هزینه وام مسکن چقدر است؟

0 164
در آخرین روز معاملاتی فرابورس ایران قیمت امتیاز تسهیلات مسکن آذر ماه 1396 کمی بیشتر از 37 هزار تومان بود همچنین امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه سال 1396 به حدود قیمت 34 هزار و 400 تومان می‌رسید.امتیاز تسهیلات مرداد ماه سال 1397 بیش از 40 هزار تومان داد و ستد شد همچنین تسه شهریور ماه سال 1397 بیش از 41 هزار تومان داد و ستد شد.در مجموع قیمت اوراق تسهیلات مسکن با سر رسیدهای مختلف از حدود 36 هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از 41 هزار تومان هم ادامه دارد. اما آن‌هایی که ارزان تر هستند به ابطال نزدیک‌تر هستند.با توجه به قیمت‌های روی تابلو در این گزارش هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن را به طور متوسط 40 هزار تومان در نظر گرفته و با این شرایط هزینه وام مسکن را محاسبه می‌کنیم.

با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن باید 200 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، هزینه این تعداد اوراق آن‌ها هشت میلیون تومان می‌شود. به این مبلغ با احتساب 20 میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید 40 برگ تسه خریداری شود، یک میلیون و 600 هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام 120 میلیون تومانی مسکن حدود 9 میلیون و 600 هزار تومان هزینه شود.همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیش‌تر از 200 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند و با این حساب باید حدود شش میلیون و 400 هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب یک میلیون و 600 هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام 100 میلیون تومانی باید هشت میلیون تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن، 120 برگ بهادار خریداری کنند که باید چهار میلیون و 800 هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. همچنین برای دریافت 20 میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید یک میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام 80 میلیون تومانی، حدود شش میلیون و 400 هزار تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف60 میلیون تومان و مجردهایی که در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق چهار میلیون و 800 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ چهار میلیون تومان و افراد گروه سوم مبلغ سه میلیون و 200 هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام 20 میلیون تومانی جعاله باید مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان دیگر هم بپردازند.اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به این‌که چقدر تا زمان اعتبارش باقیمانده، قیمت متفاوتی دارد. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/qweom
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.