روش صحیح و فواید ماساژ نوزاد

0 277

ماساژ یکی از پر‌طرفدار‌ترین و مؤثر‌ترین راهکار‌های کاهش درد، استرس و تنش‌های روزمره از بدن و عضلات است. در این بین ماساژ نوزاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و می‌تواند به ایجاد احساس آرامش و درمان برخی از مشکلات نوزاد کمک شایان ذکری داشته باشد. امروزه این روش طبق اصول خاص و روش‌های علمی انجام گرفته و مورد توجه بسیاری از مادران و پرستاران کودک قرار گرفته است. در ادامه با وبسایت روزگار همراه باشید.

زمان مناسب ماساژ نوزاد

زمان مناسب ماساژ نوزاد

توصیه می‌شود حداقل روزی یک بارنوزادتان را ماساژ داده و حس آرامش را به او هدیه نمایید. بهتر است ماساژ طبق اصول علمی انجام شده و در یک ساعت مقرر در شبانه‌روز انجام بگیرد، این کار به ذهن و جسم نوزاد برنامه مشخصی داده و او را برای حس لذت بخشی از ماساژ آماده می‌نماید. اینکه بهترین زمان برای ماساژ نوزاد چه ساعتی از روز است، بستگی به برنامه غذایی، خواب و تفریحی کودک شما دارد. توصیه می‌شود ماساژ را پیش از خوردن غذا و یا بلا‌فاصله بعد از صرف وعده غذایی انجام نداده و سعی کنید زمان ماساژ را به 2 ساعت پس از خوردن آخرین وعده غذایی یا شیر مادر موکول کنید.

آیا ماساژ نوزاد احتیاج به روغن دارد؟

آیا ماساژ نوزاد احتیاج به روغن دارد؟

استفاده از روغن در ماساژ نوزاد امری کاملاً سلیقه‌ای بوده و هیچ باید و نبایدی در آن وجود ندارد. شما می‌توانید ماساژ را بدون روغن نیز انجام دهید، اما استفاده از روغن برای کودکتان لذت بخش‌تر است و احساس خوشایندی در بدن وی ایجاد می‌نماید. در انتخاب روغن‌ها به شدت محتاط باشید. استفاده از روغن‌های صنعتی را کنار گذاشته و سراغ روغن‌های گیاهی و خوراکی بروید. به یاد داشته باشید روغن‌های صنعتی با وجود تمامی تبلیغات وسیع و عوام پسندانه، منجر به بروز حساسیت‌های پوستی، جوش، انسداد روزنه‌های پوستی و خارش در بدن کودک دلبند شما خواهند شد، پس بهتر است آن‌ها راکنار گذاشته و روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون بدون بو، روغن نارگیل، روغن دانه انگور، روغن بادام شیرین و روغن کانولا را جایگزین آن‌ها نمایید. حین استفاده ار این روغن‌های گیاهی، اگر کودک شما، شروع به مکیدن انگشتان آغشته به روغن نمود، اصلاً نگران نباشید، زیرا این روغن‌ها خوراکی هستند و جذب بسیار سریعی دارند.

با حوصله نوزاد را ماساژ دهید

با حوصله نوزاد را ماساژ دهید

توجه به این نکته بسیار مهم و قابل توجه است، زمان‌هایی را برای ماساژ نوزاد خود انتخاب کنید که هم نوزاد در شرایط خوبی باشد و هم شما، زیرا عجله و بی‌حوصلگی حس بسیار بدی را به نوزاد منتقل نموده و لذت داشتن یک ماساژ مؤثر را از وی سلب می‌نماید. وقتی نوزاد گرسنه است، بی‌قرار است، تمایلی به استراحت ندارد و یا در حال فعالیت است، ماساژ را به زمان دیگری موکول کنید. هرگز فشار زیادی به بدن نوزاد وارد نکنید. سعی کنید ماساژ طبق یک فشار معمولی و یکنواخت انجام گرفته و در انتخاب نواحی بدن و به وضعیت روحی و جسمی نوزاد خود بسنده نمایید.

نواحی که در ماساژ نوزاد باید به آن‌ها توجه نمود به شرح زیر است:

  • شکم

شکم یکی از اعضای بسیار مهم در ماساژ نوزاد است. انجام یک ماساژ صحیح و مؤثر در این ناحیه به اجابت مزاج مناسب و منظم در نوزاد کمک بسیار زیادی نموده و درد‌های شکمی را در آن‌ها تسکین خواهد داد. دور ناف کودک را آرام آرام با انگشتان خود در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. حتماً هنگام ماساژ شکم، حرکت دورانی داشته باشید. هرگز به بالا و پایین شکم نوزاد و کودک را ماساژ ندهید. حرکت پا‌ها به سمت شکم و باز کردن آن‌ها کمک بسیار زیادی به آرام شدن درد‌های شکمی  در نوزاد شما خواهد نمود. مراقب باشید این حرکت بسیار آرام انجام شده و آسیبی به ناحیه لگن نوزاد وارد ننماید.

  • صورت

ماساژ صورت نورزاد کمی سخت‌تر از نواحی دیگر است و احتیاج به صبر، حوصله و آرامش فراوان دارد. پشت گوش‌های نوزادتان را آرام آرام ماساژ دهید. بین ابرو‌های او را با انگشت شصت به آرامی ماساژ داده  و انگشتتان را بالای ابرو‌های نوزاد بکشید. اگر کودک در حال خوابیده است و یا چشمان خود را بسته، خیلی خیلی آرام پشت پلک‌های او را با نوک انگشت ماساژ دهید.

  • سینه و شانه‌ها

باز و بسته کردن آرام دست‌ها و ماساژ سر‌شانه‌های نوزاد به سمت جناغ و برعکس این حرکت، حس بسیار خوبی داشته و احساس نشاط و شادابی را به نوزاد شما هدیه می‌نماید. حتماً بازو‌های نوزاد را به شکل دایره‌ای ماساژ دهید. ماساژ کف دست، انگشتان  و مچ دست‌ها برای نوزاد بسیار لذت‌بخش است و یک خواب آرام و رویایی را برای او به ارمغان می‌آورد.

  • پا‌ها

هنگام ماساژ پا‌های نوزاد مراقب ستون فقرات وی باشید. هرگز فشار به ستون فقرات وارد نکنید. ران‌های نوزاد را به آرامی ماساژ داده و به عقب و جلو حرکت دهید. کف پا و قوزک‌های بیرونی و درونی پا‌ها را به شکل دورانی با نوک انگشت به آرامی ماساژ دهید.

فواید ماساژ نوزاد

فواید ماساژ نوزاد

  • ماساژ نوزاد، احساس آرامش، لذت و خواب آلودگی را در نوزاد ایجاد نموده و بی‌خوابی‌ها و بد‌خوابی‌های نوزاد را تسکین می‌بخشد.
  • ماساژ، به دفع گاز‌های روده‌ای در نوزاد بسیار کمک نموده و به داشتن یک سیکل اجابت مزاج موفق کمک می‌نماید.
  • ماساژ نوزاد، علاوه بر مرتفع نمودن مشکلات جسمی، به ایجاد آرامش روحی و روانی و برقراری یک رابطه عاطفی میان مادر و نوزاد کمک بسیار زیادی خواهد نمود.
این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/mbjs
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.