خواص شگفت‌انگیز چای ترش + حلوای چای ترش

0 535

چای ترش از جمله نوشیدنی‌های بسیار سالم و پر‌طرفدار بویژه در جمعیت بانوان جوانی است که به تناسب اندام خود اهمیت داده و خواهان داشتن یک اندام متوازن و زیبا هستند. چای ترش علاوه بر تأثیر بسیار زیاد بر کاهش وزن و لاغری تأثیرات بسیار زیادی بر حفظ سلامتی داشته و نوشیدن مکرر و منظم آن خالی از لطف نخواهد بود. در این مقاله به بررسی خواص شگفت‌انگیز چای ترش پرداخته و طرز تهیه یک حلوای متفاوت و بسیار خوشمزه به نام حلوای چای ترش را به شما خواهیم آموخت.

خواص شگفت‌انگیز چای ترش

خواص شگفت‌انگیز چای ترش

  • کاهش و تنظیم فشار خون

چای ترش یا همان چای قرمز یکی از بهترین و مؤثر‌ترین نوشیدنی‌ها و ترکیبات گیاهی به منظور کاهش فشار خون در عروق بزرگ مانند آئورت است. مصرف منظم و مکرر چای ترش در رژیم غذایی افراد مبتلا به فشار خون (هیپرتانسیون) از جمله درمان‌های کارآمد در کاهش و کنترل فشار خون و عوارض ناشی از آن خواهد بود.

  • کاهش و تنظیم قند خون

دیابت نوع 2 یکی از معضلات اصلی دنیای پزشکی و زندگی بشر امروزه است. این بیماری به دلیل کاهش حساسیت گیرنده‌های انسولینی و بافت‌های حساس به این هورمون ایجاد شده و رعایت رژیم غذایی یکی از اصلی‌ترین راهکارهای بهبود و پیشگیری از پیشرفت این عارضه و عوارض جانبی ناشی از آن است. چای ترش از جمله نوشیدنی‌های بسیار مؤثر در کاهش مقاوت به انسولین در بافت‌های وابسته به این هورمون بوده و در صورت مصرف طولانی مدت و منظم نقش بسیار مؤثری در کنترل قند خون و پیامد‌های ناشی از بر هم خوردن تعادل آن خواهد داشت.

  • سم‌زدایی از کبد

چای ترش از جمله نوشیدنی‌های پر‌طرفدار به منظور پیشگیری از بیماری‌های کبدی است. یکی از وظایف اصلی کبد به عنوان بزرگترین عضو بدن، کمک به دفع سموم و پیشگیری از مسمومیت‌های بدن است. چای ترش تأثیر بسیار مفیدی در افزایش توانایی هپاتوسیت‌ها به منظور دفع سموم بدن داشته و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. نوشیدن این چای پیشنهادی مناسب جهت درمان کبد چرب غیر‌الکلی در مراحل اولیه است.

  • سلامت پوست و مو

چای ترش در حفظ سلامت پوست و مو، پیشگیری از چین و چروک‌های پوستی، خشکی پوست و ترک‌های پوستی بسیار مؤثر است و استفاده از آن به عنوان نوشیدنی و یا ماسک صورت می‌تواند طراوت، شادابی و جوانی پوست را به آن بازگرداند.

  • اثرات ضد‌میکروبی

چای ترش دارای اثر ضد‌میکروبی بوده و در از بین بردن باکتری‌های دهان و دندان، سیستم گوارشی و باکتری‌های پوست بسیار مؤثر است. نوشیدن چای ترش از پوسیدگی دندان جلوگیری نموده  و سلامت لثه و حفره‌های دهانی را به ارمغان می‌آورد.

  • کاهش درد‌های عضلانی و درد‌های قاعدگی

چای ترش تأثیر بسیار زیادی در رفع گرفتگی‌های عضلانی داشته و می‌تواند اسپاسم‌های شدید ایجاد شده در عضلات غیر‌ارادی مانند عضله صاف رحم در دوره قاعدگی بانوان را برطرف نموده و درد‌های شدید قاعدگی را تسکین بخشد.

موارد منع مصرف چای ترش

خواص شگفت‌انگیز چای ترش

  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به افت شدید فشار خون
  • افراد تحت درمان پرتو درمانی و شیمی درمانی

طرز تهیه دمنوش چای ترش

خواص شگفت‌انگیز چای ترش

برگ‌های چای ترش را داخل 2 لیوان آب جوش داخل یک کتری شیشه‌ای ریخته و در صورت دلخواه چند تکه چوب دارچین و یا دانه هل به آن اضافه نمایید. کتری را روی حرارت غیر‌مستقیم قرار داده و اجازه دهید چای ترش دم بکشد. نوشیدنی را داخل فنجان ریخته و یک قاشق چایخوری عسل را داخل آن حل کرده و نوش جان نمایید.

طرز تهیه حلوا چای ترش

حلوا یکی از خوراکی‌های محبوب و مورد علاقه ایرانیان است. این دسر در تمامی استان‌های کشور با سبکی متفاوت و محلی طبخ شده و طبیعتی گرم و خشک دارد. حلوا به دلیل داشتن شکر و شیره فراوان پیشنهادی مناسب برای بیماران دیابتی و مبتلا به فشار خون نبوده و می‌تواند منجر به افزایش قند خون در آن‌ها گردد. حلوا چای ترش از جمله حلوا‌های بسیار مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت است که به دلیل داشتن چای ترش قادر به کنترل و تنظیم قند خون و فشار خون در افرا مبتلا به هیپرتانسیون می‌باشد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه حلوا چای ترش

  • آرد برنج 1 پیمانه
  • آرد سفید 1 پیمانه
  • آب 2 پیمانه
  • کره 150 گرم
  • گلاب  پیمانه
  • نبات 50 گرم
  • رنگ خوراکی قرمز  پیمانه
  • چای ترش دم کشیده 1 پیمانه
  • عرق هل  پیمانه
  • روغن 50 گرم

مرحله اول: برگ چای ترش را به روش گفته شده دم کرده و کنار بگذارید.

مرحله دوم: 2 لیوان آب را داخل یک ظرف ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. نبات را به آب اضافه کرده و درب ظرف را ببندید. اجازه دهید نبات کاملاً آب شده و شیره‌ای غلیظ از آن در آب ایجاد شود.

مرحله سوم: آرد برنج و آرد سفید را کاملاً با هم ترکیب کرده و در یک ماهیتابه بدون روغن کاملاً تفت دهید. منظور از تفت دادن تا حدی است که آرد بوی خامی نداشته و تغییر رنگ ندهد.

مرحله چهارم: کره و روغن را به آرد اضافه کرده و 15 دقیقه آن‌ها را با آرد کاملاً هم بزنید. این کار را تا حدی ادامه دهید که کره کاملاً در آرد ذوب شده و یک مخلوط یکدست و روان ایجاد گردد.

مرحله پنجم: وقتی نبات کاملاً در آب حل شد، چای ترش دم کشیده را به نبات حل شده اضافه نمایید. زعفران، عرق هل و در صورت دلخواه رنگ خوراکی قرمز را به این ترکیب بیفزایید و اجازه دهید کاملاً خنک شود.

مرحله ششم: شهد تهیه شده (نبات و چای ترش) را به مایه داغ حلوا اضافه نموده و به حالت گهواره‌ای آن را تکان دهید تا کاملاً شهد به خورد مایه حلوا رفته و مایه فرمی شبیه به حلوا به خود بگیرد. می‌توانید این حلوا  را در قالب مورد نظر ریخته و در یخچال قرار دهید. نوش جان!

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/6B2u
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.