همه چیز درباره تشخیص به موقع بیماری اوتیسم و درمان آن

0 702

اوتیسم یکی از بیماری های شایع در کودکان است که در چند سال اخیر گسترش بسیار زیادی یافته و جزء اختلالات نافذ رشدی به شمار می آید. بیماری اوتیسم یا در خود ماندگی، با رفتار های غیر طبیعی تشخیص داده شده و میزان شیوع آن در پسر بچه ها بیشتر از دختر بچه ها می باشد. با وجود تحقیقات فراوان و گسترده در این زمینه، هنوز هیچ علت و دلیل مشخصی برای این بیماری یافت نشده است. در ادامه با وبسایت روزگار همراه باشید.

روز جهانی اوتیسم

روز جهانی اوتیسم

توجه و اهمیت به این اختلال در حدی بوده است که سازمان های  فردی اوتیسم در روز دوم ماه آوریل هر سال در سراسر جهان گردهم آمده و این روز را در تقویم جهانی به نام روز جهانی اوتیسم اعلام نموده اند. هر ساله در این گردهمایی به اموری مانند تحقیق، تشخیص و درمان این اختلال پرداخته شده و راهکارهای مختلفی به منظور تقویت پذیرش عمومی این بیماری به اعضای سازمان ها ارائه می گردد تا شاید بتوان با پذیرش، تشخیص و درمان به موقع، از پیشرفت و بروز اختلالات وابسته با آن پیشگیری نمود.

اوتیسم چه بیماری است؟

اوتیسم چه بیماری است؟

اوتیسم، بیماری است که در آن به شدت رفتار های تکرری و کلیشه ای وجود داشته و اعمال بی هدف بسیار زیادی توسط کودکان انجام می گیرد. کودکان مبتلا به این بیماری، بسیار تحریک پذیر هستند و در برابر صداهای شدید، نور شدید و تماس های بدنی واکنش های بسیار شدید از خود بروز می دهند.کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباط با دیگران به شدت ضعیف هستند و علاقه شدیدی به انجام کار های تکرارای و بدون تنوع دارند. از جمله شکایات اصلی والدین این کودکان، استفاده و علاقه آن ها به اسباب بازی های تکراری، تاب سواری مداوم، دست زدن های مکرر و خوردن غذاهای تکراری است. تنوع برای کودکان اوتیسمی وجود نداشته و مغز آن ها تنها جهت انجام کار های یکنواخت فرمان صادر می نماید.

ویژگی های کودکان مبتلا به اوتیسم

ویژگی های کودکان مبتلا به اوتیسم

  • کودکان مبتلا به این اختلال دچار خنده های بی مورد هستند.
  • کودکان اوتیسمی پس از ورود به محیط های جدید درمانده شده و هیچ درکی از اطراف نخواهند داشت.
  • کودکان اوتیسمی از انجام کارهای تکراری و یکنواخت لذت می برند.
  • کودکان مبتلا به انحلال اوتیسم روابط اجتماعی پایینی داشته و در برقراری ارتباط چشمی بسیار ضعیف می باشند.این کودکان مطالب را به سختی درک کرده و احتیاج به توضیح فراوان و ساده گویی دارند.
  • از جمله ویژگی های مثبت کودکان اوتیسمی، هوش بسیار زیاد آن ها است این کودکان به شدت آموزش پذیر هستند و می توانند در تخصص هایی مانند کامپیوتر و نقاشی موفق باشند.

اختلال اوتیسم در 3 سال اول زندگی بروز کرده و تا پایان عمر باقی خواهد ماند.

اتیولوژی (علت شناسی اوتیسم)

اتیولوژی (علت شناسی اوتیسم)

متاسفانه این اختلال، علت مشخص و دقیقی نداشته و تا چند سال پیش تصور بر این بوده که تجارب تروماتیک مانند ضربه به سر و انجرافات هیجانی و اجتماعی ناشی از آن منجر به بروز این اختلال شده ، اما امروزه این نظریه منسوخ شده و عوامل ژنتیکی از اصلی ترین دلایل موثر در بروز این اختلال در نظر گرفته می شود. تحقیقات بسیار زیادی در زمینه علت شناسی این اختلال شان داده اند. مخچه، آمیگدال، هیپوکامیت از جمله نواحی اصلی و درگیر در بروز این اختلال هستند.

تشخیص بیماری اوتیسم

تشخیص بیماری اوتیسم

تشخیص به هنگام و سریع این بیماری، اهمیت بسیار زیادی داشته و اطلاع از علائم آن، در تشخیص زود هنگام بیماری، نقش بسیار مهمی دارد و همان طور که در قبل ذکر گردید، انجام کارهای تکراری و بی تنوع از روش های تشخیص بسیار مهم در این بیماری می باشد. کودکان مبتلا به این عارضه، دامنه علایق محدودی داشته و در انتخاب اسباب بازی، لباس و بازی هایشان بسیار یکنواخت عمل می نمایند. این حالت در بزرگسالی نیز ادامه داشته و بر طرف نخواهد شد.

از دیگر عوامل تشخیصی در این عارضه، محدودیت کلامی و ارتباطات اجتماعی و چشمی هستند. این کودکان توانایی تشخیص احساسات در دیگران را ندارند. این 3 عامل در تشخیص زود هنگام اوتیسم بسیار مهم می باشند.

درمان اختلال اوتیسم

درمان اختلال اوتیسم

متأسفانه در حال حاضر درمان قطعی و مشخصی برای این عارضه وجود نداشته و تنها مداخلات صورت گرفته و این بیماری می توانند موثر واقع شوند. از جمله مداخلات انجام گرفته در این عارضه می توان به مداخلات دارویی، مداخلات تغذیه ای، مداخلات کار درمانی، مداخلات گفتار درمانی و مداخلات روان شناختی اشاره نمود.

مداخلات روان شناختی خود شامل بازی درمانی، هنر درمانی و قصه درمانی هستند. درمان این بیماری شامل آموزش های رفتاری خاصی است که احتیاج به صبر و حوصله فراون داشته و نیازمند حضور یک مربی آموزش دیده جهت ارتباط و کمک به این کودکان می باشد. خوشبختانه امروزه دید عموم مردم به این اختلال بهتر و روشن تر شده و مراکز درمانی و آموزش در جهت درمان و کنترل این بیماری در حال گسترش و افزایش هستند. نکته قابل توجه، تشخیص به موقع و زود هنگام این عارضه در کودکان است که به شدت موثر بوده و می تواند یک عامل بسیار مهم و پیشگیری از وخیم شدن شرایط محسوب شود.

درمان اختلال اوتیسم

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/kKU2
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.