چطور نان خامه‌ای درست کنیم؟

0 478

اگر بگوییم «نان خامه‌ای»، یا به زبان خودمانی‌تر «نون خامه‌ای نارنجکی»، محبوب‌ترین شیرینی تر بین مردم ایران است، چندان بیراه نگفته‌ایم. همه‌ی ما از طعم خامه‌ی سفید شیرین و خوشمزه بین یک نان تازه و ترد لذت می‌بریم. برای این که طرز تهیه نان خامه‌ای را یاد بگیرید باید ابتدا با دستور پخت خمیر نان خامه‌ای آشنا شوید. خمیر نان خامه‌ای را، که خمیر کلمی نام دارد، ابتدا با فرم اسپیرال در فر می‌پزند تا حالت پفکی پیدا کند؛ سپس آن را با خامه‌ی سفید پر می‌کنند. البته نوع دیگری نان خامه‌ای با فرم کشیده هم وجود دارد که متعلق به کشور فرانسه است و با خامه یا کرم پر می‌شود. شاید پیش خودتان فکر کنید دستور پخت شیرینی تر باید پیچیده باشد، اما اینطور نیست. پختن نان خامه‌ای در خانه چندان هم دشوار نیست؛ تنها باید به چند نکته مثل دمای فر توجه کنید.

مواد لازم برای نان خامه‌ای

آرد سفید: 250 میلی‌لیتر

تخم مرغ: 4 عد

شکر: 1 قاشق غذاخوری

خامه قنادی: 250 گرم

کره: 50 گرم

آب: 200 میلی‌لیتر

بیکینگ پودر: 1 قاشق مرباخوری

وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

نمک: نصف قاشق چای‌خوری

ماسوره سایز بزرگ و سایز کوچک

برای شروع آب را با شکر، نمک و کره در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

به محض این که آب و کره جوش آمد، حرارت گاز را کم و آرد سفید را که از قبل الک کرده‌اید یکجا به آن اضافه کنید. مواد را به مدت 5 دقیقه به صورت خیلی سریع هم بزنید تا آرد گلوله نشود.

خمیر را از تابه خارج و به یک ظرف دیگر منتقل کنید تا کاملا خنک شود.

بعد از خنک شدن خمیر، آن را در غذاساز یا یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و تخم مرغ‌ها را یکی یکی به آن اضافه کنید. با اضافه کردن هر تخم مرغ مواد را برای یک دقیقه با دور متوسط هم بزنید. وانیل را هم همراه با تخم مرغ‌ها به خمیر اضافه کنید و هم بزنید.

نکته:

تخم مرغ چهارم را کم کم اضافه کنید تا خمیر به غلظت دلخواه برسد. خمیر کلمی یا خمیر نان خامه‌ای نه باید خیلی شل باشد که از قاشق شره کند و نه باید خیلی سفت باشد.

وقتی خمیر به غلظت مورد نظر رسید، بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید. کف سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید و سطح آن را با کره یا روغن جامد کمی چرب کنید. خمیر را در قیف قنادی بریزید و با استفاده از ماسوره‌ی سایز بزرگ شکوفه‌هایی با سایز دلخواهتان روی سینی فر درست کنید. برای این که بدانید غلظت خمیر شما مناسب است دقت کنید که شیارهایی که توسط ماسوره در شکوفه‌ها ایجاد می‌شود نباید از بین برود و تخت شود.

 

فر را باید از 30 دقیقه قبل گرم کنید. فرهای گازی را با 200 درجه‌ی سانتی‌گراد و فرهای برقی را با 180 درجه‌ی سانتی‌گراد داغ کنید. سپس نان‌های خامه‌ای را با همین دما داخل فر قرار دهید و به آن 25 دقیقه زمان دهید تا کاملا بپزد و پف کند.

 

نکته:

در حین پخت به هیج وجه درب فر را باز نکنید.

در این بین خامه‌ی قنادی را از فریزر خارج کنید تا یخ آن آب شود و حالت خمیر پیدا کند. سپس آن را با دور تند همزن هم بزنید تا فرم بگیرد و آنقدر سفت شود که وقتی ظرف را برمی‌گردانیم از آن بیرون نریزد. در مرحله‌ی آخر وقتی نان‌ها را از فر خارج کردید و خنک شدند، یک شیار در کف آن‌ها ایجاد کنید. ماسوره‌ی سایز کوچک را درون قیف قرار دهید، خامه را در قیف بریزید و سپس نان‌ها را از خامه پر کنید. بعد از این کار اجازه دهید نان خامه‌ای چند ساعت در یخچال بماند.

 

در نهایت می‌توانید نان‌های خامه‌ای را با سس شکلات و ترافل رنگی تزئین کنید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/zuURk
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.