خواص تخم شوید؛ تخم شوید چه خواص و چه مضراتی برای سلامت دارد؟

0 506

خواص تخم شویدبرای سلامت  را در این مقاله شرح می‌دهیم. خوردن شوید باعث تناسب اندام، زیبایی و سر حال شدن بدن می‌شود.در مورد خواص شوید در طب سنتی زیاد گفته شده است که البته باید بدانید این خوراکی هم مانند دیگر خوراکی‌ها مضراتی نیز دارد.

نکاتی در مورد تخم شوید؛ از خواص شوید تا مضرات آن

خیلی از ما ایرانی‌ها از شوید چه خشک و چه به صورت خیس و تازه در برنامه غذایی و در غذاها استفاده می‌کنیم زیرا این گیاه بو و عطری خوش دارد. در این مطلب بیشتر در مورد خواص شوید می‌خوانید.

شوید گیاهی است یکساله یا دوساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز میرسد . ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است . این گیاه در اکثر نقاط دنا منجمله قسمت‌های جنوب اروپا ، مصر ، آمریکا و چین پرورش داده می‌شود .

میوه شوید بیضوی ، مسطح وب طول 4 میلیمتر و عرض 3 میلیمتر است . رنگ آن قهوه‌ای روشن و در سطح آن برجستگی‌هایی برنگ زرد و در کناره‌های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می‌شود . تخم شوید دارای 3درصد روغن می‌باشد .

درمان بیماری‌ها با تخم شوید

خواص داروئی شوید

شوید با طبیعت گرم و خشک، مفید حال بلغمی‌ها و سردمزاج‌ها است. مسکن درد شکم و روده، بازکننده گیر و انسداد آن‌ها و هاضم قوی می‌باشد.خوردن شوید، یرقان (زردی پوست) و امراض بلغمی و سکسکه و ضعف معده و جگر و طحال را رفع می‌کند.

خوردن شوید سرفه و تنگی نفس را بهبود می‌دهد.

مصرف شوید تازه، برای تنگی نفس، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کلیه و مثانه، کولیت، درد مفاصل، درد قاعدگی و بیماری‌های تناسلی مفید است.

شوید تازه، از منظر طب سنتی، تحلیل برنده اخلاط بدن، بازکننده انسداد عروق، اشتهاآور، مدر و قاعده آور است و می‌تواند با افزایش ترشح انسولین، سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد.

فراموش نکنیم که در مقاله‌های طب نوین هم تأکید شده است که استفاده از شوید تازه باعث کاهش سطح تری گلیسرید و کلسترول خون می‌شود.

در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شوید استفاده می‌کردند که اثر تسکین فوری درد .

از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می‌شود ودام داران قدیم بخوبی به این موضوع واقف بودند . مثلاَ برای گوسفند و بز کافی است که مقدار 30 گرم تخم شوید به آن‌ها داد که نفخ و دل درد را ساکت کنند .

در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی‌توانند در معده خود نگاه دارند بهترین درمان شوید است . این نوع بیماران باید دم کرده شوید را آهسته آهسته بنوشند .

در چین حتی شوید را برای کمردردهایی که بعلت انقباض عضلانی باشد بکار میبرند .

درمان طبیعی باد فتق با شوید.

یک نسخه قدیمی چینی برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می‌کنند.

 طرز استفاده:

برای باد فتق که از تخم شوید استفاده می‌کنند دستور آن به این صورت است که باید حدود 40 گرم تخم شوید را بودهید تا کاملاَ قهوه‌ای شود سپس آن را کاملاَ آسیاب کنید تا بصورت پودر در آید و بعداَ آن را با سرکه سیب مخلوط کرده و میل کنید .

خواص آب شوید

خوردن آب شوید با عسل باعث قی و آسودگی از آزار طعام خراب می‌شود.آب پخته آن رفع درد پشت و کلیه و مثانه می‌کند. آب پخته خود و تخم آن مسکن درد شکم و روده، و رافع نفخ شکم ناشی از پرخوری به دنبال گرسنگی زیاد می‌باشد. خوردن آب پخته شوید رفع سکسکه و قی و غثیان غذای فاسد می‌کند.

آب شوید موجب رفع بیماری‌های گوش می‌شود به صورتی که با چکاندن آب شوید در گوش می‌توانید امراض گوش را برطرف کنید.

خواص شوید خشک

سائیده سوخته شوید خشک با عسل که بخورند و بر موضع گذارند رفع علت بواسیر می‌کند.

پاشیدن سائیده خشک شبت، زخم و جراحت چرک دار را به هم آورده خشک می‌کند و در جهت بهبود زخم آلت تناسلی بی عدیل می‌باشد.

 مضرات و هشدارهای مصرف شوید:

گرم مزاجان باید آن را با آب لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی‌ها بخورند و سرد مزاجان باید آن را با قرنفل و دارچین و عسل بخورند.

شوید از تیره جعفری بوده و بخاطر داشتن فورانوکومارین‌ها موجب افزایش حساسیت پوست به نور ماوراء بنفش و افزایش احتمال بروز واکنش حساسیت به نور می‌گردد.

مصرف شوید در کسانی که بیماری حاد کلیوی ( ATN) یا بیماری مزمن کلیوی دارند،موجب تشدید التهاب مجاری کلیوی بواسطه اسانس اجزاء شوید می‌گردد.

مصرف مقادیر زیاد از فراورده‌های تغلیظ شده می‌تواند موجب تقلیل میزان اسپرم گردد .

دید را ضعیف می‎کند.

کسانی که زخم معده دارند احتمالاً ایجاد خونریزی می‎کند.

مصرف افشرده شوید موجب افزایش احتمال اختلالات کبدی در بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن کبدی ( سیروز Cirrhosis ) می‌گردد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/cvr1c
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.