ضربه کرونا به ایرباس، آدیداس، هیوندای و کشتی های کروز توریستی!

0 237

هزاران مسافر و خدمه کشتی‌های کروز در آب‌های آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین قرنطینه شده‌اند. صدها پرواز جهانی کنسل شده و بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی، فناوری و خطوط هواپیمایی در حال محاسبه ضررهای خود در این مدت هستند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، سازمان بهداشت جهانی در هفته آینده صدها کارشناس خود را برای مقابله با انتشار بیشتر و سریع‌تر ویروس کرونا، ساخت دارو و واکسن جمع خواهد کرد. این سازمان اعلام کرد: تیمی از کارشناسان حرفه ای‌اش”به زودی” به چین خواهند رفت.

اقتصاد ویروس چین
زوج جوان در حال انداختن عکس سلفی در پارک “جینگ‌شاون” پکن/ عکس: رویترز

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: تاکنون هیچ دارویی برای درمان این ویروس شناخته نشده و هیچ خبری در مورد ساخت دارو برای این ویروس صحت ندارد.

به گزارش الجزیره، چین از مرگ 70 نفر دیگر در 2 روز گذشته خبر داد. این آمار بالاترین میزان کشتار ویروس از زمان انتشار آن است. با توجه به آمار روزهای اخیر تعداد کشته‌های ویروس کرونا به بیش از 500 نفر رسید. این ویروس در اواخر سال گذشته میلادی و چینی در مرکز شهر ووهان در استان “هوبی” ظاهر شد.

تا کنون دو نفر از افراد آلوده در خارج از سرزمین اصلی چین و در فیلیپین و هنگ‌کنگ جان باختند. هر دوی این افراد در ماه‌های قبل سابقه سفر به ووهان را داشتند.

ویروس چین اقتصاد
حرکت خودروها در خیابان “یانان” در شهر “هانگزو” در استان “ججیانگ” چین- این شهر اقدامات جدیدی را برای کنترل شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته است/ عکس: رویترز

رویترز نوشت: ویروس پروازهای هوایی را نیز مختل کرده است. بیش از 20 خط هوایی پروازهای خود به چین و چند کشور دیگر را محدود یا تعلیق کرده‌اند. آمریکا نیز ورود افرادی را که در 2 هفته گذشته در چین به سر برده‌اند، ممنوع کرد.

هنگ‌کنگ نیز در اعلامی جدید از قرنطینه 2 هفته‌ای افرادی گفت که از سرزمین اصلی چین وارد این  منطقه شوند.

تایوان نیز از روز پنج‌شنبه ورود افراد از سرزمین اصلی چین به خاکش را ممنوع کرد.

رفت و آمد کشتی‌های مسافربری و کروز نیز با اختلال مواجه شده است.

حدود 3700 نفر از مسافران یک کروز در نزدیکی ژاپن به مدت 14 روز قرنطینه شدند.

به گزارش مقامات بهداشت ژاپن در روز چهارشنبه 10 نفر از این افراد آلوده به ویروس بودند اما رویترز در گزارش روز جمعه خود از ابتلای 61 نفر از مسافران این کشتی به ویروس کرونا خبر داد.

این در حالیست که همه مسافران کشتی در اتاق‌های خود به سر می‌برند و از ارتباط و تماس با یکدیگر منع شده‌اند.

ویروس کرونا ادیداس
نیروهای امنیتی “ماسک دار” در خارج از یک پاساژ تجاری در شانگهای چین/ عکس: رویترز

مسافران کشتی کروز “دایاموند پرنسس” عکسی از مقامات بهداشت با ماسک و لباس‌های ویژه بلند را از روی عرشه گرفته و منتشر کرده‌اند.

“دیوید آبل” مسافر بریتانیایی این کروز با ضبط تصاویر و انتشار آن روی صفحه “فیس بوکش”‌اش نوشت: شرایط خوبی نیست.

در هنگ‌کنگ حدود 3600 مسافر و خدمه یک کشتی کروز دیگر به دلیل تست مثبت ویروس کرونا در 3 مسافر محدود و قرنطینه شدند.

خط هوایی “کاتای پسفیک هنگ‌کنگ”  از 27 هزار کارمند خود خواست تا برای سه هفته به مرخصی بدون حقوق روند.

آنها شرایط پیش آمده را با بحران مالی سال 2009 قیاس کردند.

کرونا ویروس اقتصاد ایرباس
2 موتورسوار در حال گذر از مقابل یک مرکز خرید خلوت در “هانگزو” در استان “ججیانگ”- این شهر در سیاستی جدید محدودیت رفت و آمد را در شهر اجرایی کرده است/ عکس: رویترز

گروه خطوط هوایی آمریکا (AAL.O)  و “یونایتد ایرلاینز” نیز از هفته آینده پروازهای خود از هنگ‌کنگ را تعلیق خواهند کرد. با این اقدام تمام پروازهای آمریکایی به قطب مالی آسیا حذف خواهند شد.

از طرفی بیش از نیمی از محموله‌های باری جهان در دل چمدان‌های مسافری هواپیماهای مسافربری جابه‌جا می‌شوند.

در روزهای اخیرحدود 700 میلیارد دلار از سهام شرکت‌ها در سرزمین اصلی چین سقوط کرد.

بسیاری از کارخانه‌ها بسته و بسیاری از راه‌های ارتباطی محدود شده‌اند. در این میان نگرانی‌هایی نیز در خصوص زنجیره توزیع سوخت جهانی وجود دارد.

هیوندای موتورز تولید خود در کارخانه کره جنوبی را به دلیل اختلال در تهیه قطعات مورد نیاز به طور موقت تعطیل کرد. این کارخانه اولین شعبه اصلی یک کارخانه خودروسازی خارج از چین است که به صورت موقت تعطیل شد.

کرونا ضربه اقتصادی
کادر آمبولانس با پوشش ویژه در حال انتقال مریض‌های مبتلا به کرونا در روز گذشته- براساس شنیده‌ها آنها یکی از مبتلایان کشتی “دایاموند پرنسس” را به مرکز ویژه منتقل می‌کنند- در روز چهارشنبه  10 نفر از مسافران این کشتی به کرونا مبتلا بودند و در گزارش جدید رویترز در جمعه تعداد مبتلایان به کرونا در این کشتی به 61 نفر رسید- جنوب توکیو- ژاپن/ عکس: رویترز

خودروسازان جهانی مانند هیوندای، تسلا، فورد، پژو- سیتروئن، نیسان و هوندا نیز شعبه‌های خود در چین را با پیشنهاد دولت پکن تعطیل کردند.

کارخانه هواپیماسازی ایرباس نیز تعطیلی برنامه‌ریزی شده در خط مونتاژ نهایی کارخانه “تیان جین” چین را تمدید کرد.

کارخانه “فوکس‌کان” تایوان به عنوان یک شرکت الکترونیکی که بخشی از سازه‌های موبایل برای شرکت‌هایی مانند اپل را می‌سازد، تلاش دارد از هفته آینده بخش‌هایی از کارخانه خود را باز کند.

کمپانی آلمانی لوازم و لباس‌های ورزشی “آدیداس” نیز اعلام کرد به دلیل داستان ویروس چندین شعبه خود در چین را می‌بندد.

چین اقتصاد ویروس کرونا
انتقال برخی از مسافران کشتی کروز “پرنسس دایاموند” به کشتی گشت ساحلی ژاپن/ تست کرونای 10 نفر از مسافرین کروز در روز چهارشنبه مثبت بود و گزارش‌های جدید روز جمعه از ابتلای 61 نفر از مسافرین کشتی کروز به کرونا خبر می‌دهد / عکس: رویترز

“لری کودلو” مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز انتشار بیشتر ویروس را در روند تبادل صادرات آمریکا به چین موثر دانست و گفت: اثرات این روند در فاز اول تجارت و در ماه جاری قابل تشخیص است.

“کریستین لاگارد” رئیس بانک مرکزی اروپا نیز گفت: این ویروس بر شک و شبه‌‌های اقتصادی می‌افزاید.

او در پاریس گفت: جنگ تجاری بین آمریکا و چین در حال عقب راندن اقتصاد بود، ویروس کرونا نیز لایه جدیدی از بی‌ثباتی را به این روند افزود.

ویروس اقتصاد جهانی
نیروهای امنیتی و کادر پزشکی در حال اسکورت یک فرد مبتلا به کرونا در محفظه آبی رنگ در جنوب توکیو- ژاپن/ عکس: رویترز
این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/NlF0A
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.