ماه عسل گران‌فروشان در بازار مسکن تمام شد

0 115
مسیر گران‌فروشان در بازار مسکن با غربال فایل‌های قرمز مسدود شد. از دوم مردادماه امسال که دادستانی، ساماندهی سایت‌های فروش ملک را در دستور کار قرار داده قیمت‌های نجومی از آگهی‌ها حذف شده و با توجه به کاهش 73 درصدی معاملات، راه فروش این نوع آپارتمان‌ها بسیار دشوار شده است. واسطه‌های ملکی می‌گویند خرید و فروش حتی در فایل‌های زیر قیمت به سختی صورت می‌گیرد؛ چه برسد به آپارتمان‌هایی که قیمت‌های آن بالاتر از میانگین منطقه ارایه می‌شود.بررسی‌های میدانی از انجماد دارایی‌ها در بخش مسکن حکایت دارد. اشکان، یکی از مشاوران املاک منطقه 4 می‌گوید: اسفند پارسال و اردیبهشت امسال اوج مراجعه برای خرید آپارتمان بود و کسانی که به نوعی تصور می‌کردند از تورم جا مانده‌اند سرمایه خود را وارد بازار مسکن کردند.

به همین دلیل در حال حاضر افرادی که در بازار مسکن هستند و قصد سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای دارند باید ابتدا آپارتمانی را که خریده‌اند بفروشند. معدود خریداران بازار مسکن هم به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یا خریداران مصرفی که خانه قبلی خود را زیر قیمت می‌فروشند و آپارتمان‌های جدید را زیر قیمت خریداری می‌کنند یا سفته‌بازانی که خرید جدید آنها مشروط به فروش خانه فعلی است که البته گروه دوم با توجه به انتظار سودآوری، تخفیف نمی‌دهند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر نسبت به اردیبهشت ماه قیمت در برخی آگهی‌ها 5 تا 15 درصد کاهش یافته است گفت: تا اردیبهشت ماه تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان واقعی بود اما حالا شرایط بر عکس شده است. تا دلت بخواهد آپارتمان برای عرضه وجود دارد اما خریداران عقب‌نشینی کرده‌اند و در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. حتی فایل‌های زیر قیمت به سختی فروش می‌رود. اندک نشست‌هایی هم که برای خانه‌های به‌قیمت برگزار می‌کنیم معمولا به دلیل توقع مشتریان برای تخفیف بیشتر و مقاومت فروشندگان در این خصوص لغو می‌شود.

کاهش اندک قیمت مسکن به روایت آمار رسمی
میانگین قیمت مسکن در تهران بر اساس اعلام بانک مرکزی در شهریورماه به 12 میلیون و 667 هزار تومان درهر متر مربع رسید و این در حالی است که طی دو ماه اخیر قیمت خانه دو افت ماهیانه را تجربه کرد؛ به طوری که قیمت‌ها در مردادماه و شهریورماه به ترتیب 2.4 و 2.8 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. با این حال جهش قیمت‌ها طی دو سال اخیر، متقاضیان را از خرید، ناتوان کرده است.آمار گویای آن است که قیمت مسکن در تهران نسبت به چهار سال قبل 208 درصد، نسبت به سه سال قبل 196 درصد، نسبت به دو سال قبل 166 درصد و نسبت به سال قبل 56 درصد رشد داشته است.در ماه‌های اخیر سرعت رشد قیمت کاهش یافت؛ تا این‌که مردادماه امسال پس از 20 ماه رشد لجام‌گسیخته، میانگین قیمت‌ها نسبت به ماه قبل 2.4 درصد کاهش پیدا کرد. در شهریورماه 1398 نیز افت قیمت ادامه یافت و آمار بانک مرکزی از افت 2.8 درصدی قیمت نسبت به ماه قبل حکایت داشت. با این وجود واسطه‌های ملکی از واکنش خنثی متقاضیان به کاهش ناچیز قیمت مسکن خبر می‌دهند.

یک کارشناس: قیمت مسکن به حدود اسفند پارسال برمی‌گردد
افت نرخ ارز از یک‌ سو و کاهش تعداد معاملات از سوی دیگر دست به دست هم داده‌اند تا این روزها دیگر تقاضای سوداگری مسکن برای ورود سوداگران مهیا نباشد و انگیزه‌ای هم برای تقاضای سوداگری دیده نشود.مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به این موضوع می‌گوید: سال گذشته قالب پیش‌بینی در بازار مسکن این بود که رشد قیمت مسکن تا پایان سال ادامه دارد و در سال 1398 پایان افزایش قیمت را خواهیم داشت اما بازار مسکن برخلاف پیش‌بینی‌ها به‌ دلیل هیجانات حاکم بر بازارهای موازی، در بهار امسال با رشد کم‌سابقه‌ای مواجه شد.به اعتقاد این کارشناس، افت قیمت مسکن تا رسیدن قیمت‌ها به قیمت اسفند سال گذشته ادامه دارد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/WM2i
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.