خواص هندوانه + طرز تهیه دسرهای خوشمزه با هندوانه

0 557

آب هندوانه یکی از نوشیدنی‌های پر‌طرفدار تابستانه است. این نوشیدنی سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بوده و به دلیل تأمین آب و مایعات بدن از جمله انتخاب‌های بسیار شایسته در فصل تابستان به شمار می‌آید.

ارزش غذایی هندوانه

هندوانه، میوه‌ای از گروه صیفی‌جات است که از کشور هندوستان به ایران آمده است. هندوانه ارزش غذایی بسیار زیادی داشته و دارای حجم بالایی از ویتامین‌های خانواده B، بویژه ویتامین B1 و B6 است. این میوه دارای میزان زیادی ویتامین A و C بوده و سرشار از مواد معدنی مهمی مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم می‌باشد. بتاکاروتن از ترکیبات اصلی و بسیار مهم در هندوانه است. این میوه به دلیل داشتن یک آنتی اکسیدان مهم به نام لیکوپن در خاصیت ضد‌سرطانی با گوجه‌فرنگی در رقابت تنگاتنگ قرار دارد. میوه هندوانه میزان بسیار زیادی کربوهیدرات داشته و از جمله میوه‌های انرژی‌زا به شمار می‌آید.

خواص شگفت‌انگیز هندوانه

ارزش غذایی هندوانه

  • حفظ سلامت پوست و مو

یکی از شاخص‌ترین و مهم‌ترین اثرات منحصر به فرد هندوانه، تأثیر آن بر تأمین آب مورد نیاز پوست، پیشگیری از خشکی، ترک‌ها و چین و چروک‌های پوستی است. این میوه به دلیل داشتن حجم بالایی از ویتامین A، قادر به شفاف‌سازی، حفظ طراوت و جوان‌سازی پوست صورت است. هندوانه از ایجاد موخوره، خشکی مو‌ها و شاخی شدن آن‌ها جلوگیری نموده و شادابی را به مو‌هایتان هدیه می‌کند. هندوانه از جمله میوه‌های بسیار مؤثر و مفید به منظور پیشگیری از سیاهی و تیرگی پوست صورت بویژه در بانوان جوان و باردار است.

  • تأثیر بر کاهش و کنترل قند خون

هندوانه از جمله میوه‌های شیرین با حجم بالایی از کربوهیدرات داست. نکته بسیار مهم در خصوص هندوانه، تأثیر ناچیز آن در افزایش قند خون و ایجاد هیپرگلیسی است. این میوه از جمله ترکیبات مؤثر در درمان دیابت بوده و هیچگونه تأثیر سوء و نا‌مطلوبی بر این عارضه نخواهد داشت. توجه داشته باشید میزان مصرف این میوه در روز در افراد دیابتی با توجه به فاکتور‌های مختلف، متفاوت است و توصیه می‌شود تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه برای این افراد مشخص گردد.

  • درمان گرما‌زدگی و آفتاب سوختگی

گرما‌زدگی و آفتاب سوختگی  هر دو عارضه‌ای هستند که در آن‌ها، آب و مایعات بدن به شدت کاهش یافته و شخص دهیدراته می‌شود. هندوانه گزینه بسیار مناسبی به منظور تأمین آب از دست رفته بدن و کاهش عوارض ناشی از گرمازدگی است. این میوه عطش و تشنگی ناشی از گرما‌زدگی را مرتفع نموده و سر‌درد، تپش قلب و حالت تهوع ایجاد شده در گرما‌زدگی را تسکین می‌بخشد.

  • حفظ سلامت لثه‌ها و پیشگیری از زخم‌های دهان و دندان

هندوانه به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی از ویتامین C، قادر به حفظ سلامت لثه‌ها، پیشگیری از التهابات لثه و خونریزی‌های حفره دهان است. ویتامین C موجود در هندوانه بافت و ساختار لثه‌ها را محکم نموده و از ایجاد زخم‌های دهانی، آفت‌ها و تحلیل رفتگی لثه به دلایل مختلف مانند کمبود ویتامین C، پیشگیری می‌نماید.

  • تأثیر مثبت بر افزایش گردش خون

هندوانه از جمله ترکیبات و مواد طبیعی مفید و مؤثر بر افزایش جریان خونرسانی در تمامی عروق خونی بدن است. افزایش جریان خونرسانی در بافت‌های بدن، منجر به اکسیژن‌رسانی و تأمین انرژی مورد نیاز بافت‌ها و حفظ سلامت آن‌ها می‌گردد. افزایش جریان خون در عروق خونی آلت تناسلی مردانه، امری بسیار مهم و قابل توجه است که منجر به ایجاد نعوظ و برقراری یک رابطه جنسی موفق خواهد شد. هندوانه از جمله میوه‌های مؤثر در افزایش جریان خون عروق خونی آلت تناسلی و برطرف نمودن مشکلات و اختلالات نعوظی است. آقایانی که مبتلا به مشکلات جنسی هستند، از مصرف هندوانه و آب هندوانه غافل نشوند.

  • خواص ضد‌سرطانی

هندوانه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های فراوان و متنوع مانند لیکوپن در پیشگیری از انواع سرطان از جمله سرطان پروستات در آقایان و سرطان تخمدان در خانم‌ها بسیار مفید و مؤثر است. مصرف منظم و مکرر هندوانه ریسک ابتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی و سرطان‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

هندوانه

  • کاهش و تسکین درد‌های عضلانی

هندوانه به دلیل داشتن منیزیم و ویتامین‌های B تأثیر بسیار زیادی بر کاهش و تسکین درد‌های عضلانی ناشی از اسپاسم‌ها و کشیدگی‌های عضله پس از تمرین‌های سخت ورزشی در ورزشکاران حرفه‌ای دارد. نوشیدن آب هندوانه قادر به کاهش کرامپ‌های عضلانی و تسکین بسیار زیاد درد‌های ناشی از آن است. هندوانه با افزایش جریان خون‌رسانی به عضلات منجر به افزایش اکسیژن در آن‌ها شده و خستگی‌های عضلانی را مرتفع می‌سازد.

  • تسکین مشکلات کلیوی و مجاری ادراری

هندوانه و آب آن از معجزه‌های طبیعی در جهت کاهش مشکلات کلیوی مانند سوزش‌های ادراری، درد‌های کلیوی ناشی از سنگ کلیه و کاهش حجم ادرار است. هندوانه با افزایش فرآیند اسمز، حجم ادرار را افزایش داده و در دفع سنگ‌های کلیوی بسیار مؤثر است.

  • تأثیر بر قدرت بینایی

هندوانه به دلیل داشتن بتاکاروتن و ویتامین A، تأثیر بسیار زیادی بر قدرت بینایی و پیشگیری از بروز مشکلات چشمی مانند آب مروراید، تحلیل رفتگی ماکولا و مشکلات انکساری چشم خواهد داشت.

  • کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب و عروق

هندوانه به شدت کاهنده کلسترول و چربی خون است. این میوه قادر به تنظیم میزان چربی خون و پیشگیری از بروز تصلب شرائن، فشار خون و ایجاد مشکلات عروقی، قلبی و مغزی ناشی از این تغییرات است. مصرف هندوانه به مبتلایان به فشار خون و چربی خون به شدت توصیه می‌شود.

تهیه دسر‌های خوشمزه با هندوانه

تهیه دسر‌های خوشمزه با هندوانه

  • آلاسکا هندوانه

این دسر یکی از سنتی‌ترین و پر‌طرفدارترین دسر‌های هندوانه‌ای مورد علاقه کودکان است. طرز تهیه این دسر بسیار ساده بوده و استفاده از آن در فصول گرم سال، تأثیر بسیار زیادی بر کاهش عطش و تشنگی‌های تابستانه داشته و با کاهش حرارت درونی بدن از بروز گرمازدگی جلوگیری می‌نماید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه آلاسکا هندوانه‌ای

  • هندوانه چند تکه بزرگ
  • آب لیمو‌ترش تازه 1 قاشق غذاخوری
  • برگ نعنا 50 گرم

مرحله اول: دانه‌های هندوانه را جدا کرده و گوشت آن را با استفاده از مخلوط‌کن پوره نمایید. برگ‌های نعنا را داخل دستگاه ریخته و اجازه دهید با هندوانه کاملاً آسیاب شوند. یک قاشق آب لیمو‌ترش را به آن‌ها اضافه نموده و خوب مخلوط نمایید.

مرحله دوم: ترکیب به دست آمده را در یک قالب مناسب ریخته و اجازه دهید چندین ساعت در یخچال فریزر قرار گرفته و یخ ببندد.

  • دسر هندوانه‌ای ژلاتینی

مواد مورد نیاز

  • پودر ژلاتین 4 الی 5 قاشق غذا‌خوری
  • آب هندوانه 3 پیمانه
  • بستنی وانیلی 1 پیمانه
  • شکر 1 پیمانه

مرحله اول: پودر ژلاتین را  در یک پیمانه آب سرد حل نموده و اجازه دهید پودر ژلاتین کاملاً در آب به روش بن ماری حل شود.

مرحله دوم: آب هندوانه و بستنی وانیلی را به همراه شکر در مخلوط‌ کن ریخته و اجازه دهید کاملاً پوره شوند. این ترکیب را با ژلاتین حل شده مخلوط نموده و پس از ریختن در یک قالب مناسب به مدت 5 ساعت در یخچال فریزر قرار دهید.

  • دسر هندوانه دارچینی

مواد مورد نیاز

  • آب هندوانه 2 پیمانه
  • نشاسته ذرت 4 قاشق غذا‌خوری
  • وانیل به میزان دلخواه
  • شکر 4 پیمانه
  • چوب دارچین 2 عدد کوچک

مرحله اول: تخم هندوانه‌ها را خارج نموده و گوشت آن‌ها را کاملاً با استفاده از مخلوط‌کن له و یکدست نمایید. سعی کنید پوره تهیه شده را از صافی عبور دهید تا تکه‌های گوشتی هندوانه گرفته شوند.

مرحله دوم: نشاسته ذرت را به آب هندوانه اضافه کنید. شکر، وانیل و چوب دارچین را به آب هندوانه افزوده و ترکیبات را روی شعله ملایم قرار دهید. اجازه دهید ترکیب مورد نظر کمی قوام بیاید. سپس چوب دارچین‌ها را خارج نموده و مخلوط به دست آمده را داخل قالب‌های مورد نظر ریخته و به مدت 12 ساعت داخل یخچال معمولی قرار دهید.

 

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/vNlP
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.