نوشیدن چای با قند، ضررش کمتر از خرما و کشمش و توت خشک است!

0 1,073

شاید برای شما عجیب باشد که نوشیدن چایی با قند کم ضررتر از نوشیدن چایی با خرما، کشمش و توت خشک باشد، چرا که در باور عامه مردم این موضوع برعکس است.

برخی افراد می‌گویند ما به جای این قندها، قند طبیعی مصرف می‌کنیم. مثلاً با چایمان توت خشک، خرما، کشمش و موادی از این قبیل می‌خوریم تا قند خونمان بالا نرود و بعد هم می‌بینیم که با یک فنجان چای 20 عدد توت خشک یا میوه‌های مشابه می‌خورند.

چایی با خرما بخوریم؟

در جواب این افراد باید گفت که اتفاقاً قندی که در قندانتان دارید قند مصنوعی نیست و قند طبیعی است که از نیشکر و چغندر گرفته شده است.

از طرفی قندی که در میوه‌هایی مانند کشمش،‌ توت خشک، خرما و…وجود دارد، قند آزاد است. یعنی به راحتی جذب بدن می‌شود و میزان کالری آن مانند سایر قندهاست. یعنی به ازای هر یک گرم، مصرف آن‌ها 4 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسد و مصرف زیاد این خوراکی‌ها مانند مصرف زیاد قندهای معمولی عوارضی دارد.

هر یک حبه قند حدود 3 گرم وزن دارد. با این فرض که هر یک گرم قند 4 کیلوکالری انرژی تولید کند، انرژی دریافتی بدن با خوردن یک حبه قند معمولی 12 کیلوکالری است. در حالی که بیشتر افرادی که چایشان را با تعدادی خرما، کشمش، توت خشک و…می‌خورند، حدود 60-50 کیلوکالری انرژی دریافت می‌کنند.

مزیت خرما نسبت به شکر چیست؟

هر خرمای رطب 20 کیلوکالری انرژی و 5 گرم قند دارد. اگر بخواهیم از نظر تامین ویتامین‌هایی مانند A و C این میوه را بررسی کنیم، می‌توان گفت که یک خرما نمی‌تواند تامین‌کننده مهم این ویتامین‌ها در بدن باشد اما وقتی در رژیم غذایی فردی، 4 واحد میوه را در نظر می‌گیریم، آن فرد می‌تواند 3 سهم میوه و 3 خرما را به عنوان یک سهم میوه در طول روز مصرف کند.

مطالب مرتبط

کالری خرما از فروکتوز و گلوکز است و چون این قندها معمولا همراه با فیبر هستند، مصرفشان به قندهای ساده برتری دارد. البته این به هیچ وجه به معنای تاییدی بر زیاده‌روی در مصرف خرما نیست.

خرما هم قند دارد و هم کالری و مصرف بیش از اندازه‌اش می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود.

خوردن این میوه برای باز کردن افطار در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است زیرا قند خرما به سادگی جذب می‌شود و افت قند خون فرد روزه‌دار را هنگام افطار به سرعت جبران می‌کند.

مصرف خرما به تمام افراد پیشنهاد می‌شود و هیچ‌کس منع مصرفی برای این میوه ندارد. البته بهتر است بیماران دیابتی، یک سهم میوه خرمای خود را در 3 نوبت مختلف در طول روز مصرف کنند زیرا نمایه گلایسمی (اثر بر میزان قندخون) خرما نسبت به سایر خوراکی‌ها بسیار پایین‌تر است و مصرف با فاصله آن برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/Hu7gY
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.