حسین دهلوی پیش از مرگ گفت یک‌ نفر را هرگز نمی‌بخشد + فیلم

0 1,720

حسین دهلوی متولد 1306 در تهران، پس از 92 سال، 23 مهر 1398 در بیمارستان شریعتی به دلیل بیماری آلزایمر و عفونت کلیه چشم بر جهان فروبست.

او بی شک یکی از بهترین و تاثیرگذارترین آهنگسازان ایرانی بود. کسی که قدم‌های جدی برای موسیقی ارکسترال، که به آن موسیقی جمعی می‌گفت برداشت و آثاری خلق کرد که هنوز هم از بهترین آثار ارکسترال ایران محسوب می‌شود.

حسین دهلوی

درباره زندگی حسین دهلوی بارها حرف زده شده‌است. این‌که شاگردی موسیقی را با آموختن نوازندگی ساز ویولون نزد پدرش آغاز کرد و پس از آن‌که پدر به دلایل شغلی از او دور بود، در مکتب نابغه‌ترین آهنگساز و موسیقیدان یک قرن گذشته ایران یعنی ابوالحسن صبا موسیقی را آموخت و بعدها در سال 1336 رئیس ارکستر شماره یک هنرهای زیبا شد که صبا با کمک دهلوی تاسیس کرده بود و پس از مرگ صبا، به ارکستر صبا شهرت یافت.

او در سال 1356 یعنی 1977 میلادی، نوشتن اپرای مانا و مانی را برای روز جهانی کودک که قرار بود در سال 1979 در سازمان ملل برگزار شود آغاز کرد. اپرایی که هرگز اجرا نشد.

او در سال‌های آغازین دهه 70 ارکستر مضرابی را تاسیس کرد. این ارکستر در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت اما پس از این اجرا دوباره ارکستر مضرابی با ترکیب تازه‌ای به روی صحنه رفت. ترکیبی که منجر به ایده‌ای شد. اما اجرای آن ایده به گونه‌ای دیگر، دهلوی را خانه نشین کرد و او مسببین این اتفاق را هرگز نبخشید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/I4fC4
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.