انتقال آب ازدریابرای مصرف شُرب اقتصادی نیست

0 276

قاسم تقی‌زاده خامسی  در پاسخ به این سوال که بحث مطرح شدن انتقال آب دریا به 17 استان کشور آیا در شورای عالی آب مطرح شد یا خیر، گفت: مطرح شدن انتقال آب دریا به 17 استان کشور در شورای عالی در نوبت بررسی قرار دارد و به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده این موضوع در شورای عالی آب مطرح شود.

* داده‌های همه دستگاه‌ها درباره مصرف آب یکپارچه می‌شود

وی از در دستورکار قرار گرفتن بررسی منابع و مصارف آب در تمام استان‌ها خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا منابع و مصارف آب همه استان‌ها را تک به تک بررسی کنیم؛ یعنی ابتدا در استان‌ها منابع و مصارف آب شرب، صنعت و کشاورزی را در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی در استان‌ها بررسی خواهیم کرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: دستگاه‌های ذی‌ربط بعد از بررسی توافق خواهند کرد که منابع و مصارف آب چقدر است و آن گزارش را به وزارت نیرو ارائه کرده و گزارش در کارگروه سازگاری با کم‌آبی با حضور وزرای نیرو، کشاورزی و صنعت و رئیس سازمان محیط زیست مطرح و سپس تصویب خواهد شد.

تقی‌زاده خامسی خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف این است که مسئله آب را یک بار برای همیشه حل کنیم تا برای یک بار هم که شده داده‌ها در استان‌ها یکی شود.

وی با بیان اینکه در این برنامه در تلاش هستیم که داده‌های محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو یکی باشد اظهار داشت: در این اقدام و برنامه مشخص خواهد شد در استان‌ها چه میزان آب در بخش شرب، چه میزان در بخش صنعت و چه میزان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

.وی افزود: بعد از مشخص شدن میزان مصرف به سراغ منابع آب رفته و وضعیت منابع استان‌ها تا افق 1425 مشخص و آن را تعیین تکلیف خواهیم کرد.تقی‌زاده خامسی گفت: در این مطالعات بحث مطالعه و انتقال آب از دریا نیز گنجانده شده است که مشخص خواهد کرد که چه میزان کمبود آب داریم که باید از دریا آن را تامین کنیم و راه دیگری نداریم.

* انتقال آب از دریا برای مصرف شرب اقتصادی نیست

وی گفت: برای این استان‌ها البته ضمن تکلیف مدیریت مصرف آب، مشخص خواهد شد که کمبود آب از طریق دریا مرتفع شود؛ البته قطعا انتقال آب از دریا برای مصرف شرب اقتصادی نیست مگر اینکه آن شهر فاصله‌ای 100 کیلومتری با دریا داشته باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: به هر حال انتقال آب از دریا به بخش صنعت کار پسندیده‌ای است اما تکیه بر آب دریا برای تامین آب شرب چندان کار درستی نیست.وی افزود: به هر حال انتقال آب دریا مشکلاتی مثل قرمز شدن آب دریا به خصوص دریای عمان ایجاد می‌کند که مدتی آب غیرقابل استفاده می‌شود.به گفته وی، در حال حاضر شهرهای ساحلی بوشهر و بندرعباس از دریا برای مصرف آب شرب استفاده می‌کنند.

*تخصیص انتقال آب دریا برای صنعت در 4 استان

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: اخیرا به استان‌های خراسان جنوبی، رضوی، سیستان و بلوچستان و یزد برای استفاده از آب دریا به میزان 400 میلیون مترمکعب برای بخش صنعت تخصیص داده شده است.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/K3DM
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.