کشیده و زرشک پلو با مرغ بسیار خوشمزه را نوش جان نمایید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/7zNN
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.