ترفندهای ساده برای پاک کردن انواع لکه های روی فرش

0 346

پاک کردن لکه های روی فرش یکی از دغدغه های اصلی خانم های خانه دار است. بهتر است بدانید لکه های مختلف به روش های متفاوتی پاک شده و نمی توان تمامی آن ها را با یک ماده و یا یک روش از بین برد. در این مقاله قصد داریم روش پاک کردن لکه های شایع در سطح فرش را به شما بیاموزیم. در ادامه با وبسایت روزگار همراه باشید.

 پاک کردن لکه های چای و قهوه

پاک کردن لکه های چای و قهوه

چای و قهوه از جمله نوشیدنی های محبوب و پرطرفدار در خانواده های ایرانی هستند. از اینرو احتمال ریختن و لکه دار شدن فرش ها با این دو نوشیدنی بسیار زیاد است. توجه داشته باشید گام اول جهت پاک کردن و از بین بردن تمام لکه های روی فرش، استفاده از محلول های شوینده مانند شامپو فرش است. اگر گام اول نتیجه بخش نباشد، سراغ گام های بعدی رفته و از روش های دیگر کمک می طلبیم.

 قبل از هر اقدامی باید خیلی سریع مقدار چای باقیمانده روی سطح فرش را با قاشق جمع کرده و اجازه ندهید چای در عمق فرش نفوذ نماید. سپس یک پارچه نخی تمیز را روی سطح لکه انداخته و با تمام قدرت فشار دهید تا حجم زیادی از چای و یا قهوه جذب این پارچه شده و به تار و پود فرش نفوذ نکنند. سپس دستمال را برداشته و این بار دستمال خیس و نم دار را در سطح لکه های روی فرش بفشارید.

گام اول: محلول شوینده را روی سطح لکه اسپری کرده و یا به یک تکه ابر تمیز پاشیده و روی لکه های روی فرش قرار دهید، سپس محل مورد نظر را با استفاده از یک پارچه نخی سفید رنگ و تمیز خشک نمایید.

گام دوم: یک قاشق پودر جوش شیرین را روی لکه ریخته و با پشت قاشق کاملا پخش نمایید، پس از سی الی چهل دقیقه محل مورد نظر را با استفاده از یک دستمال تمیز پاک کرده و گرد حاصل از جوش شیرین را با قاشق از روی فرش کنار بزنید.

گام سوم: یک پیمانه سرخالی سرکه سفید را در دو پیمانه آب سرد حل کرده و داخل آب پاش بریزید. سپس محلول تهیه شده را روی فرش اسپری کرده و پس از 2 الی 3 دقیقه با دستمال تمیز نم دار و یا خیس محل مورد نظر را پاک کنید.

نکته مهم: ممکن است سرکه پس از خشک شدن در تار و پود فرش باقی مانده و ایجاد بوی نامطبوع نماید، پس توصیه می شود در هنگام استفاده از این روش حتما درب یا پنجره ها را باز کرده تا هوای بیرون در منزل جریان داشته و بوی ناشی از سرکه را از بین ببرد.

گام چهارم: استفاده از ماست ترش یکی از روش های مؤثر در لکه زدایی چای و قهوه از فرش است. بدین منظور ناحیه لکه دار شده را به شکل کامل با ماست ترش پوشانده و اجازه دهید سی الی چهل دقیقه و در صورت غلیظ بودن 3 ساعت در سطح لکه های روی فرش باقی بماند. سپس ماست موجود در سطح فرش را با قاشق کنار زده و ناحیه مورد نظر را با دستمال تمیز خیس و یا نم دار پاک و خشک نمایید.

 پاک کردن لکه های چربی

 پاک کردن لکه های چربی

این لکه ها یکی از سمج ترین و آزاردهنده ترین لکه های روی فرش هستند. در پاک کردن این لکه ها سرعت عمل داشته باشید، زیرا متأسفانه لکه های چربی وقتی زمان طلائی پاک شدن را از دست بدهند به سرعت ماندگار شده و ظاهری ناپسند و همیشگی در سطح فرش شما ایجاد خواهند نمود. در پاک کردن لکه های روغن و چربی نیز در مرحله اول مانند لکه های چای و قهوه یک تکه پارچه تمیز و ترجیحا نخی برداشته و در سطح لکه های روی فرش بفشارید تا از نفوذ بیشتر آن جلوگیری به عمل آید.

نکته مهم: هرگز لکه چربی و روغن را به این سمت و آن سمت نمالید، این کار منجر به بیشتر پخش شدن لکه شده و قدرت جذب آن را افزایش خواهد داد.

در پاک کردن قطرات چربی و روغن جذب و برداشتن آن ها از سطح فرش اهمیت بسیار زیادی داشته و جزء اقدامات اولیه به شمار می آید.

کاهش جذب قطرات چربی و روغن

به منظور جلوگیری از نفوذ بیشتر چربی به تار و پود فرش می توان یک قاشق پودر جوش شیرین، نشاسته ذرت و یا پودر بچه را در سطح لکه های روی فرش ریخته و 10 الی 20 دقیقه  به آن زمان می دهیم، سپس با استفاده از مکش بسیار قوی در جاروبرقی این پودرها را از سطح لکه های روی فرش برداشته و سراغ تمیز کردن آن می رویم.

گام اول: چند قطره مایع ظرفشویی و یا شامپو فرش را در دو لیوان آب ریخته و خوب مخلوط نمایید. با استفاده از اسکاج و یا یک تکه ابر محل لکه را شستشو دهید. کف کردن در محل لکه شما را دست پاچه نکند. حال با استفاده از یک دستمال خیس و سپس یک دستمال تمیز خشک ، محل لکه های روی فرش را خشک نمایید.

گام دوم: یک پارچه حوله ای تمیز را در سرکه سفید آغشته کرده و خوب آبگیری نمایید. این دستمال را روی لکه روغن و چربی کشیده و سپس با شامپو فرش و یا صابون فرش آن را تمیز کنید.

گام سوم: این بار به جای سرکه از الکل استفاده کرده و دستمال را آغشته به الکل کنید. با استفاده از این دستمال محل لکه های روی فرش را تمیز کرده و بلافاصله با استفاده از شامپو فرش و مایع ظرفشویی شستشو دهید.

گام چهارم: استفاده از خمیر اصلاح آقایان، صابون های چرب و لکه گیری های صنعتی و شیمیایی از جمله روش های دیگر خلاصی از قطرات چربی و روغن تثبیت شده روی فرش هستند.

پاک کردن لکه های خون

پاک کردن لکه های خون

شاید بتوان گفت یکی از بدترین انواع لکه های روی فرش، لکه خون است که علاوه بر بحث سرسختی و ماندگاری، بحث نجاست نیز در آن مطرح می گردد. توجه داشته باشید مواردی که خواهیم گفت به منظور زدودن لکه خون تازه از سطح فرش مورد استفاده قرار می گیرند. جهت پاک کردن لکه خشک شده خون باید از لکه برها و پاک کننده های بسیار قوی شیمیایی و صنعتی استفاده نمود.

گام اول: پودر بچه، آرد و یا نشاسته ذرت را در مقداری آب حل کرده و اجازه دهید ترکیبی خمیری شکل ایجاد شود. حال این خمیر را در سطح لکه های روی فرش قرار دهید و اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه زمان سپری شود، سپس خمیر را برداشته و چندین مرتبه این کار را با قطعات خمیر انجام دهید.

گام دوم: تکه ای پنبه را به سرکه آغشته کرده و در سطح لکه های روی فرش فشار دهید و دور بیندازید. این کار را اینقدر تکرار کنید تا لکه کاملا کمرنگ و یا بی رنگ شود.

گام سوم: تکه ای پنبه را به محلول آب و نمک آغشته کرده و در سطح لکه های روی فرش بفشارید و دور بیندازید. این کار را تا حدی ادامه دهید که لکه از بین برود.

نکته مهم: اگر لکه ایجاد شده در گوشه های فرش باشد، شما می توانید با استفاده از یک لگن آب و نمک فرش حاوی لکه را شستشو داده و خون را از سطح فرش پاک نمایید.

 پاک کردن لکه جوهر

 پاک کردن لکه جوهر

لکه جوهر روی فرش حالت پخش شوندگی داشته و بهتر است در لحظات اول از بین برود. توصیه می شود برای این منظور از ماست استفاده نمایید. ماست را روی لکه جوهر ریخته و با نوک یک شیء نوک تیز مانند چاقو آن را با جوهر مخلوط نمایید. پس از سی دقیقه محلول به دست آمده ماست و جوهر را با قاشق از روی سطح فرش جدا نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/82vA
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.