معرفی خوراکی و غذاهای مفید برای قلب

0 413

برای اینکه از حملات قلب  پیشگیری کنید باید غذاهای ناسالم مصرف نکنید. در این شرایط باید غذاهای سرشار از مواد مغذی، فیبر و اسید‌های چرب سالم مصرف کنید که مفید هستند.

غذا و خوراکی‌های سالم برای قلب

با اینکه مرگ بر اثر حملات قلبی در سال‌های اخیر کمتر شده است ولی هنوز هم باعث مرگ خیلی از افراد می‌شود. روش‌های زیادی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد که در این بین سکته و حملات قلبی هم قرار دارد. خوردن مواد غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی می‌تواند تفاوت زیادی در شرایط هر فرد ایجاد کند.

برای اینکه بتوانید بدن خود را سالم نگه دارید باید مواد غذایی را که در این مطلب نام برده‌ایم را مصرف کنید.

سویا:

محصولات سویا مانند توفو و شیر سویا بهترین روش برای اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی شما هستند. این محصولا دارای اسیدهای چرب غیر اشباع،فیبر ،ویتامین و مواد معدنی می‌باشد. سویا می‌تواند فشار خون را در افرادی که در رژیم غذایی خود کربوهیدرات تصفیه شده بالایی دارند کاهش می‌دهد.

در مقایسه با شیر و دیگر پروتئین‌ها، پروتئین سویا می‌تواند کلسترول بد خون را کمتر کند.

مطالب مرتبط

سیب زمینی:

معمولاً بیشتر افراد بر این باورند که سیب زمینی سرشار از نشاسته است و نمی‌تواند مزیتی برای بدن داشته باشد. این موضوع در مورد سیب زمینی سرخ کرده صحیح است اما زمانی که این ماده به شیوه درست طبخ شود می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. سیب زمینی سرشار از پتاسیم است و می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.

این ماده سرشار از فیبر بوده و قادر است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. سیب زمینی یک ماده مضر نیست بلکه یک ماده خوب و سالم برای قلب است.

گوجه فرنگی:

مصرف گوجه فرنگی در حال افزایش است و این یک موضوع خوب محسوب می‌شود . همانند سیب زمینی، گوجه فرنگی نیز سرشار از پتاسیم است. این ماده دارای آنتی اکسیدان لیکوپن می‌باشد. همانطور که می‌دانید لیکوپن می‌تواند شما را از شر کلسترول بد خون خلاص کند، رگ‌های خونی را باز نگه دارد و از بروز حملات قلبی جلوگیری نماید.

از آنجایی که گوجه فرنگی کم کالری است و قند کمی دارد می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آجیل‌ها:

آجیل‌ها شامل بادام، گردو، پسته، بادام زمینی و سایر موارد است. آجیل سرشار از فیبرهایی است که برای سلامت قلب مفیدند. این مواد همچنین سرشار از ویتامین E هستند که به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند.

مواردی همچون گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز می‌باشند. برخی از افراد از مصرف آجیل خودداری می‌کنند زیرا این مواد چربی بالایی دارند اما بیشتر مطالعات نشان داده است افرادی که روزانه آجیل مصرف می‌کنند لاغرتر هستند. به دنبال آجیل‌هایی باشید که نمک اضافه شده ندارند.

بقولات:

بقولاتی همچون لوبیا، عدس و نخود منبع عالی از پروتئین بدون وجود اسیدهای چرب ناسالم هستند. یکی از مطالعات انجام شده نشان داده است افرادی که بقولات را هفته‌ای چهار بار مصرف می‌کنند 22 درصد کمتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

بقولات می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند و همین امر باعث می‌شود برای افراد دیابتی گزینه خوبی باشد. کاهش قند خون یک نکته کلیدی برای کمک به افراد در پیشگیری از بروز عوارض دیابت است.

قهوه:

یکی از نوشیدنی‌هایی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد قهوه است. این ماده نیز می‌تواند باعث افزایش سلامت قلب شود. مطالعه انجام شده نشان داده است افرادی که شش یا چند فنجان قهوه در روز می‌نوشند 10 الی 15 درصد کمتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

یک مطالعه دیگر نشان داده است که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا 30 درصد کاهش دهد. هنوز مشخص نیست مزایای قهوه به خاطر چه چیزی است.

سالمون:

ماهی سالمون و سایر ماهی‌هایی که اسیدهای چرب سالم دارند بهترین ماده برای افزایش سلامت قلب محسوب می‌شوند. این موضوع به خاطر محتوای اسید چرب امگا 3 است که در این مواد یافت می شود. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که این اسید چرب قادر است خطر ابتلا به اریتمی و سایر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند ماهی سالمون و سایر ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب سالم هفته‌ای دو بار مصرف شود. اسیدهای چرب امگا 3 در مکمل های غذایی نیز موجودند.

شکلات تلخ:

مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف شکلات تلخ می‌تواند مزایای زیادی برای قلب و سلامت آن داشته باشد. مطالعه انجام شده در سال 2012 نشان می‌دهد که مصرف روزانه شکلات تلخ می‌تواند خطر ابتلا به سکته و حملات قلبی را کاهش دهد.

این یافته‌ها تنها از شکلات تلخ حمایت کرده است. این موضوع بدین معنی است که شکلات ساخته شده از 60 الی 70 درصد کاکائو می‌تواند مفید باشد. شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدهایی است که به آن پلی فنول می‌گویند. این ماده می‌تواند به بهبود فشار خون، لخته شدن و التهاب کمک کند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/kfvUj
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.