راهکارهای موثر برای ترک کردن قلیان در خانه

0 436

ترک کردن قلیان می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی و تنفسی شود. خیلی از افراد با اینکه از خطرات مصرف قلیان آگاه هستند ولی نسبت به آن‌ها توجهی نشان نمی‌دهند. مصرف قلیان یکی از کارهای مخربی است که سلامتی را به خطر می‌اندازد و اگر زودتر قلیان را ترک کنید می‌تواند اثرات منفی آن را از بین ببرید.

ترک کردن قلیان مانند ترک کردن سیگار برای افرادی که مدام از آن استفاده می‌کنند نیاز به یک تحول روانی دارد و می‌توانید براحتی با استفاده از راهکارهای علمی آن را ترک کنید.

امروزه کشیدن قلیان با طعم‌های میوه‌ای بیشتر جای خود را میان جوانان باز کرده است. خیلی از افراد معتقد هستند قلیان هیچ نوع وابستگی ایجاد نمی‌کند ولی باید بدانید که قلیان پیامدهای جبران ناپذیری برای فرد به وجود می‌آورد و وابستگی‌های روحی و روانی برای او ایجاد می‌کند.

تنباکو یا معسل میوه‌ای برای قلیان استفاده می‌شود که بسیار بی کیفیت است و از توتون‌های بی کیفیت ساخته می‌شود که در آن‌ها مواد سمی هم وجود دارد و برای فرد مشکلات مختلف  مانند آسم و بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کند.

مصرف قلیان برای فرد باعث ایجاد پوست چروکیده، دهان بدبو، تنگی نفس، سرفه‌های مکرر، دندان‌های خراب، بیماری‌های تنفسی و قلبی می‌شود و ترک قلیان می‌تواند بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری‌ها باشد.

روش ترک قلیان با روش‌های علمی در خانه

می‌توانید با ترک کردن قلیان زندگی خود را لذت بخش‌تر از چیزی که است کنید. شما با ترک قلیان می‌توانید به صورت تضمینی برای قلیانی نشدن فرزندان خود شوید، می‌توانید هزینه‌های زیادی را که برای قلیان صرف می‌شود را به نحو بهتری استفاده کنید و همین باعث تبدیل شدن شما به فردی با عزت نفس بالا و پشتوانه‌ای محکم برای عزیزان خود می‌شوید.

قبل از کنار گذاشتن قلیان این کارها را انجام دهید

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نباید تصور کنید که کنار گذاشتن قلیان کار خیلی ساده‌ای است.

اولین قدم برای کنار گذاشتن قلیان این است که مکان‌هایی را برای خود مشخص کنید که نباید در آن‌جا قلیان بکشید که ابتدا این کار را باید از خانه خود شروع کنید و سپس در محیط‌‌‌های بیرون هم این کار را نجام دهید. در این موضوع همسر و فرزندان بهترین مشوق و همراه کننده هستند.

وقتی که یک فرد برای ترک قلیان اقدام می‌کند معمولاَ اولین سوالی که به ذهنش می‌آید این است که چرا باید قلیان را ترک کرد که این دلایل مهم‌ترین بخش برای فرد می‌باشد تا آن را از انجام این کار باز دارد. مهم‌ترین تأثیری که ترک کردن قلیان می‌تواند برای فرد به وجود آورد، کاهش خطرات آن و به دست آوردن شخصیت محبوب بین خانواده است.

دومین قدم برای کنار گذاشتن به وجود آوردن انگیزه‌ای قوی برای خود، منظور به وجود آوردن انگیزه این است که خود فرد بتواند برای آن تلاش کند و بتواند خود به وجود آورنده این انگیزه باشد.

سومین قدم تهیه کردن یک لیست از مضرات و خواص قلیان برای خود است. سپس با عقل خود بسنجید که با کشیدن قلیان چه چیزهایی را به دست می‌آورید و چه چیزهایی را از دست می‌دهید.

قدم بعد این است که زمان‌هایی که بیشترین میل به مصرف قلیان را دارید باید مشخص کنید و همچنین دلایلی که به کشیدن آن هم روی می‌آورید در زهن خود مرور کنید. خواهید دید که قطعاَ از سر عادت و وابستگی به استفاده از قلیان روی می‌آورید.

در گام آخر باید ببینید که مهم‌ترین دلایل شما چیست آیا به دلیل مشغله‌های فکری است و یا به دلیل مشکلات خانوادگی است و یا اینکه فقط برای تفریح است که از آن استفاده می‌کنید. وقتی که ذهن شما به سراغ جستجوی این پاسخ‌ها می‌رود می‌بینید که قلیان را ترک کرده‌اید.

کمک گرفتن از دوست و رفیق

هنگام ترک کردن قلیان داشتن یک رفیق خوب می‌تواند تأثیرات مهمی روی فرد ایجاد کند. اگر هم دوست شما به چنین مشکلی روبرو شده است می‌توانید با کمک و همکاری هم در انگیزه دادن به خود لحظات سخت را کنار بگذارید و قدم‌های استوارتری بردارید.

ترک کردن قلیان را خیلی آسان تصور نکنید

همانطور که در ابتدا گفتیم ترک قلیان را نباید آسان بگیرید زیرا در این صورت ترک آن را خیلی ساده می‌گیرید و در ابتدای راه با شکست مواجه می‌شوید. پس بهتر است فرد ا همان ابتدا این کار را کاری بزرگ بداند تا با انگیزه‌ای قوی‌تر قدم‌های خود را بردارد. وقتی که شما در این راه موفق شدید از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار می‌شوید.

در آخر هم باید این نکته را به شما بگوییم که هر حرکت مثبتی که قرار است در زندگی انجام دهید ممکن است با سختی همراه باشد، اگر می‌خواهید در این راه شکست نخورید باید اراده‌ای قوی برای ترک کردن قلیان داشته باشید زیرا ممکن است در این راه دچار وسوسه شوید و نتوانید قلیان را ترک کنید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/TzOHk
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.