همه چیز درباره آسیب عصب بینایی

0 465

بینایی یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین حواس ویژه در انسان و حتی برخی از حیوانات است که 80 درصد اطلاعات محیطی بوسیله آن کسب می گردد. آسیب عصب بینایی از فاکتورها و عوامل بسیار مهم در از دست دادن و یا بروز اختلالات متفاوت در این حس بسیار مهم است که به دلایل متفاوتی رخ داده و علائم مختلفی در انسان ایجاد می نماید. در این مقاله به بررسی آسیب عصب بینایی و علائم شایع آن خواهیم پرداخت.

عصب بینایی چیست؟

ساختار چشم از خارج به داخل دارای سه لایه صلبیه، مشیمیه و شبکیه است. سلول های اصلی بینایی یعنی سلول های استوانه ای و مخروطی در شبکیه واقع هستند و به عنوان یاخته های عصبی چشم سیگنال و پیام بینایی را که از هیپرپلاریزه شدن سلول ها ایجاد گردیده از طریق آکسون های انتهای خود که کنار یکدیگر عصب بینایی را تشکیل می دهند، به مغز می فرستند. عصب بینایی،  عصب زوج شماره 2 مغزی است که اطلاعات بینایی را از شبکیه به کورتکس بینایی در لوب پس سری مغز می رساند تا ما بتوانیم تصاویر دنیای اطرافمان را ببینیم.

عوامل آسیب رسان به عصب بینایی

  • ضربه ها

ضربه های وارد شده به سر بویژه پشت سر یا همان لوب پس سری که محل اسکان عصب بینایی است، از جمله عوامل آسیب رسان به عصب بینایی هستند. این اتفاق در تصادفات، سقوط از ارتفاعات و درگیری ها بسیار رخ داده و در موارد شدید می تواند منجر به از دست رفتن کامل بینایی شود.

  • بیماری گلوکوم ( آب سیاه)

مایع بی رنگ و شفافی در زلالیه چشم تشکیل می گردد و از مسیر پرپیج و خمی به فضای داخل کره چشم رسیده و می تواند سلول های چشمی را تغذیه کرده و به عنوان ضربه گیر عمل نماید. حجم این مایع در کره چشم، فشار چشم نامیده شده و در حالت طبیعی 15 میلی متر جیوه است. افزایش این فشار از 17 میلی متر جیوه و رسیدن آن به 20 میلی متر جیوه افزایش فشار چشم و بیماری گلوکوم نامیده می شود که به دلیل عدم تخلیه صحیح این مایع بوجود می آید. گلوکوم عصب بینایی را شدیدا تحت فشار قرار داده و در موارد درمان نشده منجر به نابینایی مطلق می گردد.

  • سکته مغزی

سکته مغزی یک عارضه عروقی مغزی در ناحیه ای از مغز است که به دلیل قطع خونرسانی موقت و یا دائمی به عروق خونی کورتکس مغز ایجاد می گردد.  این اتفاق می تواند در عروق خونرسان به عصب بینایی در لوب پس سری رخ داده و منجر به ایجاد تاری  دید شدید در صورت موقتی بودن و نابینایی کامل در صورت دائمی بودن قطع خونرسانی گردد.

انهدام و آسیب عصب بینایی

با توجه به اینکه از هر چشم یک عصب بینایی به کورتکس مغز می رسد، انهدام و آسیب در عصب بینایی یک چشم منجر به نابینایی کامل در همان چشم خواهد شد. تومورهای هیپوفیزی یکی از عوامل آسیب رسان به کیاسمای بینایی یا کیاسمای اپتیک هستند. کیاسمای اپتیک جایی است که عصب های بینایی خارج شده از هر چشم با یکدیگر تلاقی کرده و به شکل معکوس به سمت قشر بینایی حرکت می کنند. آسیب به این ناحیه منجر به ایجاد همی آنوپسی بی تمپورال و یا نیمه بینی دوطرفه گیجگاهی می گردد که در آن هر دو میدان گیجگاهی بینایی کاملا نابینا می شوند.

قطع و آسیب عصب های بینایی در مسیر بینایی منجر به ایجاد همی آنوپسی همنام شده و در آن شخص قادر به دیدن اشیا در طرف مقابل چشم نخواهد بود.

پیشگیری از آسیب عصب بینایی

توصیه می شود افرادی که دارای ریسک فاکتورهای زیر هستند، سالانه به منظور چکاب چشم و جلوگیری از آسیب عصب بینایی به پزشک مراجعه نمایند.

  • افراد داری سابقه خانوادی گلوکوم
  • افراد دارای فشار خون، چربی خون و قند خون بالا هستند و ریسک ابتلا به سکته مغزی دارند
  • افرادی که سابقه ضربات شدید به سر و چشم را داشته اند
  • افراد بالای 50 سال

توجه داشته باشید ریسک ابتلا به آسیب عصب بینایی در بانوان بیشتر از آقایان بوده و توصیه می شود خانم ها به نکات ذکر شده بیشتر توجه نمایند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/lvw6
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.