سقف و کف پرداخت عیدی سال 98 کارمندان و کارگران

0 504

بنا به اعلام رسمی رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان پرداخت عیدی کارمندان دولت در پایان سال 98 یک میلیون و دویست هزار تومان خواهد بود.

پانا: مطابق قانون حداقل عیدی کارگران در پایان سال 98 معادل 3 میلیون و 34 هزار تومان و حداکثر عیدی نیز معادل 4 میلیون و 550 هزار و 647 تومان است البته به گفته عضو کمیته مزد شورای عالی کار نباید این شائبه وجود داشته باشد که کارگران بیش از کارمندان عیدی دریافت می کنند به این دلیل که کارمندان در طول سال مزایایی تحت عناوین متفاوت دارند که سطح حقوق و دریافتی آنها را در ارقامی به مراتب بالاتر از کارگران قرار می دهد.

به گفته این عضو کمیته مزد کارکنانی که قرارداد آنها با سازمان ها و دستگاه‌های دولتی است اما کارمند رسمی لشگری یا کشوری نیست مشمول قوانین کار کارگری هستند و باید عیدی معادل کارگران دریافت کنند و رعایت نکردن این موارد به معنای عدم رعایت قانون در مورد آنها است.

عیدی 98

محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره میزان عیدی کارگران گفت: مطابق قانون کارگران معادل دو پایه حقوق عیدی دریافت می‌کنند. البته کارفرمایان می‌توانند معادل سه پایه حقوق نیز به کارگران عیدی پرداخت کنند منوط به آنکه از 4.5 میلیون تومان بیشتر نباشد. سنوات نیز مطابق عرف و قانون معادل یک پایه حقوق است. البته برخی از مجموعه‌های کارگری مبالغی بیش از این را ممکن است پرداخت کنند. همچنین کارفرمایان می‌توانند به کارگران پاداش نیز پرداخت کنند که اسامی مختلفی مانند کد، کارانه، بهره وری دارد.

تاجیک با اشاره به تفاوت عیدی کارگران و کارمندان اظهار کرد: کارمندان در طول سال مزایایی دریافت می‌کنند که کارگران از آن بی بهره هستند به همین دلیل ممکن است این شائبه وجود داشته باشد که کارگران مزایای بیشتری نسبت به کارمندان دارند درحالی که اصلاً قابل مقایسه نیست و مزایای مسکن کارمندی، تعاونی کارمندان و عناوین دیگری که کارمندان در طول سال دریافت می‌کنند مشمول حال کارگران نمی‌شود.

عضو کمیته مزد شورای عالی کار خاطرنشان کرد: کفه ترازوی پرداخت‌ها همیشه به نفع کارمندان است.

وی درباره قراردادهای سالانه برخی کارکنان با سازمان و مجموعه‌های کارگری و کارمند محاسبه کردن آنها برای پرداخت عیدی گفت: تمامی افرادی که مشمول قانون کار هستند و در زمان اشتغال به کار تبعیت از قانون کار دارند اما استخدام رسمی نیستند باید عیدی کارگری دریافت کنند. این اقدام غیرقانونی است به طور مثال کارمندان دانشگاه‌های آزاد یا سایر کارکنانی که استخدام رسمی لشگری یا کشوری نیستند باید کف عیدی معادل دو پایه حداقل حقوق را به کارکنان خود پرداخت کنند.

تاجیک خاطرنشان کرد:« کارگران سه پایه حداقل حقوق و حداقل دو پایه حقوق را باید به عنوان عیدی دریافت کنند. حتی کارگرانی که قرارداد کتبی با کارفرما ندارند مشمول این قانون هستند و قرارداد حتی می تواند به صورت شفاهی باشد.»

حداقل عیدی کارگران در پایان سال 98 معادل 3 میلیون و 34 هزار تومان و حداکثر عیدی نیز معادل 4 میلیون و 550 هزار و 647 تومان است.

بر اساس قانون کار کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف هستند به هر یک از کارگران خود در پایان هر سال، معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. در عین حال قانون کار، برای پرداخت عیدی «سقف پرداختی» در نظر گرفته است به این ترتیب که عیدی پایان سال کارکنان تحت پوشش قانون کار، دو برابر حقوق پایه هر فرد است به شرطی که از 3 برابر حقوق پایه مصوب تجاوز نکند.

با توجه به اینکه «حداقل دستمزد سال 98» کارگران با تصویب شورای عالی کار در اسفند سال گذشته، یک میلیون و 516 هزار و 882 تومان در نظر گرفته شده است، بنابراین عیدی کارگران «حداقلی بگیر» باید 3 میلیون و 34 هزار تومان باشد.

میزان دریافت عیدی برای سایر بیمه شدگانی که حقوق پایه آنها به واسطه سابقه کار بیشتر «بیش از حداقل دستمزد» است نیز، باید معادل دو برابر حقوق پایه درج شده در فیش حقوقی باشد. به عنوان مثال اگر حقوق پایه بیمه شده ای 2 میلیون تومان باشد، میزان عیدی پرداختی به وی 4 میلیون تومان است.

البته همانطور که پیش تر اعلام شد، قانون کار برای پرداخت عیدی، «سقف» در نظر گرفته است به طوری که میزان عیدی نباید از سه برابر «حداقل دستمزد مصوب» بیشتر شود. بر این اساس، میزان عیدی هر کارگر نباید از سه برابر حداقل دستمزد مصوب (یک میلیون و 516 هزار و 882 تومان) تجاوز کند. بنابراین حداقل عیدی کارگران در پایان سال 98 معادل 3 میلیون و 34 هزار تومان و حداکثر عیدی نیز معادل 4 میلیون و 550 هزار و 647 تومان است.

با این حساب اگر حقوق پایه کارگری 2 میلیون و 500 هزار تومان باشد، دو برابر این میزان 5 میلیون تومان می‌شود اما طبق قانون به دلیل اینکه از سه برابر حداقل دستمزد تجاوز می‌کند، میزان عیدی پرداختی به وی، سقف اعلام شده است. علاوه بر پرداخت عیدی، کارفرما نیز مکلف است به کارگرانی که یک سال از اشتغال آنها در همان کارگاه (محل خدمت) می‌گذرد، معادل یک پایه حقوق به عنوان حق سنوات یا همان مزایای پایان خدمت پرداخت کند.  برخی کارفرمایان این مزایا را در پایان هر سال همراه با عیدی پرداخت می‌کنند اما برخی کارفرمایان حق سنوات را در پایان دوران اتمام کار یا قطع همکاری تسویه می‌کنند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/Rwyl7
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.