فرزند نازنین زاغری به بریتانیا برگشت

0 151

گروه سیاسی: گابریلا، دختر نازنین زاغری که نزد والدین مادرش در تهران به سر می‌برد، به پدرش در لندن پیوست. او 5 ساله شده و به زودی به مدرسه خواهد رفت.

ریچارد رتکلیف ابراز امیدواری کرده که بازگشت فرزندش، قفل آزادی همسرش را بگشاید. فرزند نازنین زاغری که هنگام دستگیری مادرش 22 ماهه بود، در آستانه ورود به مدرسه، به بریتانیا و نزد پدرش برگشت. مقامات امنیتی گذرنامه گابریلا را که هنگام بازداشت مادرش ضبط شده بود، مدتی بعد پس داده بودند اما او با تصمیم خانواده، نزد پدربزرگ و مادر بزرگش ماند و هفته‌ای یکبار به ملاقات مادرش می‌رفت. ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، به بی‌بی‌سی گفته است که خداحافظی دخترش با نازنین و خانواده او دشوار بوده “اما امیدواریم برگشتن او قفل دیگری را بگشاید”.
خانم تولیپ صدیق، نماینده حوزه انتخابی خانم زاغری در پارلمان بریتانیا که موضوع آزادی او را پیگیری می‌کند، در توییتی نوشت: «شب گذشته دختر نازنین زاغری بعد از 1300 روز به خانه برگشت و به پدرش پیوست. مادر او اما هنوز زندانی است. تلاش برای آزادی نازنین ادامه دارد.» گابریلا به دلیل آن که به فارسی زبان باز کرده و  سه سال و نیم نزد والدین مادرش بوده، به سختی انگلیسی حرف می‌زند و مجبور است برای ارتباط با پدرش تلاش کند. خانم زاغری رتکلیف 15 فروردین 1395 هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت، در فرودگاه دستگیر شد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را به اتهام مشارکت در “براندازی نرم” به پنج سال زندان محکوم کرده است.  او یک هفته قبل در نامه‌ای سرگشاده در واکنش به سخنان وزیر خارجه ایران نوشته بود که خودش و دخترش بازیچه دست سیاستمداران شده‌اند: «کشورم مرا در ازای مبلغ هنگفتی که مطالبات سیاسی خودش است به حراج گذاشت.» محمد جواد ظریف در حاشیه اجلاس عمومی اخیر سازمان ملل گفته بود که آمادگی داشت، برای آزادی خانم زاغری به ازای پرداخت 400 میلیون پوند بدهی بریتانیا وساطت کند، اما به دلیل تغییر وزیر خارجه بریتانیا مسئله منتفی شد. بدهی 400 میلیون پوندی لندن به تهران، به خاطر پیش‌پرداخت خرید تانک‌های چیفتن در سال 1976 است که به خاطر انقلاب ایران و تغییر رژیم شاهنشاهی تحویل داده نشدند. نازنین زاغری که در بریتانیا به عنوان مدیر پروژه برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرد، سومین سال محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند. خانم زاغری، خانواده‌اش، دولت بریتانیا و بنیاد تامسون رویترز که مؤسسه‌ای خیریه و مستقل از تامسون رویترز و خبرگزاری رویترز است، اتهامات مطرح شده علیه او را بی‌اساس خوانده و رد کرده‌اند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/qGcnq
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.