همه چیز درباره انواع ویزای شینگن و مدارک لازم برای دریافت این ویزا

0 391

قطعا تمامی کسانی که قصد سفر به کشورهای اروپایی را دارند و یا در حال تردد دائمی دراین کشورها هستند، نام ویزای شینگن را شنیده و مجبور به اخذ آن شده اند. این ویزا به منظور رفت و آمد در کشورهای اروپایی عضو منظقه شینگن صادر می گردد. دارندگان ویزای شینگن مجاز به تردد و اقامت مشخص شده در کشور و یا کشورهای عضو منطقه شینگن هستند.

کشورهای اروپایی هم پیمان شینگن

کشورهای عضو منطقه شینگن، 26 کشور اروپایی هستند که با وضع قوانین مشخص و توافق شده، رفت وآمد و تردد را میان این کشورها بدون اخذ ویزای خاصی مجاز نموده اند، از اینرو ورود مردم کشورهای دیگر به این منطقه با اخذ ویزا شینگن  امکان پذیر است و دریافت آن احتیاج به مراحل قانونی و مشخصی دارد. ایده منطقه شینگن در اروپا مربوط به اتمام جنگ جهانی دوم است که برای نخستین بار در سال 1957 مابین چهار کشور سوئد، فنلاند، دانمارک و نروژ عقد گردید؛ رفته رفته کشورهای دیگر اروپایی از این قرارداد استقبال نموده و به آن پیوستند.

کشورهای اروپایی هم پیمان شینگن

کشورهای عضو اتحادیه شینگن

امروزه به شکل رسمی 26 کشور اروپایی مانند سوئیس، نروژ و ایسلند در این پیمان عضو بوده و چندین کشور دیگر مانند رومانی و قبرس در حال مذاکره و پیوستن به این اتحادیه هستند. فنلاند، فرانسه، آلمان، نروژ، پرتغال، اسلوونی، سوئد، سوئیس، اسپانیا، اسلوواکی، لهستان، مالت، هلند، استونی، دانمارک، جمهوری چک، اتریش، بلژیک، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لاتویا، لیتوانی، لوکزامبورگ، لیختنشتاین و یونان اعضای اصلی منطقه شینگن هستند.

کشورهای عضو اتحادیه شینگن

انواع مختلف ویزاهای شینگن 

ویزاهای شینگن در سه دسته کلی تقسیم بندی شده و بسته به شرایط متقاضی، مدت زمان اقامت و اهداف مهاجرتی وی از جانب سفارت کشور مورد نظر عضو منطقه شینگن به شخصص ارائه می گردند.

نخستین نوع از ویزاهای شینگن، ویزای اتحادیه شینگن است که  به منظور تردد افراد بیگانه در کشورهای عضو این اتحادیه صادر می گردد. این نوع از ویزای شینگن در بین عموم مردم به ویزای گردشگری شهرت داشته و توسط توریست ها و گردشگران خارجی اخذ می گردد.

این ویزا به شکل کلی شش ماه اعتبار داشته و با ستفاده از آن می توان به مدت سه ماه درکشورهای عضو اتحادیه شینگن اقامت داشت. این نوع از ویزا شینگن  سه زیرشاخه داشته و با عناوین ویزای شینگن نوع A، ویزای شینگن نوع B و ویزای شینگن نوع C در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.

ویزای ترانزیت فرودگاه نوع یک یا همان ویزای شینگن نوع A

این ویزا محدودتر است و مسافران دریافت کننده این ویزا به هیچ عنوان مجاز به استفاده از فرودگاه های  کشورهای دیگر نبوده و تنها مجوز جابه جایی در فرودگاه های کشورهای عضو اتحادیه شینگن را دارند.

ویزای ترانزیت فرودگاه نوع دو یا همان ویزای شینگن نوع B

این ویزا از محدودیت کمتری برخوردار است و به اخذ کنندگان اجازه می دهد تنها به مدت پنج روز، به کشورهای غیر عضو در این اتحادیه سفر نمایند.

ویزای ملی یا ویزای نوع Dشینگن

ویزای کوتاه مدت یا همان ویزای نوع C شینگن

این ویزا جهت اقامت 90 روزه در عرض شش ماه از سال صادر می گردد، این نوع از ویزا، به سه شکل، یک بار ورود، دوبار ورود و چند بار ورود در اختیار مسافران و مهاجران قرار داده می شود.  در ویزای کوتاه مدت یک بار ورود همانطور که از نامش پیداست مسافر تنها یک بار حق ورود به کشور مورد نظر را داشته و در صورت خروج از آن کشور، حتی در صورت باقی ماندن اعتبار ویزا، دیگر حق ورود به این کشور را نخواهد داشت. در ویزای کوتاه مدت دوبار ورود، اخذ کنندگان ویزا اجازه دو بار ورود و یکبار خروج از کشور مورد نظر را داشته و از محدودیت کمتری برخوردار است. آخرین نوع از ویزای کوتاه مدت، ویزای چند بار ورود است که تنها محدودیت زمانی داشته و بیش از سه ماه اعتبار ندارد؛ دارندگان این ویزا اجازه تردد در تمامی کشورهای عضو اتحادیه شینگن را داشته و محدودیت رفت و آمد به این کشورها را نخواهند داشت.

ویزای اعتباری محدود منطقه ای شینگن

این ویزا، دومین نوع از ویزاهای شینگن است  که دارای محدودیت منطقه ای می باشد. در این نوع از ویزا، نام یک کشور و یا چند کشور محدود، واقع در منطقه شینگن قید گردیده و شخص اخذ کننده این ویزا تنها مجاز به رفت و آمد در این کشورها بوده و هرگونه تردد به کشورهای دیگر، حتی کشورهای عضواتحادیه شینگن که در ویزا قید نشده اند غیر قانونی بوده و برخورد قانونی خواهد داشت. صدور این ویزا بیشتر در شرایط خاص، مانند پناهندگی انجام میگیرد.

ویزای اعتباری محدود منطقه ای شینگن

ویزای ملی یا ویزای نوع D شینگن

این نوع از ویزای شینگن به منظور تحصیل، کار و یا سرمایه گذاری در کشورهای عضو اتحادیه شینگن صادر شده و دارای یک محدودیت زمانی خاص است. دانشجویان، پژوهشگران، متخصصین، سرمایه گذاران، ورزشکاران، هنرمندان و بیماران تحت درمان کاندیدهای دریافت این نوع از ویزای شینگن هستند.

انواع مختلف ویزاهای شینگن

مدارک مورد نیاز به منظور دریافت ویزای شینگن چیست؟

توجه داشته باشید با اینکه تمامی کشورهای عضو این اتحادیه دارای قوانین، شرایط و لایحه های یکسانی در صدور این ویزا هستند، اما در برخی از کشورها شرایط تفاوت مختصر و جزئی داشته و به همین خاطر نیاز به اقدام در سفارت کشور مورد نظر می باشد. فرم درخواست صدور ویزا به شکل تکمیل  شده از مراحل اولیه اخذ ویزای شینگن بوده و ارائه اصل گذرنامه، عکس پرسنلی، مدارک شغلی و بیمه مسافرتی از مراحل بعدی اخذ این ویزا به شمار می آید. زمان صدور این ویزا در سفارت کشورهای مختلف عضو اتحادیه شینگین متفاوت است و به طور کلی چهار ماه پیش از سفر بهترین زمان به منظور ارائه مدارک جهت اخذ این ویزا خواهد بود.

 

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/7VhN
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.