پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی با خوردن شکلات تلخ

0 324

شکلات تلخ یکی از خوراکی های محبوب و معروف در سراسر جهان می باشد. این خوراکی امروزه جایگزین بسیاری از مواد صنعتی شیرین شده و به همراه نوشیدنی های مختلف مانند چای، قهوه و شیر مورد استفاده قرار می گیرد. این شکلات دارای میزان زیادتری از کاکائو و درصد کمی شکر و سایر شیرین کننده ها و افزودنی های صنعتی بوده و دارای خواص بسیار زیادی نیز می باشد. با روزگار همراه باشید.

شکلات تلخ چیست؟

   شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ، نوعی شکلات بوده که دارای میزان زیادی کاکائو بوده و شیرینی بسیار کمتری دارد. از دلایل اصلی محبوبیت این خوراکی در سراسر جهان بویژه در جمعیت بانوان، عدم چاق کنندگی این شکلات بوده و خواص بسیار زیاد آن مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. باید توجه داشت هر چقدر میزان کاکائو موجود در این شکلات بیشتر باشد، شکلات، تلخ تر و سالم تر تلقی می گردد. میزان و درصد کاکائو موجود در این شکلات در کشورهای مختلف و کارخانجات تولیدکننده این محصول متفاوت بوده و از 20 تا 97 درصد متفاوت است.

ارزش غذایی و مواد موجود در شکلات تلخ

خواص فوق العاده شکلات تلخ

این شکلات حاوی میزان فراوانی آنتی اکسیدان بوده و پلی فنول و فلورنتینو از جمله مواد آنتی اکسیدانی مهم در این خوراکی می باشند. این شکلات خوشمزه حاوی مقدار کمی کربوهیدرات و چربی بوده و از میزان فراوانی ویتامین A، خانواده ویتامین B، ویتامین E و K برخوردار بوده و دارای مواد معدنی فراوانی مانند کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم می باشد.

خواص فوق العاده شکلات تلخ

خواص فوق العاده شکلات تلخ -2

  • تأمین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن

شکلات تلخ جایگزین بسیار مناسب و مؤثری از شیرینی ها، کیک ها و دسرهای بسیار شیرین فاقد ارزش غذایی بوده و می تواند بسیاری از مواد معدنی مهم مورد نیاز بدن از جمله پتاسیم و منیزیم را تأمین نموده و به دلیل داشتن ویتامین های خانواده ب از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد.

  • پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

شکلات تلخ به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین E، تأثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی داشته و با کاهش میزان کلسترول و چربی خون قادر به کاهش ریسک ابتلا به گرفتگی عروق و مشکلات قلبی ناشی از آن می باشد.

  • کاهش گرفتگی و کرامپ های عضلانی

شکلات تلخ به دلیل داشتن یون های منیزیوم و پتاسیم قادر به برطرف نمودن گرفتگی های عضلانی و دردهای ناشی از آن بوده  و می تواند کرامپ های عضلانی ناشی از کمبود منیزیوم را برطرف نماید.

خواص فوق العاده شکلات تلخ -1

  • خاصیت ضد افسردگی و بهبود خلق

افسردگی یکی از مشکلات بزرگ جوامع امروزی بوده و در فصول سرد سال، تعداد بسیار زیادی از افراد را درگیر می نماید. تیرامین یکی از مواد موجود در این شکلات بوده و عملکردی مشابه آمفتامین داشته و یک ضد افسردگی قوی به شمار می آید. مصرف منظم و روزانه در فصول سرد سال بسیار مفید بوده و بدخلقی های فصلی و افسردگی ها را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات اصلی و بسیار شایع دندانی بوده که بواسطه باکتری ها ایجاد می گردد. کاکائو موجود در شکلات تلخ خاصیت ضد باکتریایی داشته و در صورت مصرف اندازه از پوسیدگی های دندانی جلوگیری نموده و جرم های دندانی را برطرف می نماید.

  • پیشگیری از سرطان و بیماری های سیستم ایمنی

این شکلات به دلیل داشتن میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها و ویتامینE نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از سرطان ها بویژه سرطان های گوارشی و کبدی داشته و از بروز بیماری های خود ایمنی جلوگیری می نماید.

  • توانایی محافظت از سیستم عصبی

تحقیقات بسیار زیادی نشان داده است که شکلات تلخ دارای خاصیت نوروپروتکتیو بوده و در پیشگیری از بیماری های سیستم عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و سکته مغزی مؤثر می باشد. این شکلات منجر به تقویت حافظه و توانایی حل مسئله در افراد شده و مصرف یک بار در هفته این شکلات توصیه می شود.

ارزش غذایی و مواد موجود در شکلات تلخ

موارد منع مصرف شکلات تلخ

حساسیت و آلرژی های غذایی یکی از موارد منع مصرف این شکلات بوده و استفاده از آن در این افراد خطرناک می باشد.

  • اختلالات گوارشی

در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند ریفلاکس، زخم معده و گاستریت مصرف شکلات تلخ ممنوعیت داشته و به دلیل داشتن کافئین منجر به تحریک بیشتر این اختلالات می شود.

  • سنگ کلیه و مثانه

افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه، سیروز کبدی، اختلالات ادراری و بی خوابی در استفاده از این شکلات محتاط بوده و در مصرف آن زیاده روی ننمایند.

  • کودکان بیش فعال

تحقیقات بسیار زیادی نشان داده است مصرف این شکلات در کودکان بیش فعال، منجر به بروز مشکلات بیشتری شده و وضعیت را وخیم تر می نماید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/1RzK
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.