نحوه باردار شدن و روند رخ دادن آن

0 472

همانطور که شما احتمالاً می دانید، ارتباط باردار شدن با چرخه یا دوره قاعدگی ماهانه شما زیاد است. اگر می‌خواهید درباره بارداری اطلاعاتی داشته باشید، باید درباره تخمدان‌ها کمی بدانید. تخمدان بخشی از سیستم تولید مثل زن است که نقش مهمی در روند بارداری دارد. شما دو تخمدان دارید که در دو طرف بدن قرار دارند. هر ماه یک گروه تخمک در داخل تخمدان‌ها ایجاد می‌شود. حدود دو هفته قبل از قاعدگی، یک تخمک از بخشی از تخمدان به نام فولیکول آزاد می‌شود. در آن زمان، تخمک شروع به حرکت از طریق لوله‌های فالوپی به سمت رحم می‌کند.

این تخمک تنها در حدود 12 تا 24 ساعت در یکی از لوله‌های فالوپ قرار می‌گیرد – این همان جایی است که تخمک می‌تواند توسط یک اسپرم بارور شود. اسپرم بخشی از مایع منی است که از آلت تناسلی مرد در حین انزال (خواه در حین رابطه جنسی یا غیر از آن) خارج می‌شود. شما ممکن است اسپرم را به عنوان تقدیر یا سرنوشت بشناسید. اسپرم در بیضه‌های مرد تولید می‌شود.

هنگامی که یک مرد از نظر جنسی هیجان زده (یا تحریک شود)، آلت تناسلی او طول می‌کشد و سفت می‌شود و این اجازه را می‌دهد تا آن را در واژن زن قرار دهد. در طی رابطه جنسی، مرد آلت تناسلی خود را درون واژن پمپ می‌کند که این اصطکاک بر روی ناحیه تناسلی باعث لذت جنسی شدیدی شده و معمولاً برای مردان و زنان باعث رسیدن به ارگاسم می‌شود.

انزال در طول ارگاسم اتفاق می‌افتد – اسپرم منی از مجرای ادرار (نوک آلت تناسلی مرد) خارج و وارد واژن می‌شود. اسپرم از طریق واژن و رحم حرکت می‌کند و سپس به لوله‌های فالوپی راه می‌یابد و در صورتی که در دسترس باشد، تخمک را بارور خواهد کرد. سلول‌های اسپرم از نظر سرعت حرکت بسیار متفاوت هستند، بنابراین حرکت به سوی یک تخمک می تواند از 30 دقیقه تا چند روز طول بکشد.

این فرایند بطور کل تقریباً دو هفته قبل از قاعدگی شما اتفاق می‌افتد. اگر تخمک توسط اسپرم بارور نشود، به سوی رحم می‌روند و به همراه لایه ضخیمی از رحم که در حال توسعه است از هم جدا می‌شوند. این ماده در طول دوره قاعدگی از بدن خارج می‌شود.

اما یکی از اسپرم‌های شریک زندگی شما، به لوله‌های فالوپ می‌رسد و توسط تخمک مورد انتظار دریافت می‌شود. هنگامی که اسپرم وارد تخمک شد، ساختار آن را تغییر می‌دهد به طوری که هیچ اسپرم دیگری نمی‌تواند وارد آن شود. در عرض 24 ساعت، تخمک حاصل شده، تقسیم می‌شوند و این باعث تولید سلول‌های بسیاری می‌شود. تخمک به مدت 3 یا 4 روز قبل از حرکت به سمت رحم در لوله‌های فالوپ باقی می‌ماند.

مرحله بعدی حاملگی لانه گزینی است – این زمانی است که تخمک‌های بارور شده به دیواره رحم متصل می‌شوند. بسیاری از زنان متوجه خونریزی اندک(یا لکه بینی) در طول این مدت می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این مرحله بارداری این است که یک هورمون به نام گونادوتروپین کوریونیک (hCG) را می‌توان در خون یا ادرار تشخیص داد و این کار آزمایش‌های بارداری است.

از این مدت، تخمک  به رشد جنین ادامه می‌دهد که در نهایت به یک دختر یا پسر بچه تبدیل می‌شود! در بقیه دوران بارداری، نوزادانی که در حال رشد هستند تغذیه را از جفت دریافت می‌کنند. این یک ارگان موقت است که نقش مهمی در کنترل درجه حرارت و دفع دارد.

مغز، قلب و دیگر ارگان‌های مهم در طی هفته‌ها و ماه‌ها تشکیل می‌شوند. یک بارداری کامل در مدت 40 هفته اتفاق می‌افتد، اما ممکن است زنان زودتر نیز بتوانند بچه‌های کاملاً سالم به دنیا بیاورند.

آیا می توانید وقتی تخمک گذاری نکرده‌اید باردار شوید؟

از آنجایی که تخمک گذاری بخش مهمی از روند بارداری است، ارزش داشتن چندین واقعیت کلیدی در ذهن را دارد. همانطور که شما هم اکنون می‌دانید، حاملگی نتیجه یک اسپرم مرد است که تخمک زن را در لوله فالوپ بارور کند. این تخمک بارور شده که در رحم کاشته قرار می‌گیرد طی 40 هفته بعد به نوزاد تبدیل می‌شود.

بنابراین اگر تخمک گذاری رخ نداده باشد، اصلا نمی‌توانید باردار شوید. اما در نظر داشته باشید که اسپرم می‌تواند چندین روز در سیستم تولید مثل شما زنده بماند. این بدان معنی است که شما قبل از تخمک گذاری می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید و سپس پس از تخمک گذاری باردار شوید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/RkIMz
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.