داروی داخلی تالاسمی‌هاتامین شد

0 107
دکتر جمشید کرمانچی درباره وضعیت دارویی بیماران تالاسمی، گفت: بیماران تالاسمی باید به طور دائمی داروهای آهن‌زدا مصرف کنند که این داروهای آهن‌زدا به دو صورت خوراکی و تزریقی وجود دارد. حال دنیا در این حوزه به سمت مصرف داروهای آهن‌زدای خوراکی رفته و ما هم در کشور به صورت قطب‌بندی شده این اقدام را انجام دادیم و تلاش کردیم که تا جای ممکن مصرف آهن‌زدای خوراکی را افزایش داده و مصرف آهن‌زدای تزریقی را کاهش دهیم؛ چراکه اولا این روندی است که دنیا آن را طی کرده و دوم اینکه برای بیمار راحت‌تر است که دارویی را در طول روز مصرف کند تا اینکه بخواهد به صورت مرتب تزریق داشته باشد. زیرا تزریق هم می‌تواند برای بیماران عوارض و دردسر زیادی داشته باشد.وی افزود: در عین حال می‌دانیم که حتما برای یکسری از بیماران باید آهن‌زدای تزریقی تجویز شود. بنابراین هدف وزارت بهداشت این نیست که مصرف آهن‌زدای تزریقی به صفر برسد، بلکه برای یکسری از بیماران مانند کسانی که باید دوز بالایی از دارو را مصرف کنند، موارد اورژانسی و در صورت تشخیص پزشک متخصص لازم است که آهن‌زدای تزریقی وجود داشته باشد.

کرمانچی ادامه داد: بنابراین رویه مصرف داروهای آهن‌زدای بیماران را به سمت داروهای خوراکی سوق دادیم تا بتوانیم نسبت مصرف داروی خوراکی به تزریقی را به 60 به 40 برسانیم.  در عین حال به این سمت رفتیم که بتوانیم این دارو را برای بازار تامین کنیم و این دارو وجود داشته باشد.داروی داخلی خوراکی و تزریقی تالاسمی‌ها تامین شد وی با اشاره به برخی مشکلاتی که در تامین داروی خوراکی بیماران تالاسمی ایجاد شده بود، اظهار کرد: از آنجایی که در این زمینه تولیدکنندگان مختلفی وجود داشتند و ما در حال تغییر نوع دارو از تزریقی به خوراکی بودیم، یکسری مشکلات طی چند ماهه اخیر در داروی این بیماران ایجاد شد، اما خوشبختانه چند روز پیش طبق آخرین بررسی‌هایی که در بازار انجام دادیم، آهن‌زدای خوراکی تولید داخلی که بیمار می‌تواند آن را به صورت رایگان تهیه کند، در بازار وجود دارد. این دارو در حال حاضر توزیع شده و در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته است و بیماران می‌توانند آن را مصرف کنند.

کرمانچی با بیان اینکه علاوه بر این در مدت زمان محدودی با کمبود آهن‌زدای تزریقی مواجه شدیم، گفت: خوشبختانه آخر هفته گذشته آهن‌زدای تزریقی هم برای کشور تامین شد و طی دو الی سه روز گذشته اعلام کردیم که آهن‌زدای تزریقی هم توزیع شود که احتمالا توزیعش از همین هفته آغاز می‌شود. در عین حال درباره داروی آهن‌زدای خوراکی تاکید می‌کنم که نوع ایرانی این دارو به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و اگر بیماری اصرار داشت و یا ترجیح داد که از نوع خارجی دارو استفاده کند، حتما باید هزینه‌ای را به عنوان هزینه جانبی بپردازد.

داروی ایرانی تالاسمی با کیفیت است
وی تاکید کرد: البته اعلام می‌کنم که موارد تولید داخلی با اطمینان از کیفیت دارو و با تایید سازمان غذا و دارو، ‌ داروهایی است که بیماران مصرف کردند، رضایت کامل داشتند و برای بیمار قابل پذیرش است. بنابراین توصیه ما به بیماران این است که از آهن‌زداهای خوراکی داخلی مصرف کنند. به هر حال نوع خارجی این دارو هم وجود دارد، اما بیمار باید مابه‌التفاوت قیمت داروی ایرانی به خارجی را بپردازد. البته داروی تزریقی وارداتی است و برای بیمارانی که به مصرف نوع تزریقی دارو نیاز دارند، رایگان است.
مشاور معاون درمان وزارت بهداشت درباره بیمارانی که حتما و بنا بر تایید پزشک باید از داروی خوراکی خارجی استفاده کنند، گفت: تاکنون موردی که حتما الزام باشد که از داروی خارجی مصرف کند، ‌ برایمان تثبیت شده نیست، اما اگر فردی چنین مشکلی دارد، می‌تواند به مراکز جامع بیماران خاص مراجعه کند و تلاش می‌کنیم تا حداکثر تسهیلات را به او ارائه دهیم.

سرانجام تغییر مبنای بیمه‌ای برای داخلی تالاسمی‌ها
کرمانچی درباره تغییر مبنای پوشش بیمه‌ای برای داروی خوراکی و تولید داخل بیماران تالاسمی، گفت: در حال حاضر دو نوع داروی تالاسمی خوراکی داخلی در بازار وجود دارد و داروی جدید توزیعش در حال تکمیل است. این بیماران هستند که باید بین این‌ها انتخاب کنند. به هر حال طبیعی است که تغییر نوع دارو مقداری زمان‌بر است. البته باید توجه کرد که فرمول‌های شیمیایی و موارد دارویی تولید داروی جدیدی هم خوب و با کیفیت است. هر دو دارو هم تحت پوشش بیمه قرار دارند و هیچ دارویی از بیمه خارج نشده است، اما چون هزینه داروی قبلی بیشتر بود و داروی جدید که ارزان‌تر است، مبنای پوشش بیمه‌ای قرار گرفته است، بیمار باید برای داروی قبلی مقداری هزینه بپردازد. اما داروی جدید برای بیماران رایگان است.

داروی جدیدی تالاسمی‌ها عوارض ندارد
وی تاکید کرد: اگر در دارویی بحث عوارض پزشکی مطرح باشد، خودمان نسبت به موضوع حساسیم و به موضوع ورود می‌کنیم، اما این دارو هیچ عوارض پزشکی ثابت‌ شده‌ای ندارد، اما تغییر دارو در بیماران کمی سخت است که آن را طی زمان پیش می‌بریم. در عین حال سازمان غذا و دارو هم به صورت مرتب داروها را مورد نظارت قرار می‌دهد و هر عارضه‌ای که از سوی بیمار یا پزشک گزارش شود، بلافاصله آن را اصلاح می‌کند. بنابراین داروی جدید هم در حال تولید است و با کیفیت خوبی اطمینان داریم که برای بیماران عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.کرمانچی ادامه داد: به هر حال شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که باید در هزینه‌ها دقت کرد و گاهی موارد اینچنینی پیش می‌آید. اما ترجیح‌مان این است که تغییرات دارویی به تدریج و در طول زمان اتفاق بیفتد. زمانی که می‌خواستیم آهن‌زدای تزریقی را به خوراکی تبدیل کنیم این پروژه را در عرض یکسال پیش بردیم. بنابراین باید به تدریج تغییرات دارویی انجام شود.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/OSw4r
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.