قرمزی چشم، علت و راه‌ حل چیست؟

0 427

شاید شما هم از افرادی باشید که اغلب مواقع با قرمزی، خارش و التهاب چشم درگیر هستند و چشم‌های بسیار حساسی دارند. قرمزی چشم فارغ از دلایل پزشکی، زیبایی شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای خود فرد آزاردهنده است. ولی زمانی که دلایل آن را بفهمید، برای درمانش اقدام می‌کنید و از این مشکل رها می‌شوید. به راستی دلیل قرمزی چشم چیست؟

خشکی چشم

خشکی چشم یکی از دلایل رایج در قرمزی و خون افتادگی چشم است. زمانی که چشمتان خشک باشد، تحریک شده و ملتهب می‌شود و در نتیجه قرمز به نظر می‌رسد. با وجود آنکه خشک شدن چشم معمولاً به دلیل خشکی آب و هوا به وجود می‌آید، ولی نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور و صفحه کامپیوتر هم یکی دیگر از دلایل آن است. برای درمان خشکی چشم می‌توانید از قطره اشک مصنوعی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، استفاده کنید.

حساسیت و قرمزی چشم

بسیاری از افراد نمی‌دانند که حیوانات خانگی آن‌ها ممکن است دلیل قرمزی چشمشان باشد. شانه زدن و کوتاه کردن موهای حیوانات خانگی به جلوگیری از خارش و التهاب چشم کمک می‌کند. حساسیت‌های فصلی یا آلرژی به گرد و غبار نیز یکی دیگر از دلایل قرمزی چشم محسوب می‌شود. اگر به گرد و غبار و ذره‌های ریز حساسیت دارید، همیشه و خصوصاً در فصل گرده‌افشانی گیاهان مطمئن شوید که خانه‌تان تمیز و بدون گرد و خاک باشد. یکی دیگر از روش‌های کاهش ذرات آلرژی‌زا در خانه، تغییر فرش به کف‌پوش سخت مانند لمینت و پارکت است. حساسیت علاوه بر التهاب باعث اشکی شدن چشم و آبریزش نیز می‌شود. برای درمان این مسئله از کمپرس سرد بر چشم استفاده کنید و آن را چند بار در روز انجام دهید. استفاده از قطره چشم خصوصا نوع ضد حساسیت آن هم می‌تواند التهاب و قرمزی چشم یا حتی آبریزش را کاهش ‌دهد.

داروهای خاص

بسیاری از داروهای خاص و مشخصی که افراد به طور روزانه مصرف می‌کنند، ممکن است باعث قرمزی چشم شود. آنتی هیستامین، قرص‌های خواب‌آور، قرص‌های ضد اضطراب و برخی از مسکن‌های درد مانند ایبوپروفن باعث خشکی و به دلیل کاهش جریان خون در بافت درونی و اطراف چشم، موجب قرمزی چشم نیز می‌شود. برای از بین رفتن خشکی چشم از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.

یائسگی

زنان در سن بالا و در زمان یائسگی نسبت به داشتن خشکی و قرمزی چشم مستعدتر هستند. تغییر و نامتعادل بودن هورمون‌ها خشکی چشم به همراه می‌آورد و در نتیجه به دنبال آن قرمزی به وجود می‌آید. برای پیشگیری و درمان این معضل از لوبریکانت چشمی، اشک مصنوعی یا کمپرس گرم استفاده کنید.

نداشتن خواب کافی

چشم در طول شب نیاز به استراحت دارد. اگر هر شب کمتر از 7 یا 8 ساعت بخوابید، چشم‌هایتان در احتمال ابتلا به قرمزی چشم قرار می‌گیرند. برای درمان موقت این مشکل، از قطره مرطوب کننده چشم استفاده کنید. ولی برای بلند مدت بهتر است برنامه خواب خود را تنظیم و متعادل کنید و حداقل یک ساعت قبل از رفتن به تخت خواب به صفحه‌های نمایش الکترونیکی نگاه نکنید تا از کیفیت خواب خوبی بهره‌مند شوید.

استفاده از لنز تماسی

لنزهای تماسی به دلیل آنکه دائم در تماس با چشم هستند موجب قرمزی، خشکی و خارش چشم می‌شوند. زمانی که یک شیء خارجی به طور دائم در چشم وجود داشته باشد، نوعی محرک خواهد بود. چنانچه متوجه شدید نمی‌توانید به دلیل تحریک، لنز را برای مدت طولانی در چشم‌های خود نگه دارید، با چشم‌پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم برند لنز را تغییر دهد.

عفونت

عفونت‌های باکتریایی و ویروسی در چشم رایج است، خصوصاً اگر در ارتباط مستقیم با کودکان باشید یا از لنز تماسی استفاده کنید، بروز عفونت افزایش می‌یابد. چشم‌های ملتهب و متورم که موجب صورتی دیده شدن آن‌ها می‌شود، یکی از روش‌های تشخیص عفونت به شمار می‌رود. اگر هر گونه ترشح، درد، کاهش بینایی یا حساسیت در چشمانتان حس کردید، به احتمال زیاد به عفونت دچار شده‌اید و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پاره شدن رگ‌های خونی

رگ‌های خونی چشم زمانی پاره می‌شوند که فشار زیادی به آن وارد شود. زمانی که فقط یکی از چشم‌هایتان قرمز و خون گرفته باشد، به احتمال زیاد دچار پارگی یا ترکیدگی رگ چشم شده‌اید. در این شرایط باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/yTUsL
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.