رئیس جمهور: آماده‌ام برای منافع ملت در هر جلسه‌ای حضور یابم

0 215

رئیس‌جمهور گفت: آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تامین می‌کند حضور یابم و ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.

حجت الاسلام حسن روحانی عصر روز دوشنبه در سیزدهمین نشست مطبوعاتی خود گفت: امسال حضور ملت ایران در راهپیمایی از هر سال دیگر پررنگ تر و شکوهمندتر بود و از همه دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند از ستاد اربعین، نیروهای دولتی و غیردولتی و همه مردمی که در این راستا خدمت می کنند و همچنین از دولت و ملت عراق به دلیل میهمان‌نوازی و پذیرایی از کسانی که در این مراسم حضور دارند تشکر می کنیم. بسیار خوشحالم در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که یک شرایط بسیار سخت و تاریخی اقتصادی، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم. دولت تدبیر و امید در پنجاه و پنج ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد 92 تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی امنیتی منطقه ای و به ویژه اقتصادی مسیر صحیح و درست بود.

روحانی: آماده‌ام برای منافع ملت در هر جلسه‌ای حضور یابم

رئیس جمهوری افزود: از دی ماه 96 وارد شرایط جدیدی شدیم، کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس در خارج زده شد و وارد سال 97 شدیم با شرایط سخت و مشکل، در سال 97 پیش بینی های هم خارجی ها و هم برخی از تحلیلگران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت تری در سال 98 پیش رو خواهیم داشت حتی برخی از تحلیل گران اقتصادی در برخی از رسانه ها می گفتند بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختان در این 18 ماه ملت بزرگ ایران دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند

روحانی ادامه داد: امروز به طور قاطعانه می توانیم اعلام کنیم که توطئه های آمریکا، استکبار جهانی و صهیونیزم و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی زدن به نظام پایان یافته است. همه آنها اعتراف می کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی ما از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده ایم.

وی یادآور شد: از اردیبهشت سال 98 شاخص های ما مسیر و حرکت درستی را طی می کند. یعنی تورم نقطه به نقطه ما از 52 درصد، امروز به 34 درصد رسیده است، بنابراین در طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش بینی ما این است که تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد. البته در تورم 12 ماهه حرکت کندتر آغاز شده است. در عین حال تورم 12 ماهه هم با تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد. پیش بینی ها این است که رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود 6 ماهه اول امسال که هنوز آمار نهایی اعلام نشده، مثبت خواهد بود. اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و ما در تابستان امسال نسبت به پارسال 843 هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری ما از بالای 12.3 دهم به 10.5 درصدکاهش پیدا کرده یعنی یک و هشت دهم منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

وی ادامه داد: در زمینه صادرات و واردات شرایط مناسب‌تر از سال گذشته داریم. هم صادرات ما رشد بیشتری دارد و هم تراز ما اگرچه مثبت در 6 ماهه نیست اما نسبت به پارسال بهتر است. در 6 ماهه پارسال 1.5 میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از 300 میلیون دلار بنابراین شرایط واردات و صادرات ما در مسیر درست قرار گرفته است. نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از سال گذشته نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است و طبق آمار بانک مرکزی در این یک‌سال گذشته از این مهرماه تا مهرماه سال قبل حدود 40 درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است. وی افزود: همه آمارها و ارقام ها و شاخص‌های اقتصادی به ما می گوید که ما در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی ساختارها داشت که بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند.

فهرست محتوا

جهان ایستادگی مردم ایران را تحسین کرد

رئیس جمهوری ادامه داد: از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی تر و مستحکم تری دارد. در سازمان ملل برای ما روشن بود که همه کشورهای بزرگ دنیا اذعان دارند که ایران 98 از ایران 97 قوی تر است و همه ایستادگی ملت بزرگ ایران تحسین می کردند. البته 18 ماه سختی بر مردم ما گذشت. شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشارها زیاد بود، به ویژه آنهایی که دارای حقوق یا درآمد ثابت هستند آنها در فشار بیشتری بودند. با همه وجود در دولت مشکلات مردم را احساس می کردیم اما این را هم از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این 18 ماه بود که توانست به رغم فشار بیشتر تحریم ها و اقتصادی شاخص ها برگرداند. این کار آسانی نبود. من از تمام دست‌اندرکاران، وزرا و از همه مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی و از همه بانک‌های کشور که به ما یاری رساندند و از همه مدیران در سطح کشور تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

در 2 سال پایانی دولت باید با صدا وسیما بسازیم

رئیس جمهوری ادامه داد: امروز می توانیم ادعا کنیم که از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخوردیم و به رغم مشکلات راه آینده را بهتر ادامه خواهیم داد. روحانی با اشاره به برنامه‌های آینده دولت تصریح کرد: تلاش دولت این است که در دو سال آینده تا پایان دولت، دوران آرامش و آسایش را مجددا برای مردم در زمینه های اقتصادی و سیاسی فراهم سازیم. امیدواریم در این راه بتوانیم در جهت آسایش مردم قدم هایی موفق برداریم. وی با اشاره به تاخیر در تشکیل کنفرانس خبری گفت: از این که با فاصله بیشتری از روال معمول خدمت خبرنگاران رسیدیم، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده بتوانیم این تاخیر را جبران کنیم چون من برای این گونه جلسات اهمیت قائلم. رئیس دولت تدبیر و امید افزود: البته روال ما در حدود 6 ماه گذشته این بود که مسائل مهم را روزهای چهارشنبه در جلسات هیات دولت طرح می کردم و صدا و سیما هم در بعضی موارد ما را در انتشار این سخنان یاری می‌کند و در بعضی موارد هم احتمالا چون از سخنان راضی نبودند یاری نمی‌کرد. به هر حال صدا و سیما است و ما باید در این دوسال باقی مانده با آن ها بسازیم. روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره چشم انداز ارتباط ایران با سه کشور اروپایی با توجه به تبعیت‌آنها از آمریکا پس از خروج این کشور از برجام خاطرنشان کرد: در موضوع توافق هسته ای دولت آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی، رژیم صهیونیسیتی و عربستان، که به اعتراف خودشان تمام تلاششان را برای خروج آمریکا از توافق به کار بستند، دچار خطای بزرگی شد و از آن خارج شد.

وی با اشاره به عکس العمل ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران اما در پاسخ کار هوشمندانه ای انجام داد و بلافاصله از برجام خارج نشد، چرا که طرح آمریکا این بود که در صورت خروج ایران، با طرح مسئله در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم های بین المللی علیه ایران تصویب کنند و از این طریق بار تجریم علیه ایران را بر عهده جهان بگذارند. در حالی که این امر محقق نشد و امروز به جز دو سه کشور کوچک هیچ کشوری نیست که کار آمریکا را تایید کند و پشتیبان آن ها باشد. رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: طی توافقی با پنج کشور باقی مانده در برجام بنا شد که آن ها خروج آمریکا از این توافق را به نحوی جبران کنند. در این میان روابط ما با چین و روسیه خوب است و آنها تلاش های خوبی کردند، اما سه کشور اروپایی را هرچند من موافق نیستم که از آمریکا پیروی کرده اند، اما متاسفانه پای تعهد خودشان نایستادند و نتوانستند به قول هایی که دادند عمل کنند. روحانی با بیان اینکه اقدامات ایران بر مبنای اتکا به ملت ایران و در قدم بعد کاهش تعهدات برجامی بود، گفت: در این مسیر از اردیبهشت سال 98 کاهش تعهدات را آغاز کردیم و هر دو ماه گام جدید را اعلام کردیم. در مرحله اول کاهش تعهدات را در زمینه غنی سازی انجام دادیم و از مرز 300 کیلو عبور کردیم. همچنین در زمینه آب سنگین هم موضع خود را اعلام کردیم و طبق برنامه پیش رفته ایم. رئیس جمهور افزود: مرحله دوم که مربوط به بحث غنی سازی بود را انجام دادیم و امروز به حدود 4.5 درصد رسیده ایم. همچنین در گام سوم اعلام کردیم در تحقیق و توسعه زمانبندیهای برجامی را رعایت نخواهیم کرد و امروز دستگاه آی آر 6 ما کار می‌کند و هم آی آر 4 و 3 هم کار می‌کنند و به زودی آی آر 9 و 7 ما هم شروع به فعالیت می‌کند. روحانی تاکید کرد: به نظر من گام سوم تحول بسیار بزرگی بود که ایران آغاز کرده است. اگر آنها در این فرصت به تعهداتشان برگردند ما هم می توانیم به تعهداتمان برگردیم و اگر آنها این مسیر را ادامه دهند، ما هم گام ها ی خود را ادامه خواهیم داد.

جداکردن بودجه و نفت جراحی دقیقی می‌خواهد

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر جراحی اقتصادی در بودجه سال 99 و جلوگیری از فرار مالیاتی اظهار داشت: مساله بودجه هم در سال 98 مهم است که این چند ماهه را چگونه عبور کنیم و هم در بودجه سال آینده. همه شاخص‌ها که بیان کردم مثبت است ولی در بودجه مشکلاتی داریم که باید منابع ارقام بودجه تامین شود. روحانی ادامه داد: در بخش عمرانی وضعیت بهتری داریم. بیش از 30 هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی پرداخت شده و تا به امروز هم حقوق و هم یارانه‌ها همچنین پول اوراقی که منتشر شده‌اند نیز به موقع پرداخت شده است و این مساله برای آرامش و اعتماد مردم مهم است. وی با بیان اینکه بودجه جاری در سال 99 را باید از درآمد نفتی جدا کرد، تصریح کرد: بودجه و نفت دوقلو هستند اما جدا کردن آنها نیازمند جراحی دقیقی است که آغازش سخت است. کشوری که تکیه‌اش بر نفت بوده، وقتی می‌خواهد از دیگر بر نفت تکیه نکند باید به اوراق، عوارض و مالیات تکیه کند در ابتدا مشکلاتی ایجاد می‌شود. ما باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام، حرکت صحیح، با دقت و حساب‌شده‌ای داشته باشیم. رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا افزود: هم فرار مالیاتی است، هم پایه مالیاتی را گسترش یابد و هم معافیت‌های مالیاتی باید کم شود. صادرات و تولید برای ما مهم است. اگر صادرات افزایش یابد، درآمد ارزی ما مثبت می‌شود. روحانی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا است که سال 99 تکیه بر نفت نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه هم دولت و هم ستاد اقتصادی دولت در حال بحث و انجام اقداماتی است. در شورای هماهنگی سه قوه نیز این موضوع را در دستورکار گذاشته شده و تصمیماتی اتخاذ شده است و در صورت نیاز، تصمیمات لازم گرفته می‌شود. تا زمان تقدیم بودجه سعی می‌کنیم تلاش‌ها را به نتیجه برسانیم تا در بودجه منعکس شود.

همیشه درپی روابط خوب با همسایگان بوده ایم

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره عربی، درباره اهداف و جزئیات سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان گفت و گوی دو جانبه درباره مسائل منطقه بود و به دلیل اینکه روز سه شنبه عازم عربستان است؛ می خواست نکات مورد نظر ایران را بشنود. خوشبختانه وی دیروز خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند و نکاتی را که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سوال نخست وزیر پاکستان را پاسخ دادند. وی با اشاره به اینکه حل مسائل منطقه ای برای ایران و نخست وزیر پاکستان مهم است؛ گفت: برای حل مسائل منطقه‌ای از جمله روابط ایران و عربستان، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در این زمینه آتش‌بس ایجاد و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود؛ یکی از گره‌های منطقه و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می شود. روحانی با تاکید بر اینکه هرگز نخواستیم با همسایگان خود روابط بدی داشته باشیم و همیشه دنبال روابط خوب بوده ایم، تصریح کرد: ایران در سازمان ملل طرح بسیار مهمی را به نام طرح یا ائتلاف امید و طرح صلح امید ارائه کرد؛ این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است و با سازمان ملل هم در حال گفت وگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات و مسائل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می‌کند حل شود. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ایران معتقد است مسائل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل شود، ادامه داد: برخی معتقدند که دیگران باید در منطقه حضور داشته مشکلات را حل کنند. امیدواریم سخن ما دارای گوش شنوایی در منطقه باشد و به نتیجه برسیم. البته به جز پاکستان کشورهای دیگری هم در این زمینه تلاش کرده و می‌کنند از جمله عراق.

مشکلی برای حل اختلافات با عربستان نداریم

رئیس جمهوری اظهار داشت: ما مشکلی با حل مسائل منطقه از جمله عربستان از طریق گفت و گو نداریم اما آهدف قرار گرفتن کشتی ما در دریای سرخ مشکلاتی را فعلا به وجود آورده است که امیدوارم تحقیقات ما به زودی به نتیجه نهایی برسد. آنچه مسلم است یک رژیمی با کمک برخی از کشورها این کار را انجام داده است و حالا چگونه بوده و کی بوده در حال بررسی است و ما بررسی ها را نهایی خواهیم کرد.
روحانی در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار الجزیره درباره روابط ایران و امارات هم گفت: میان ایران و امارات در ماه‌های اخیر ارتباطاتی وجود دارد و برخی مقامات ایرانی به امارات رفته و برخی مقام‌های این کشور هم به ایران سفر کرده اند و روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته بوده و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.

افتخار می کنم برای ملتم قربانی شوم

خبرنگار روزنامه ایران در ادامه نشست خبری از رئیس جمهوری پرسید که دی 96 دولت با هجمه داخلی مواجه و این هجمه با فشار خارجی کامل شد. آنچه تا 98 گذشت مردم از همه بخش های دولت آگاه نیستند و بخشی از آن آگاه هستند مردم می گویند آیا روحانی تغییر کرده است؟ روحانی پاسخ داد: در انتخابات با مردم وعده هایی داده شد و مردم هم خواست هایی داشنه اند که مطرح کردند. آنچه ما به مردم وعده دادیم در قالب برنامه ای بود که به مردم ارائه کردیم. در آن زمان داعش شکست‌های سهمگینی متحمل شده بود منطقه تا حدی در آرامش بود.
وی اضافه کرد: برجام باعث شده بود شرایط اقتصادی بسیار خوبی پیش روی ایران باشد؛ بعد از اجرای برجام سال بعد بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم و این نشان داد شرایط ما بسیار عالی آست آنچه من به مردم وعده دادم، کوشش کردم از طرف ایران به برجام صدمه وارد نشود چون آمریکایی ها طرح اول شان این بود که ایران برای ترک برجام پیشقدم شود اما با همه مشکلات چنین نکردیم.

روحانی تصریح کرد: ما مسائل اقتصادی را با شرایط مردم پیش بردیم اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم. پیش بینی نمی‌کردیم در سال 96 افراد کم خرد در داخل کشور مسائلی بوجود بیاورند و ضد انقلاب از آن اشتباه موج سواری کند. به ترامپ چراغ سبز نشان داده شود و او هم از برجام خارج شود؛ شدیدترین تحریم ها در 97 و 98 بر ایران وارد شد طوری که در هیچ زمانی سابقه نداشته است. رئیس جمهور با اشاره به وقوع برخی حوادث طبیعی غیرقابل پیش بینی اظهار داشت: حوادث طبیعی هم بود که پیش بینی نمی‌کردیم نه زلزله کرمانشاه و نه سیل عظیمی که فروردین 98 روی داد را پیش بینی نکرده بودیم و اینها هم به طور طبیعی مشکلاتی برای مردم و دولت ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: از آن طرف فکر نمی‌کردیم در منطقه عده ای تا این حد دنبال شرارت باشند و همه اینها دست به دست هم داده است. کاری که امروز دولت بعد از 18 ماه انجام داده این است که دولت توانمند و برنامه ریز و قادر است از سخت‌ترین بحران اقتصادی خارج شود همانطور در سال 96 ظرف 5 روز از بحران اجتماعی خارج شد؛ بحرانی داشتیم هفت ماه طول کشید و این کارآمدی دولت است که ظرف 5 روز بحران پایان یابد. در زمینه اقتصادی از شبه بحران خارج شدیم البته هنوز مردم مشکلاتی دارند. روحانی با اشاره به سفر اخیر خود به سازمان ملل گفت:‌ در سفر سازمان ملل دو پیام رسا به جهان دادیم ایران دنبال صلح در منطقه است و دنبال ناامنی و آشوب نیست این پیام در دنیا پذیرفته شد و دیگر اینکه گفتیم ما از مذاکره نمی ترسیم و آماده هستیم و حتی آمده بودیم که در نیویورک نشست اجلاس سران تشکیل شود به شرط اینکه اجلاس 1+5 باشد نه برنامه تبلیغاتی برای ترامپ. اعلام می کنم آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تامین می‌کند حضور یابم. آماده هستم ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.

مبارزه با فساد به صورت هیجانی و تبلیغاتی، ما را به هدف نمی رساند

خبرنگار خبرگزاری فارس نفر بعدی بود که از رئیس جمهوری پرسید: بعد از افشای حقوق‌های نجومی در بهار سال 95، رهبر انقلاب بارها در مورد لزوم رسیدگی به این موضوع تاکید کردند و نتیجه این فرمایشات، تصویب ماده 29 برنامه ششم توسعه بود که در آن دولت مکلف به راه اندازی سامانه ای برای انتشار عمومی حقوق و مزایای مدیران تا پایان سال 96 شد اما متاسفانه دولت، تاکنون با بهانه های مختلف از اجرای این قانون سرباز زده است، سئوال این است که چطور ممکن است مجری قانون از اجرای قانون، آن هم قانون مرتبط با یک سند بالادستی یعنی برنامه توسعه سرباز زند؟ رئیس جمهوری در پاسخ گفت: اصل موضوع مهم است. البته شما مقدمه ای چیدید که آن مقدمه بحث فراوانی دارد و آن بحث حقوق های نجومی است. اصل شعار، البته حقوق های غیرعادلانه درست است اما حقوق های نجومی شعار نادرستی بود. کاری ندارم آنها شعارهای انتخاباتی بودند. ما از آنها عبور کردیم. کل پولی که می گفتند اضافه یا کم، 300 میلیارد ریال بیشتر نبود در کل که اینها پرداخت و از افراد گرفته شد. بنابر این این کار شروع شد. وی ادامه داد: در زمینه حقوق غیرعادلانه هم، آغازگر دولت بود. ما در دولت این بحث را مطرح کردیم. ما آئین نامه را دردولت تصویب کردیم. بعد از اینکه در دولت اقدام کردیم، بعضی ها افتادند به تبلیغات و مسائلی که مطرح شد ولی کل این حرف شما یعنی مسئله شفافیت، مسئله مهمی است.

روحانی افزود: دولت سه لایحه در دستور کار دارد. لایحه شفافیت که تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده لایحه بسیار مهمی است. این دیگر بحث حقوق نیست. همه چیز باید طبق این لایحه شفاف شود، هر کس برای مردم در هر کجا تصمیم می گیرد نه تنها در مجلس، نه تنها در دولت، در هر شورایی، در هر جمعی، اگر برای ملت تصمیم گیری می شود باید معلوم باشد ما چه تصمیمی می گیریم و چه کسی به چه چیزی رای داده است چه نظری داده اند و این در سامانه ها در اختیار مردم باید قرار بگیرد. لایحه مبارزه با فساد و سالم سازی نظام اداری که الان در دستور کار دولت است برخی از مواد آن تصویب شده و انشالله به زودی تمام می شود و تقدیم مجلس می کنیم این لایحه را که امیدواریم دو تا لایحه شفافیت و مبارزه با فساد اقتصادی که تقدیم مجلس شده سریعتر رسیدگی شود و البته این لایحه دوم را هنوز ما تقدیم نکردهیم. کارهایش در دولت در حال انجام است و هنوز برای امضا دست من نرسیده است. لایحه سوم که ما در دستور کار خواهیم داشت تعارض منافع است. وی گفت: مبارزه با فساد یک کار بسیار لازم و ضروری است اما اعتقاد ما این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی، ما را به هدف نمی رساند. ما باید با فساد به صورت جامع، اصولی و ریشه ای مبارزه کنیم و باید ریشه فساد را از بین ببریم. یک فاسد را شما ممکن است اعدام کنید بگیرید و محاکمه کنید. آنچه مهم است باید اصل فساد از بین برود و راه حل آن همین سه لایحه ای است که تقدیم مجلس کردیم. این می تواند کمک بسیار بزرگی برای مبارزه با فساد باشد. در رابطه با سامانه ها هم، ما قرارمان در دولت این بوده که اعلام شود و به زودی این کار انجام می گیرد. البته هر سه قوه باید با هم این کار را انجام دهند و امیدواریم دو قوای دیگر هم برای اجرای آن آماده شوند.

ترامپ هر روز سخنی می گوید

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون سی بی اسی آمریکا درباره رقابت های ریاست جمهوری آمریکا و احتمال مذاکره با رئیس جمهوری جدید آمریکا، گفت: اساسا مشکل ما مواجه شدن با رئیس جمهوری آمریکا یا مذاکره کردن نیست مشکل ما این است که آیا در یک مذاکره‌ای، مسائل، مشکلات، منافع و خواست مردم ما تامین می‌شود یا یک کار ظاهری و نمایشی است چرا که ما با کار نمایشی و ظاهری مخالف هستیم. رئیس جمهوری بیان کرد: برای ما فرقی ندارد که رئیس جمهوری آمریکا چه فردی باشد البته ویژگی‌های ترامپ به گونه ای است که هر روز سخنی می‌گوید. امروز شخصی را واسطه می‌کند تا با سخن بگوید و فردا بیان می‌کند که حرفی به وی نگفتم و پس‌فردا شخص دیگری را می‌فرستد و بعد در توئیت خود می‌نویسد که من سخنی به این فرد نگفته بودم. روحانی عنوان کرد: این ویژگی‌های شخصیتی ترامپ، کار را بسیار سخت و مشکل کرده نه برای ما بلکه برای همه دنیا، هر کسی می‌خواهد با آمریکا حرف بزند نمی‌تواند پیش‌بینی کند که فردا و پس‌فردا چگونه خواهد بود و این موضوع را همه رهبرانی که ما کم و بیش آنها را در مکان‌های مختلف می‌بینیم و صحبت می‌کنیم همه این مشکل را دارند و این فقط مشکل ایران نیست. وی ادامه داد: بنابراین هر زمان در چارچوبی که ما اعلام کرده‌ایم تحریم‌ها برداشته شود، شرایط برای یک مذاکره 1+5 واقعی آماده باشد ما آماده هستیم در آن اجلاس شرکت کنیم و هر کسی که رئیس جمهوری آمریکا است برای ما فرقی نمی‌کند.

همه گروه‌هایی که عزت و نظام و کشور را می خواهند باید در انتخابات شرکت کنند

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال روزنامه سازندگی درباره ضرورت افزایش مشارکت مردم در انتخابات و رایزنی‌های دولت با شورای نگهبان برای بازتر شدن فیلترهای تایید صلاحیت و همچنین نرسیدن لایحه جامع انتخابات برای انتخابات اسفند ماه گفت: زحماتی زیادی برای لایحه جامع انتخابات کشیده شد. هم وزارت کشور زحمت کشید و هم در جلسات بسیاری در دولت مورد بررسی قرار گرفت. روحانی ادامه داد: ما امیدوار بودیم که وقتی این لایحه به مجلس می‌رود، در زمان مناسبی مورد بررسی قرار گیرد و تصویب شود به گونه‌ای که این انتخابات براساس آن لایحه و آن قانون برگزار شود اما متاسفانه این اقدام انجام نشد.

دولت مجری و شورای نگهبان نظارت کننده انتخابات است

وی با بیان اینکه آنچه مورد نظر ماست و در انتخابات اسفند مهم است شکست دیگر برای آمریکا است، اظهار داشت: اگر در انتخابات اسفند، حضور پررنگ مردم، نشاط مردم و رقابت آزادتر و بهتر را داشته باشیم، آن انتخابات شکست جدیدی برای آمریکا و دشمنان ماست و ملت ما را در دنیا قوی‌تر نشان می‌دهند. علیرغم تعبیر و تفسیر برخی از سخنان من، سخن من این نبود که برخی نهادها درست عمل نمی‌کنند. همه نهادها برای ما مهم است و امیدواریم آن براساس قانون عمل کنند. رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اگر لایحه شفافیت نهایی شود آنگاه رای شورای نگهبان هم مشخص می‌شود و معلوم می‌شود چرا به فلان طرح و لایحه رای داده یا نداده است، تصریح کرد: خواست ما حضور بیشتر مردم و رقابت بهتر در انتخابات است. همه گروه‌ها و جریان‌هایی که قانون را قبول دارند، عزت نظام و کشور را می‌خواهند، با هر فکر و سلیقه‌ای که هستند باید در انتخابات شرکت کنند. روحانی افزود: شورای نگهبان دخالت‌کننده و قضاوت‌کننده انتخابات نیست بلکه براساس قانون، نظارت‌کننده است. ما امیدواریم شورای نگهبان این نظارت را به شکل خوب انجام دهد. دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیات‌های اجرایی کار خود را درست انجام دهد. وی با اشاره به ارتباطات دولت و شورای نگهبان خاطرنشان کرد: رابط ما با شورای نگهبان، وزیر کشور و گاهی معاون اول من است. وزیر کشور به صورت مرتب در تماس با شورای نگهبان است. معاون اول و برخی وزرا هم در ارتباط هستند. خواست ما انتخابات پرشور و رقابتی است.

شیوه دولت ترکیه در حمله به شمال سوریه نمی پذیریم

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری روسیه درباره تاثیر حمله ترکیه به سوریه به روند صلح آستانه و تدابیر ایران برای جلوگیری از ادامه روند کنونی در شمال سوریه، گفت: ما با حادثه ای در شمال سوریه مواجه هستیم که حادثه خوشایندی نیست نه برای منطقه، مردم کرد و دولت سوریه و نه برای ما همه، بلکه باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود. روحانی افزود: روند آستانه بهترین راه حلی بوده است که تاکنون برای سوریه قدم های بسیار مهمی برداشته است بنابراین تلاش کنیم این روند آسیب نبیند و سه کشوری که عمدتا مسئولیت این روند را بر عهده دارند بتوانند کار خودشان را انجام بدهند. وی اظهار داشت: ترکیه نگرانی هایی نسبت به شمال سوریه دارد اصل نگرانی را ما می پذیریم هر کشوری ممکن است نگرانی امنیتی داشته باشد ما در اصل این هدف مشکلی با ترکیه نداریم. ترکیه دولت دوست ما است اما شیوه ای که انتخاب کردند را نمی پذیریم شیوه خوبی نیست شیوه های بهتری وجود دارد و من این موضوع را در آنکارا و در حتی در مصاحبه مطبوعاتی با حضور رییس جمهوری ترکیه به صراحت اعلام کردم. راه حل امنیت ترکیه و نگرانی هایش نسبت به شمال سوریه برای اینکه رفع بشود حضور ارتش سوریه در شمال کشورشان است و همه باید کمک کنیم ارتش سوریه مستقر شود اما شیوه ای که الان ترکیه انتخاب کرده است ورود به خاک سوریه است. روحانی تاکید کرد: البته همیشه ترکیه به ما قول داده است که تمامیت ارضی سوریه را محترم می شمارم و خاک سوریه را ترک می کنم البته قبلا در غرب فرات اشغال شده بود الان در شرق فرات شروع شده و ما نگران این وضعیت هستیم تاکنون نتایج خوبی نبوده است یعنی عده ای کشته شدند عده ای جدید آواره شدند مشکلات فراوانی به وجود آمده است. وی تصریح کرد: از آن طرف امید این بود که با ورود ترکیه، آمریکا هم از سوریه خارج شود آن هم محقق نشده است. امیدواریم دولت ترکیه بر مبنای هوشمندی و منافع منطقه به این روند ادامه ندهد و زودتر شاهد پایان این حرکت ترکیه باشیم و بتوانیم آن هدف اصلی را انجام دهیم. رئیس جمهوری ادامه داد: هدف اصلی ما مبارزه با تروریسم و بازگشت مردم سوریه به کشور و انتخابات آزاد است این ها باید اهداف اصلی ما باشد و آنها را باید دنبال کنیم.

باید زمان مسکن دار شدن مردم را کوتاه‌تر کنیم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کار و کارگر در مورد اقدامات دولت در ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد گفت: مسئله مسکن، برای مردم مسئله ای مهم است. تمام تلاش ما در دولت باید این باشد که این انتظار را کوتاه کنیم. در ایران هر فردی که تشکیل خانواده می دهد به دنبال تهیه مسکنی برای خود است، که گاهی تا 10 سال گاهی 20 سال و حتی تا پایان عمر برای تهیه مسکن باید صبر کند. در حالی که وظیفه ما این است که باید این زمان را کوتاه کنیم تا افراد بتوانند در فاصله کوتاهی به حداقل ممکن برسد.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: دولت در زمان آغاز به کار با دو گرفتاری مواجه بود؛ اول این که از جیب بانک مرکزی 43 هزار میلیارد تومان جهت ساخت مسکن مهر برداشت شده بود و باعث ایجاد تورم و گرفتاری های اقتصادی زیادی شده بود. برداشتن پول از جیب بانک مرکزی کار ساده ای است و ما می‌توانیم فردا 60 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشت کنیم تا مسکن درست کنیم. اما مردم باید بدانند این کار یعنی از جیب مردم پول برداشته ایم. وقتی که دولت دست می کند در جیب بانک مرکزی یعنی دست کرده است در جیب مردم. چون هرچه پایه پولی بالاتر برود، تورم بالاتر میرود و مردم باید هزینه بیشتری کنند. وی افزود: مشکل بعدی ما این بود که این خانه ها، همه نیمه کاره مانده بودند. امکان رها کردن آن ساختمان های وجود نداشت، برای تکمیلش هم بودجه زیادی نیاز بود. ما یک میلیون و صد هزار از این خانه‌های نیمه کاره تا الان تکمیل کرده ایم و این بیش از آماری است که دولت قبل مدعی ساخت آن ها است. مسئله بعدی این بود که این خانه ها نه آب، برق، پاسگاه، مدرسه، مسجد، تلفن، جاده و هیچ زیرساخت دیگری نداشت و پول عظیمی خرج فراهم کردن این زیرساخت ها شد. رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تلاش ما این بود که مسکن بیشتری بسازیم، اما وزارت شهرسازی در آن مقطع بیشتر متمرکز بر توسعه بندرگاه ها، راه و جاده ها و راه آهن بود. اما در دولت دوازدهم تلاش خوبی آغاز شده است. آنچه وزیر مسکن به مردم قول داده است ساخت 900 هزار واحد مسکن تا پایان دولت است و کارهای زیادی در این خصوص انجام شده است، مخصوصا در زمینه بافت های فرسوده قدم های خوبی برداشته شده است.

از مهر ماه امسال فروش اوراق را شروع می‌کنیم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره راهکار و برنامه دولت جایگزینی درآمدهای نفتی گفت: بودجه 99 برای ما مهم است. بودجه 99 باید متکی به نفت نباشد. وقتی می گوییم متکی به نفت نباشد یعنی متکی به مالیات، اوراق، فروش سهام و بانک مرکزی شود که این آخرین بدترین مورد است که باید راه کارهای دیگر را پیدا کنیم که به بانک مرکزی متکی نشویم. در زمینه اوراق ما فرصت خوبی داریم و دولت از همین مهرماه انتشار اوراق را شروع می کند که این خودش راه و مسیر درستی برای حل معضل بودجه است. مساله دوم فروش سهام است که این کار امسال سرعت بیشتری پیدا کرده و باید پیدا کند تا به نتیجه برسد.
رئیس جمهوری درباره احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی و سوخت گفت: اما نسبت به مسائل سوخت و حامل های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم یک مسیر عادلانه و مناسبی نیست که باید روی آن فکر شود که البته روی آن هم دارد فکر می شود. البته معنی آن نیست که بارسنگینی بر مردم تحمیل شود که حتما این طور نخواهد بود، یعنی قیمت سوخت آن طوری که در ترکیه لیتری 15 هزارتومان یا در اروپا یک لیتر 20 هزارتومان است دنبال آن نیستیم که بنزین هزارتومان 15 یا 20 هزارتومان شود، یا در کشورهای عربی جنوب ما بنزین لیتری 6 هزارتومان است. وی افزود: ما دنبال این نیستیم که بخواهیم قیمت بنزین یا به طور کلی حامل های انرژی و سوخت را یارانه را از آن برداریم و قیمت واقعی کنیم این کار نه امکان پذیر است و نه برای مردم ما در شرایط اقتصادی شان قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می کنیم که تغییراتی در این زمینه انجام شودکه به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می رسانیم. رئیس جمهور تاکید کرد: من همواره معتقد بودم و در دولت و در جلسات دیگر تاکید کردم هرمقدار قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد. بودجه را ما با این حل کنیم یا نه. من با این که برخی از برادران اقتصادی ما معتقدند بودجه هم باید از این جا کمک بگیرد، اگر ما در هر زمانی قیمت سوخت را افزایش دهیم کل آن پول را به مردم بر می گردانیم یعنی چیزی وارد بودجه نمی شود. در سال های آینده ممکن است راه های دیگری پیش بگیریم.

وی درباره مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی هم گفت: باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و کاملا عادلانه باشد و به مردم فشار نیاید. واقعا در شرایط سختی قرار گرفتیم که باید بین این شرایط سخت راه حل مناسبی را انتخاب کنیم که معتقدیم این راه حل با همکاری سه قوه باشد برای این که کار راحت‌تر انجام شود البته کار دولت است و می تواند خودش این کار را انجام دهد. رئیس جمهوری افزود: سه قوه تقریبا نظرات مشابهی دارند که این نظرات خدمت رهبری عرضه شده است و امیدواریم ایشان هم که هر طور که مصلحت می دانند و نظر مناسب داشته باشند ما در آینده تصمیمی در این زمینه اتخاذ کنیم اما اگر هر تصمیمی اتخاذ شود این پول به خود مردم بازخواهد گشت. وی درباره این سوال که جلوگیری از خام فروشی هم در دستور کار دولت است؟، گفت: بحث خام فروشی همیشه بوده است که ما تا جایی که می توانیم از خام فروشی جلوگیری کنیم. البته الان هم خام فروشی به حداقل رسیده است و بیشتر فروش ما فراورده ها است که یک سیاست اصولی است که به سمت این حرکت کنیم که خام فروشی را متوقف کنیم. ولی حضور ما در بازار نفت به عنوان یک قدرت ما است یعنی این که ما نمی توانیم نفت را نفروشیم و در چاه ها را ببندیم. حضور در بازار انرژی دنیا نداشته باشیم بگوییم که می خواهیم کار بهتر انجام دهیم بنابراین این کار را متوقف کنیم. این کار نادرست است. باید در بازار انرژی حضور داشته باشیم اما قدم به قدم باید از خام فروشی جلوگیری کنیم.

کشور حمله کننده نفتکش ایرانی منتظر عواقب آن باشد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک روسیه درباره تجاوز به نفتکش ایران و امنیت کشتی‌رانی تصریح کرد: صبح جمعه در دریای سرخ شاهد آن بودیم که یک نفتکش ما مورد تعرض قرار گرفت. البته اول به ما اعلام کردند که دچار مشکل شده و بعد مورد حمله قرار گرفته است. سپس معلوم شد که این حمله از بیرون انجام شده و چند راکت به کشتی ما اصابت کرد. چند راکت و موشک پرتاب شد که دو راکت به نفتکش ما اصابت کرد. وی با بیان اینکه آن نفتکش دارای دوربین بوده و تصایر حمله ثبت شده است، خاطرنشان کرد: از این تصاویر معلوم است که راکت‌ها از بیرون پرتاب شده و از چه زاویه‌ای اصابت شده است. قطعات برخی از این موشک‌ها در داخل کشتی وجود دارد و فیلم‌های آن برای ما ارسال شده و ما آن را دیده‌ایم. رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه کار شرورانه و غلطی در منطقه انجام شده است، ابراز داشت: آن اقدام، کار یک فرد یا یک گروه نبود. حتما کار تروریستی بوده است. حتما دولتی این کار را صورت داده است. ما در حال بررسی هستیم. هر کشوری که این کار را انجام داده، باید منتظر عواقب آنها باشد.

بدانند ناامنی در منطقه فشار علیه ایران نیست

روحانی درباره امنیت کشتی‌رانی بیان کرد: برخی نفتکش‌ها در دریای سرخ و برخی در دریای عمان دچار مشکل شده‌اند. واقعیت این است که همه کشورهای منطقه و جهان این را بدانند درست کردن ناامنی در منطقه به معنای فشار علیه جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه فشار بر امنیت و اقتصاد جهانی است. باید کل مساله حل و فصل شود. ما در زمینه امنیت کشتی‌هایمان اقداماتی را انجام دادیم و اقداماتی هم انجام خواهیم داد.

به باد رفتن ارز 4200 تومانی حرف کاملا غلطی است

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار کیهان از رئیس جمهور پرسش خود را اینگونه مطرح کرد درمجموع 18 هزار دلار ذخایر ارزی کشور در قالب ارز 4200 تومانی به باد رفت مسئولیت آن با چه کسی است؟ حجت الاسلام روحانی پاسخ داد: این چون سوال شایعی در برخی روزنامه ها است به اختصار پاسخ می دهم و بانک مرکزی هم پاسخ مفصل می دهد. وی با بیان اینکه چیزی به باد نرفته است، افزود: 18هزار میلیارد به باد نرفته بلکه 18 هزار میلیارد ثبت سفارش کردند؛ همانطور که امسال هم 19 هزار میلیارد ثبت سفارش کردند پس باید بگوییم 19 هزار میلیاردتومان به باد ر فته است؟ ثبت سفارش کردند و گفتند ارز را برای وارد کردن این جنس می خواهیم حالا باید بررسی شود آیا کسی پول را که گرفته، جنس را وارد کرده یا نکرده و قوه قضاییه هم موضوع را بررسی می کند. رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: این که می گویند به باد رفته حرف کاملا غلطی است، رفتند خرید کردند جنس را به مردم دادند؛ در نیمه نخست امسال 19 هزار میلیارد ارز پرداخت کردیم. روحانی با طرح این پرسش که چرا قیمت ارز این طور بود، تصریح کرد: می دانید اوایل سال 97 در کشور ما بحران ارزی ایجاد شد، قیمت ارز ساعتی تغییر می کرد ارز 3000 تومان بود نیم ساعت بعد 3500 تومان و نیم ساعت بعد 3800 تومان، 4000 تومان و بیشتر می شد. میدانید آن روزها در بازار و پاساژها چه خبر بود. وی ادامه داد: در دولت بحث شد چه کنیم، دولت اتفاق نظر داشت ارز را با نرخ واحد برای کالاها ایجاد کنیم من مخالف بودم. این جلسات ادامه یافت جلسه ای به طور مفصل در حضور من و با شرکت کارشناسان اقتصادی و غیراقتصادی برگزار و در آنجا روی این موضوع بحث شد. شیوه های مختلفی برای آرامش بازار مطرح شد که یک نظر این بود نرخ واحد در نظر گرفته شود. کیهان این را تعریف کرد و گفت چرا زودتر نکردند و مقام معظم رهبری فرمودند این کار خوبی بود کاش زودتر می کردید. روحانی اضافه کرد: اصل تصمیم در مقطع خود اشکال نداشت. عده ای سوء استفاده کردند از بانک مرکزی پول گرفتند ممکن است آن جنس را نیاورده باشند. به بانک مرکزی اعلام کردم همه این مورد را بررسی و به هر کسی پول داده، محکم اعلام کنید. اگر کسی سفارش داده پول گرفته و جنس را آورده کار خوبی کرد اما اگر جنس نیاورده مسئول است و باید با او برخورد شود. رئیس جمهوری گفت: ارز 4200 تومانی در زمان خود با وجود اینکه من مخالف بودم کار خوبی بود؛ هیچ ارزی هدر نرفته و همه اینها سفارش تجار و کارفرینان بود و اینکه شاید کسی جنس وارد نکرده درست است و باید با آنان برخورد شود.

طبق اصل 113 رئیس جمهور مسئول اجرای قانون است

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد درباره فعالیت های دولت در زمینه حقوق شهروندی و اقدامات صورت گرفته در برخی پرونده های قضایی مربوط به خبرنگاران، فعالان محیط زیستی و بازداشت‌های اشتباه پرونده ترور دانشمندان هسته ای گفت: مسئله حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه و مراعات همه قوا قرار گیرد و البته اول خود دولت باید کاملا به حقوق شهروندی توجه کند. حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه قدم‌های خوبی در زمینه حقوق زنان، اقلیت ها و ایجاد فضای مناسب و باز برای گفت و گو در دانشگاه‌ها و جامعه به وجود آمده است، گفت: با این تلاش ها اما با مشکلاتی هم مواجه هستیم شما به برخی از پرونده هایی که در قوه قضائیه مطرح شده است اشاره کردید من فکر می کنم اشکال کار از اینجا شروع می شود رئیس جمهور طبق اصل 113 قانون اساسی چون مسئول اجرای قانون اساسی است باید به صورت مداوم به قانون حساس باشد که کجا نقض شده، کجا متوقف شده و کجا فراموش شده است.

وی اد امه داد:وقتی من در سخنرانی ها بعضی از اصل ها را مطرح می کنم برخی عصبانی می‌شوند گویا من از قانون اساسی ‌آسمان هفتم حرف می زنم. موضوعاتی مانند همه پرسی در همین قانون اساسی آمده که اگر بد است آن را حذف کنیم و اگر خوب است چرا نگران و ناراحت هستید؟ رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه معتقدم برای ثبات و پایداری نظام بهترین راه همان است که قانون اساسی پیش‌بینی کرده؛ گفت: از جمله این پیش بینی ها موضوع همه پرسی در مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. شورای نگهبان اصل 113 قانون اساسی را به گونه ای تفسیر کرده است که تقریباً این اصل را بی‌اثر کرده است یعنی با تفسیر شورای نگهبان گویی اصلاً اصل 113 ای نداریم. بنده به عنوان رئیس جمهور وقتی به مجلس تذکر می‌دهم؛ رئیس مجلس به من تذکر می‌دهد که طبق تفسیر شورای نگهبان این چنین است، به رئیس قوه قضائیه تذکر می‌دهم طبق تفسیر شورای نگهبان فلان… وی با تاکید بر اینکه به نظر من اصل 113 قانون اساسی، اصل بسیار مهمی است؛ خاطرنشان کرد: مردم به رئیس جمهور رای نمی‌دهند که رئیس دستگاه اجرایی باشد. در همان اصلی که گفته رئیس دستگاه اجرایی، رئیس جمهور است؛ در همان اصل هم گفته مسئول اجرای قانون اساسی است و مردم رای دادند به اینکه رئیس‌جمهور مسئول اجرایی قانون اساسی است. حجت الاسلام گفت: اگر هم می‌خواهیم آن را به گونه دیگری تفسیر کنیم؛ بگذاریم برای رئیس‌جمهور بعدی و از قبل هم به مردم بگوییم رئیس جمهوری که انتخاب میکنید فقط مسئول دستگاه اجرایی است در قانون اساسی هیچ دخالتی ندارد. تفسیری که شورای نگهبان می‌کند این است که هر جایی که یک مسئول مستقیم ندارد؛ مثل اموال بلاصاحب جایی که هیچ مسئولی ندارد رئیس‌جمهور وارد شود؛ مگر می‌شود چنین چیزی؟ هر چیزی مسئولی دارد و این اصل برای چه وضع شده است؟ رئیس جمهوری افزود: اگر اصل 113 اجرا شود برخی از اشکالاتی که شما مطرح می‌کنید برطرف می‌شود اما در هر دو نمونه که اشاره کردید کارهای بسیار بزرگی از سوی وزارت اطلاعات انجام شده که از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و دولت است. حجت الا سلام روحانی ادامه داد: وزارت اطلاعات اشتباه خود را پذیرفت و قبول کرد؛ وزیر اطلاعات از همان ابتدا با من مشورت کرد و گفت عده ای در دولت قبلی بنا بر دلایل و شواهدی دستگیر کردند که ما در عمل به این نتیجه رسیدیم که شواهد کافی نیست، بنابراین ایشان یکی از معاونین را برای بررسی موضوع پیشنهاد داد و من هم قبول کردم. در بررسی نهایی مشخص شده که دلایل کافی نبوده و عده ای از آنها از نظر ما بیگناه هستند و باید به اینها خسارت پرداخت شود و رقم بزرگی هم اعلام کرد و در نهایت من پذیرفتم و گفتم خسارت را به مردم بدهید. وی گفت:اگر یک دستگاهی در دولت قبل اشتباهی مرتکب شده ما باید خسارت مردم را بدهیم و از مردم عذرخواهی کنیم. این موضوع پیش می آید و ممکن است قاضی و ضابط هم اشتباه کنند اما مهم این است که دولت شهامت پذیرفتن آن را داشته باشد ولو اشتباه دولت قبل یا اشتباه خود؛ باید اشتباه را بپذیرد و خسارت مردم را بپردازد و از مردم عذرخواهی کند. این کار بسیار بزرگی بوده که اطلاعات انجام داده است. رئیس جمهوری درباره پرونده محیط زیستی ها هم گفت: وزارت اطلاعات گزارشی بسیار دقیق تهیه کرده است که من دیده و خوانده ام و امیدوارم که قوه قضاییه به این گزارش توجه کند.

باید مراقب باشیم نقدینگی درست هدایت شود

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه آسیا، مبنی بر اینکه آیا شما اعتقاد دارید که جریان نقدینگی شما را آزار می‌دهد یا خیر، اظهار داشت: البته خود نقدینگی چیز بدی نیست که زیاد یا کم شود ولی منبع آن خیلی مهم است. اگر منبع نقدینگی پایه پولی باشد، بسیار مضر و خطرناک است ولی اگر اینچنین نباشد خیلی خطرناک نیست. رئیس جمهوری بیان کرد: به‌هرحال خود نقدینگی می‌تواند پتانسیل یک تخریب بزرگ را داشته باشد و این حرف درست است. ما باید مشوق‌های لازم را برای جذب این نقدینگی ایجاد کنیم اگر این نقدینگی در جای درست استفاده شود مشکلی نیست، ولی این نقدینگی رها شده و به سمت سکه، دلار یا چیزهای دیگر برود بسیار خطرناک است. روحانی ادامه داد: خوشبختانه امروز بازار سرمایه، بازار پرنشاط و یکی از شاخص‌های بزرگ ما است که در این 6 ماه، بورس ما بیش از 70 درصد رشد داشته است که این برای مردم خیلی مهم است چرا که مردم در این بازار خیلی حضور دارند و امیدواریم مسئولین بورس این را به خوبی هدایت کنند. بنابر این اصل این حرف درست است که همه حواس ما باید جمع بوده و به فکر باشیم که نقدینگی درست هدایت شود.

دنیا بیش از گذشته مشتاق است با ما حرف بزند

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فایننشال مبنی بر این که امروز پس از دو سال مصاحبه ای مطبوعاتی برگزار کردید چه اتفاقی افتاده است این مصاحبه نشان دهنده این است که دوران افزایش تنش و تهدید تمام شده است و ایران وارد دوران تنش زدایی و در نهایت مذاکرات بزرگ با آمریکا و عربستان انجام می شود و گام بعدی ایران در کاهش تعهداتی برجامی است آیا این گام در ششم نوامبر برداشته می شود و این که این گام به رغم تهدیدات آمریکا چه خصوصیاتی دارد، گفت: اولا دو سال نیست، یک سال و نیم است. فکر می کنم ما اواخر دی ماه 96 مصاحبه مطبوعاتی داشتیم. روحانی افزود: بله اصل مصاحبه که طولانی شده است قبول دارم این دلیل سیاسی نداشت یعنی هر زمان که فرصت مناسب پیش می آمد این کار را انجام می دادیم ولی به زمان بسیار مناسب خوبی منتهی شد این مصاحبه در زمانی انجام می شود که یک توفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است البته هنوز آثار آن توفان ممکن است باقی مانده باشد ولی توفان عبور کرده است. وی اظهار داشت: ما در زمان توفان، کمتر آمدیم و صحبت کردیم و بیشتر کار کردیم و سعی کردیم بتوانیم چگونه این مساله را جبران بکنیم. اکنون زمانی است که از هر زمان دیگر دنیا مشتاق تر است تا با ما حرف بزند نه ما مشتاق باشیم. همه در سازمان ملل تلاششان بر این بود که ایران مذاکره را قبول کند. رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: عمران خان دیروز در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد که ترامپ از من خواست واسطه باشید تا ما بتوانیم با فلانی ملاقات کنیم همه هم همین را می گفتند هر کسی می آمد همین را می گفت پس اشتیاق برای مذاکره با ایران از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

پایان جنگ یمن محتمل است

روحانی تاکید کرد: بنابراین این شوق امروز وجود دارد آمریکا می خواهد با ما صحبت کند اروپا می خواهد با ما صحبت کند البته با اروپا مشکل نداریم همیشه صحبت می کنیم با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان مشکلی برای مذاکره نداریم احتمال اینکه جنگ یمن رو به پایان برود از هر زمان دیگری محتمل تر است. وی تصریح کرد: شرایط تروریسم در منطقه حاد نیست ایران به عنوان یک کشور سرافراز مورد قبول همه است یعنی بسیاری از رهبران دنیا به من می گفتند چطوری مقاومت و ایستادگی کردید این همه فشار و تحریم چطوری با تدبیر و عقلانیت مردم شما توانستید مقاومت کنید بله امروز شرایط عبور توفان از سر مردم هست اما آثار توفان هنوز باقی است ما باید دفع کنیم. رئیس جمهوری ادامه داد: ما برای مذاکره هم با غرب و هم با کشورهای منطقه آمادگی داریم. اگر پایان دو ماه اقدامی را از طرف1+4مشاهده نکنیم سر موعد گام بعدی را برخواهیم داشت.

حضور بانوان، اخلاق را در میادین ورزشی بهبود می‌دهد

خبرنگار بعدی، خبرنگار خبرگزاری برنا بود که پرسید: یکی از مطالبات بیشتر جامعه زنان، حضور زنان در ورزشگاه ها بود. در این زمینه هم تلاش های زیادی صورت گرفت. شما به وزرای ورزش، جوانان و کشور تاکید کردید که این مهم اتفاق افتد. قطعا موانعی هم در این مسیر بود. مشخصا بفرمایید که چه روندی طی شد تا زنان در ورزشگاه حضور پیدا کنند و اساسا آیا خودتان تصور می کردید که این اتفاق بیافتد یا خیر؟ رئیس جمهوری در پاسخ گفت: من حتما پیش بینی می کردم که این اتفاق می افتد. من از دولت یازدهم همیشه با وزیر ورزش و با وزیر کشور در این رابطه صحبت می کردم. چون هر دو اینها برای آماده کردن راه برای حضور زنان در ورزشگاه ها مدخلیت داشتند. وی ادامه داد: مخصوصا در یک افطاری، من از پیشکسوتان ورزش و فوتبال سئوال کردم که در زمان رژیم گذشته که زن و مرد همه با هم در ورزشگاه‌ها بودند این بداخلاقی‌هایی که گاهی نقل می شود و جملاتی به زبان‌ها می‌آید که خیلی با مسائل اخلاقی سازگار نیست، آیا آن‌وقت هم بود. این پیشکسوت‌ها گفتند نه. چون خانم‌ها در آن زمان در جمع مردها بودند، مردها هم مراعات می کردند. از این بابت من خیلی خوشحال شدم. روحانی گفت: این موضوع را در دولت مطرح کردم. گفتم پس حضور زن‌ها بر خلاف آنچه برخی می گویند به اخلاق لطمه نمیزند، اتفاقا اخلاق واقعی را در ورزشگاه‌های ما و در میادین ورزشی ما بهتر مستقر می‌کند. البته خانم‌های ما بیش از همه دنبال یک زندگی توام با عفت و اخلاق و فرزانگی هستند و خوب این آزمایش شد.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما هر وقت که می گفتیم اینکار انجام شود، نیروی انتظامی مشکل داشت و مشکلاتی را مطرح می کرد. برخی ممکن بود درست باشد و برخی هم در کشور ما نگران بودند. نمی‌گویم جناح خاص یا گروه خاص، یک عده ای هم بودند که نگران حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بودند. می گفتند خانم ها بروند ورزشگاه، چه پیش می آید. به نظر من، به حمدالله، این کار با موفقیت انجام شد. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: ادامه این روند، اولا به عهده خود خانم‌هاست که در ورزشگاه‌ها شرکت کنند. همچنین به عهده مسئولین ورزشی و نیروهای امنیتی است. امیدواریم روز به روز آزادی مردم در مسائل اجتماعی بیش از گذشته افزایش یابد.

کاهش قیمت حامل‌های انرژی هنوز نهایی نشده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای دارد که قیمت حاصل از کاهش یارانه حامل‌های انرژی منجر به شوک اقتصادی نشود و این منابع صرف چه کاری می‌شود، ابراز داشت: این تصمیم هنوز صد درصد نهایی نشده است. هدف ما این است که خانواده‌هایی که بیشتر تحت فشارند که حدود 18 میلیون خانوار هستند، که مشخص هم شده‌اند، این پول و افزایش درآمدها به آن 18 میلیون خانوار برسد. رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: این پول نه به صورت نقدی بلکه به صورت اعتباری به آن خانوارها داده شود که بتوانند کالاهای مورد نیازشان را تامین کنند. با توجه به فاصله‌ای که با اجرای این مسئله وجود دارد، جزییات آن و برنامه ما به اطلاع داده می‌شود.

پیشنهاد مبادله زندانیان هنوز هم روی میز است

روحانی در پاسخ به سوال لس انجلس تایمز، درباره مسئله مبادله زندانیان ایرانی در آمریکا با آمریکایی ها در ایران، گفت: همواره بحث این مبادلات مطرح بوده است و در دولت قبل از ترامپ این مسائل بیشتر مطرح بود و یکبار هم به توافقی منجر شد و زندانیانی مبادله شدند.
وی افزود: در دوران ترامپ هم یکبار این مذاکره شروع شد که به نتیجه نرسید. بار دوم هم آمادگی وجود داشت اما به دلیل پیش شرط‌های غیرقابل قبولی که آمریکا تعیین کرد، انجام نشد. البته هنوز هم این مسئله به عنوان یک پیشنهاد روی میز است.

رئیس جمهوری ادامه داد: زندانیان آمریکا در ایران عمدتا به دلیل مسائل امنیتی در زندان هستند، اما ایرانیانی که در آمریکا زندان شده اند، معمولا اتهامشان دور زدن تحریم هاست، که به نظر ما نه تنها جرم نیست که اقدام بسیار مثبتی هم است. چرا که تحریم های آمریکا غیرقانونی، ظالمانه و خلاف توافق های بین المللی است. رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر این که دولت ایران قصد مداخله در روند قضایی کشورهای ایران و آمریکا را ندارد، خاطرنشان کرد: اما از این بعد که این اقدامات یک کار انسانی است، اگر شرایطش فراهم باشد، ما آمادگی انجام آن را داریم.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/pYqHp
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.