خواص شگفت انگیز ذرت که تا کنون از آن خبر نداشتید!

0 284

ذرت یکی از دانه های غذایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار به شمار می آید که به اشکال مختلفی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این دانه خوراکی در غذاهای مختلف بویژه غذاهای آمریکای جنوبی و مکزیک، خواهان بسیار زیادی داشته و رنگ و لعاب زیبایی به غذاها می بخشد. ذرت دارای ارزش غذایی زیادی بوده و استفاده از دانه های خشک آن به عنوان پاپ کرن از علاقه مندی ها و سرگرمی های اصلی مردم سراسر جهان می باشد. ذرت یکی از غلات مهم است که ریشه در آمریکای جنوبی داشته و از اجزای اصلی در غذاهای مکزیکی به شمار می آید. این ماده غذایی سرشار از فیبر بوده و به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی از کالری، احساس سیری و انرژی را در شخص ایجاد می نماید. این گیاه دارای میزان بالایی از ویتامین A، B1، B2، B3، B5، B6، B9 و B12 بوده و از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار می باشد. با سایت روزگار همراه باشید.

خواص منحر به فرد دانه ذرت

  • پیشگیری از یبوست و بواسیر

یبوست یکی از مشکلات شایع گوارشی بوده و به دلایل بسیار زیادی مانند بی تحرکی ایجاد می گردد. مصرف ذرت به اشکال گوناگون به دلیل میزان بسیار زیادی از فیبر قادر به کاهش یبوست و عوارض ناشی از آن مانند بواسیر و پارگی های شدید تا خفیف سیاهرگ های هموروئید مقعد می باشد.

  • افزایش اشتها و افزایش وزن

ذرت به دلیل داشتن میزان زیادی از ویتامین های خانواده B و پتاسیم فراوان یک ماده غذایی اشتها آور بوده و یک منبع بسیار مناسب به منظور افزایش وزن در افراد بسیار لاغر محسوب می گردد.

با ذرت - افزایش اشتها و افزایش وزن

  • پیشگیری و درمان کم خونی

ذرت یک دانه خوراکی بسیار غنی از آهن و اسید فولیک بوده و می تواند در درمان کم خونی های پس از سیکل قاعدگی، بارداری و زایمان در خانم ها مؤثر عمل می نماید. مصرف این دانه خوراکی در دوران بارداری و شیردهی بسیار مفید بوده و علاوه بر اینکه از بروز یبوست های این دوره پیشگیری می نماید، به دلیل داشتن میزان زیادی از ویتامین های گروه  B، علی الخصوص B1 و B9 در رشد سیستم عصبی جنین بسیار مفید و مؤثر می باشد. مصرف یک عدد از این دانه خوراکی به شکل پخته شده در دوران شیردهی منجر به افزایش حجم شیر مادر و کیفیت آن برای نوزاد می گردد.

  • کاهش دردهای عضلانی و ترک های دور لب

بسیاری از دردها و ناراحتی های عضلانی به دلیل اسپاسم و گرفتگی های ناگهانی در عضلات ایجاد گردیده و منشأ کمبود مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و سدیم را در پی دارند. این دانه خوراکی با تأمین پتاسیم و منیزیم در عضلات شما می تواند گرفتگی های عضلانی را کاهش داده و ترک ها یا شقاق های خفیف تا شدید دور لب و گوشه ی لب ها را به دلیل تأمین ویتامین های خانواده B برطرف نماید.

کاهش دردهای عضلانی و ترک های دور لب

  • حفظ سلامت قلب و عروق

مصرف ذرت به شکل خوراکی و یا روغن ذرت از جمله راه های کاهش گرفتگی عروق خونی بوده و ریسک سکته های قلبی عروقی و مغزی را کاهش می دهد. دانه ذرت و روغن آن حاوی میزان بسیار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بوده و منجر به کاهش میزان لیپوپروتئین هایی با دانسیته بالا (HDL) و کاهش میزان رسوب کلسترول در عروق خونی می گردد.

  • جاگزین بسیار خوبی برای کنار گذاشتن چیپس و پفک

استفاده از ذرت به شکل پاپ کرن یک جاگزین بسیار مناسب و مفید به منظور ترک خوراکی های غیر مفید و چاق کننده بوده و توصیه می شود در رژیم غذایی کودکان در حال رشد و سن بلوغ به جای این خوراکی ها ذرت و پاپ کرن را گنجانده و با یک تیر دو نشان بزنید، زیرا این دانه خوراکی علاوه بر اینکه یک جاگزین بسیار خوب به شمار می آید به دلیل داشتن ویتامین B بویژه B1 در افزایش روند رشد کودکان بسیار تأثیر گذار می باشد.

جاگزین بسیار خوبی برای کنار گذاشتن چیپس و پفک

  • کمک به زیبایی موها

ذرت و روغن آن یکی از معجزه های طبیعی جهت پیشگیری و درمان خشکی و وز شدگی موها به شمار می آیند. روغن ذرت به دلیل داشتن حجم بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع و ویتامین B5 قادر به برطرف نمودن خشکی موها بوده و از ایجاد موخوره و شاخی شدن انتهای موها جلوگیری می نماید.

مضرات استفاده بی رویه از ذرت

مضرات استفاده بی رویه از ذرت

  • افزایش وزن

از جمله ویژگی های اصلی در این دانه خوراکی، خاصیت افزایش وزن می باشد. از اینرو مصرف بی رویه آن بویژه در افراد چاق بسیار خطرناک بوده و منجر به ایجاد چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

  • اسهال و دردهای شکمی

توصیه می شود در مصرف این دانه خوراکی میانه رو بوده و از مصرف بیش از حد آن پرهیز نمایید، زیرا ذرت به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی از فیبر منجر به ایجاد اسهال و دردهای شکمی می شود.

  • افزایش قند خون

ذرت دارای میزان بسیار زیادی کربوهیدرات بوده و مصرف بی رویه آن منجر به افزایش قند خون در بیماران دیابتی می شود.

  • پوسیدگی دندان

دانه ذرت علاوه بر اینکه دارای میزان زیادی از کربوهیدرات ها بوده و به دندان ها آسیب می رساند با انباشته شدن در فضاهای بین دندانی منجر به تجمع مواد غذایی مورد نیاز رشد باکتری ها شده و پوسیدگی های دندانی را ایجاد می نماید.

4/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/37A4
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.