چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم؟!

0 579

مطالعات متعدد پیوند بین بیماری لثه با برخی انواع سرطان، بیماری قلبی، دیابت، و بیماری کلیوی را نشان داده اند.

بیشتر ما می دانیم که عاداتی مانند سیگار کشیدن یا ورزش نکردن می توانند به سلامتمان آسیب برسانند اما برخی عادات روزانه دیگر نیز وجود دارند که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گرفته اما آثار منفی مشابه بر سلامت و طول عمر انسان داشته باشند.

به گزارش روزگار به نقل از ایزی هلث آپشنز، عادات ما سهم قابل توجهی از اقداماتی که در طول روز انجام می دهیم را تشکیل می دهند. این اقدامات مانند انجام ورزش، نوشیدن آب کافی، رعایت بهداشت دهان و دندان، خواب کافی و با کیفیت بالا و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم می توانند به سود سلامت و طول عمرمان باشند، در شرایطی که عادات ناسالم به ضرر ما تمام خواهند شد.

در ادامه با برخی عادات رایج که می توانند طول عمر انسان را کاهش دهند بیشتر آشنا می شویم.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com

نشستن بیش از حد

دیر زمانی است که پژوهشگران می دانند که یک سبک زندگی کم تحرک می تواند طول عمر انسان را کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که اگر کمتر از سه ساعت از روز خود را در حالت نشسته سپری کنیم و تماشای تلویزیون را به کمتر از دو ساعت در روز محدود کنیم، می توانیم تقریبا 2.5 سال به عمر متوسط خود اضافه کنیم.

یک سبک زندگی کم تحرک با چاقی، دیابت، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان پیوند خورده است که می توانند عمر انسان را کاهش دهند.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com

وقت گذرانی بیش از حد در برابر نمایشگرها

در این مورد انواع مختلف نمایشگرها مانند تلویزیون، رایانه، تبلت و گوشی هوشمند در نظر گرفته می شوند. صرف زمان زیاد در برابر نمایشگرها می تواند به افت سلامت و کاهش طول عمر انسان منجر شود.

نور آبی که از نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند رایانه، گوشی هوشمند، و تلویزیون ساطع می شود می تواند به مغز و سلول های شبکیه چشم آسیب برساند. نور آبی چه به نمایشگر نگاه کنید یا نکنید می تواند اثر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

به مدت زمانی که روبروی نمایشگر دستگاه های الکترونیکی سپری می کنید توجه داشته باشید و اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، زمان های استراحت کوتاه را برای خود در نظر گرفته و طی آنها از جای خود بلند شده و مقداری پیاده‌روی کنید.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com

عدم مدیریت اضطراب و استرس

پژوهش های مختلف نشان داده اند که اضطراب و استرس می تواند به کوتاه شدن تلومرها، ساختارهای محافظ در نوک هر کروموزوم، منجر شود.

تلومرها از DNA محافظت می کنند. مطالعه ای در دانمارک نشان داد که تلومرهای کوتاه‌تر احتمال مرگ زودرس را به میزان 25 درصد افزایش می دهد.

فعالیت هایی مانند مدیتیشن، یوگا، تکنیک های تنفس عمیق و حتی شنا می توانند به آرامش ذهن انسان کمک کرده و زندگی سالم‌تر برای مدت زمانی طولانی‌تر را ممکن سازد.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com

خواب ناکافی و بی کیفیت

خواب ناکافی و بی کیفیت می تواند در تشکیل پلاک در سرخرگ ها و افزایش سطوح سلول های التهابی در رگ های خونی نقش داشته باشد. به طور همزمان، خواب ضعیف سطوح هورمونی که این سلول های التهابی را کنترل می کند، کاهش می دهد. این می تواند زمینه را برای یک سکته مغزی فراهم کند.

میزان خواب کافی برای هر فردی می تواند متفاوت باشد اما هفت تا هشت ساعت خواب خوب شبانه برای بزرگسالان توصیه شده است و خواب نامنظم می تواند فرد را در معرض خطر مواردی مانند بیماری قلبی، نارسایی قلبی، دیابت، سکته مغزی و حتی زوال عقل قرار دهد.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com

مصرف الکل

مصرف الکل، به ویژه زیاده‌روی در این کار، می تواند احتمال ابتلا به مشکلات سلامت مختلف و کاهش طول عمر انسان را افزایش دهد. مصرف الکل با افزایش سن می تواند خطر بیشتری برای فرد ایجاد کند زیرا جذب و گوارش الکل با سرعت کمتری نسبت به زمانی که وی جوان‌تر بوده است، انجام می شود.

مصرف الکل با افزایش خطر مشکلات کبد، پرفشاری خون، حمله قلبی، و سکته مغزی پیوند خورده است. برخی مطالعات نشان داده اند که زیاده‌روی در مصرف الکل حتی می تواند چهار تا پنج سال از عمر متوسط انسان را کاهش دهد.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com

عدم تامین آب مورد نیاز بدن

ما درباره نوشیدن آبمیوه ها یا نوشیدنی های ورزشی صحبت نمی کنیم بلکه آب ساده مد نظر قرار دارد. گاهی اوقات، فکر می کنیم گرسنه هستیم اما در واقع این احساس تشنگی است که با گرسنگی اشتباه گرفته می شود.

اما نیازی نیست تا منتظر احساس تشنگی باشید تا متوجه شوید باید آب بنوشید. بدن ممکن است با کم آبی مزمن سازگار شده و ارسال سیگنال های تشنگی را متوقف کند. در این شرایط به آن میزان که باید احساس تشنگی را تجربه نمی کنید. از این رو، آبرسانی به بدن حتی در صورت عدم احساس تشنگی اهمیت دارد.

آب به تنظیم دمای بدن کمک می کند و از مغز و نخاع محافظت می کند. همچنین، آب امکان رشد و بازتولید را برای سلول های بدن فراهم می کند. در غیر این صورت، شما با خطر پیری زودرس مواجه خواهید شد.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com

مصرف غذاهای ناسالم

دنبال کردن یک رژیم غذایی ناسالم بیش از مجموع سیگار کشیدن و فشار خون بالا موجب مرگ افراد می شود. رژیم غذایی نقش قابل توجهی در افزایش طول عمر شما ایفا می کند. مصرف ناکافی غذاهای کامل و مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده که در برخی رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی رایج است می تواند آثاری منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

تنها محدود کردن مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار برای اطمینان حاصل کردن از مصرف یک رژیم غذایی سالم کفایت نمی کند و باید به مصرف کافی مواد غذایی مغذی مانند میوه و سبزیجات و غلات کامل نیز توجه داشت. انواع مختلف میوه ها و سبزیجات، نان یا پاستای غلات کامل، برنج قهوه ای، کینوآ یا حتی جو دوسر از جمله بهترین گزینه هایی هستند که می توانید مد نظر قرار دهید.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

مطالعات متعدد پیوند بین بیماری لثه با برخی انواع سرطان، بیماری قلبی، دیابت، و بیماری کلیوی را نشان داده اند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش طول عمر انسان داشته باشد.

بیماری لثه و بیماری ریوی نیز با یکدیگر پیوند خورده اند که سفر باکتری های مضر از دهان به ریه ها از دلایل احتمالی این پیوند است.

چگونه با این 8 عادت از عمر خود کم می کنیم
عکس از easyhealthoptions.com
این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/ssxNh
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.