علائم التهاب لثه و راه های درمان خانگی آن

0 306

التهاب لثه حالتی نامطلوب و آزاردهنده است که در صورت عدم درمان به موقع و موثر، زمینه ساز مشکلات بسیار زیادی در سلامت دندان ها خواهد بود. التهاب لثه به دلایل مختلفی ایجاد شده و درمان های خانگی و اقدامات پزشکی متفاوتی دارد. لثه یکی از اجزای بسیار مهم و ضروری در حفظ دندان ها است. حفظ سلامت این عضو اهمیت بسیار زیادی داشته و اختلالات ایجاد شده در آن مانند التهاب لثه می تواند سلامتی دندان ها را نیز به خطر بیندازد، از اینرو اهمیت به  سلامت لثه ها و رسیدگی به موقع و صحیح به بیماری های آن بسیار مهم و قابل توجه است.

لثه و اهمیت بسیار زیاد آن

اقدامات پزشکی درمان التهاب لثه

لثه بافتی در بالای آرواره ها در داخل حفره دهانی است که دندان ها را در برمیگیرد. این عضو بسیار مهم، ریشه و بخش بسیار کوچکی از تاج دندان  را در خود جای می دهد. توجه به سلامت و بیماری های این عضو اهمیت بسیار زیادی داشته و عدم درمان به موقع آن ها می تواند خطرات و عوارض غیر قابل جبرانی را برای لثه و دندان ها داشته باشد.

این عضو در حالت طبیعی قوام داشته و دارای رنگ طیفی از رنگ صورتی است. البته باید توجه داشت لثه سالم می تواند طیف های رنگی متفاوت داشته و آبی شدن، سیاه شدن و سفید شدن نشان از بیماری و غیرطبیعی بودن آن است.

 لثه های بیمار و ناسالم، بدون قوام، افتاده و یا قرمز رنگ هستند و در برخی موارد شدید در شخص ایجاد درد می نمایند. امروزه با توجه به گسترش و پیشرفت علم دندانپزشکی، بیماری ها و ناهنجاری های لثه بیشتر از قبل شناخته شده و توجه به سلامت لثه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ورم و یا التهاب لثه و درمان آن

لثه و اهمیت بسیار زیاد آن

ورم لثه یا به اصطلاح التهاب لثه به دنبال عفونت ها و واکنش های التهابی داخل بدن ایجاد می گردد.

 تجمع ذرات غذایی، باکتری ها و از همه مهمتر جرم دندان از اصلی ترین عوامل ایجاد کننده التهاب و ورم لثه هستند. التهاب لثه عارضه ای بسیار نامطلوب و جدی بوده و در صورت نادیده گرفتن و گسترش یافتن می تواند دندان را از خود جدا کرده و صدمات جبران ناپذیری به دندان وارد نماید. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، دیابت، مصرف برخی داروها، بارداری های پرخطر و عوامل ژنتیکی نیز در بروز ورم لثه موثر هستند.

علائم التهاب لثه

 قرمزی و تورم در لثه ها، شل شدن قوام لثه ها، خونریزی مکرر از لثه ها هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، درد هنگام جویدن و بوی بد دهان از علائم اصلی التهاب لثه هستند.

درمان های خانگی تورم لثه

  • استفاده از روغن و دمنوش نعنا به شکل منظم و برنامه دار
  • مصرف چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات ضدباکتریایی و ضد میکروبی از جمله درمان های خانگی تورمات لثه است.
  • استفاده از محلول آب و نمک می تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بیماری های لثه داشته و التهابات آن را تسکین ببخشد.
  • روغن گل میخک، آلوئه ورا، جوش شیرین، آب لیمو ترش و رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه ها از جمله درمان های خانگی التهاب لثه هستند.

اقدامات پزشکی درمان التهاب لثه

علائم التهاب لثه

  • کاهش مصرف سیگار و تنباکو
  • استفاده مکرر از نخ دندان مناسب، مسواک زدن منظم و اصولی
  • جرم گیری مناسب و به موقع از دندان ها
  • مصرف داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و استفاده از دهانشویه ها
  • عمل های جراحی مانند اسکیلینگ، روت پلنینگ و لیزر، جراحی فلپ لثه و پیوند استخوان و بافت از راه های درمان التهاب و ورم لثه است.

توصیه می شود به منظور پیشگیری از بروز التهابات لثه و مشکلات ایجاد شده ناشی از آن موارد گفته شده را به خوبی رعایت نموده و به شکل منظم به منظور چکاب سلامتی لثه ها و دندان ها به دندانپزشک مراجعه نمایید. توصیه می شود افراد مبتلا به مشکلات زمینه ای و دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های لثه هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده و علائم ایجاد شده در لثه ها را جدی بگیرند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/YICl
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.