مضرات چیپس و پفک

0 799

مصرف تنقلاتی همچون چیپس و پفک برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است تا به حال به این فکر کردید چرا فقط برای کودکان زیر 2 سال؟

در حقیقت این تنقلات برای تمامی افراد مضر است و تمامی عوارض آن‌ها گریبان گیر تمام گروه‌های سنی را می‌گیرد.

پفک، از دسته تنقلاتی است که مضراتش برای سلامتی به خوبی در تمامی سنین شناخته شده است. بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون سردسته و مهم ترین مشکل این گروه از خوردنی‌هاست، لذا این بیماری‌ها را بیماری‌های خاموش نام نهاده‌اند حتماً پیشگیری از آن در جامعه باید گسترش یابد همچنین مصرف پفک به دلیل نمک زیاد، سبب آسیب به کلیه‌ها، تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

بحث چربی‌ها یکی دیگر از مشکلات این دسته از تنقلات است ، اسید‌های چرب ترانس که عامل اصلی افزایش چربی‌های بد خون بخصوص کلسترول بد می‌شود علاوه بر آن مصرف تنقلات همانند چیپس و پفک دارای اثرات جبران ‌ناپذیری است که بسیاری از کارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند و تحقیقات نشان داده است طی استفاده مکرر از روغن، یک ماده سرطان زا بوجود می‌آید به عبارتی کودکان و حتی بزرگسالانی که در خانواده زمینه سرطان دارند به شدت از مصرف این دسته از تنقلات خودداری کنند همچنین والدین دقت داشته باشند از روی دلسوزی نیز چیپس و پفک دست فرزندانشان ندهند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که پفک تا 9 برابر وزن خود آب جذب می‌کند، بنابراین معده کودکان را پر کرده و منجر به بی ‌اشتهایی آن‌ها به وعده‌های غذایی اصلی می‌شود. همچنین چیپس نیز به دلیل کالری بالای روغن آن منجر به سیری کاذب می‌شود و میل افراد را به مصرف غذاهای مغذی کاهش می‌دهد؛ در نتیجه این امر مصرف‌کننده به بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان و ریزش و تضعیف مو پس از مصرف مداوم این فرآورده‌ دچار می‌شود. همچنین مصرف رنگ نارنجی در پفک باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و آلرژی کودکان می‌شود.

سوء تغذیه یکی دیگر از عوارض این گروه از خوراکی‌های کم ارزش است . در رابطه با افرادی که درگیر سوء تغذیه هستند هشدار داده می‌شود از این خوردنی‌ها به هیچ وجه حتی در مقدار کم استفاده نکنند چرا که این گروه از خوراکی‌ها سیری کاذب در فرد بوجود می‌آورد و این سیری کاذب احساس بی اشتهایی را در فرد تشدید کرده و دیگر میلی به خوردن غذای اصلی ندارند، این بی اشتهایی تهدیدی جدی برای این افراد است .

 

مطالب مرتبط

علاوه بر آن کودکانی که در سنین رشد هستند نیز در روند تکاملی رشدشان اختلال بزرگی ایجاد می‌کنند از طرفی به دلیل پرکالری بودن این مواد کم ارزش عامل اصلی چاقی و اضافه وزن هم به شمار می‌آید، چاقی به خودی خود زمینه ساز انواع بیماری‌های متابولیک مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها و … است به همین سبب به سالمندان، کودکان، مادران باردار و شیرده توصیه می‌شوند به هیچ عنوان از این خوردنی‌ها استفاده نکنند علاوه بر آن که مصرف چیپس و پفک در هنگام بارداری باعث افزایش ماده‌ای به نام آکریلامید در بدن زنان می‌شود که ممکن است روند رشد جنین را به خطر اندازد و در نهایت باعث تولد نوزادی شود که در مقایسه با نوزدان سالم تر سر کوچک تری دارد.

چرا این تنقلات با داشتن این همه عوارض باز هم در حال تولید در انواع اقسام مختلف است؟

در تمامی دنیا این محصولات کم ارزش تولید و تبلیغ می‌شوند اما در کنار این تبلیغات آموزش‌های صحیحی در این زمینه قرار داده‌اند. علاوه بر آن این تبلیغات یک منبع درآمد است پس منع آن امکان پذیر نیست از طرفی نیز در تمامی دنیا تولید کنندگان این مواد کم ارزش باید مالیات‌هایی را برای سلامت مصرف کنندگان بپردازند و اداره بهداشت هر کشور از این پرداخت‌ها در ساخت برنامه‌های آموزشی استفاده می‌کنند و به مردم در رابطه با عوارض این دسته از خوراکی‌ها هشدار می‌دهند اما متأسفانه در کشور ما اینگونه نیست.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/hURa
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.