خواص منحصر به فرد نخود‌فرنگی که تاکنون از آن خبر نداشتید!

0 378

نخود‌فرنگی گیاهی غلاف‌دار از راسته باقلا‌سانان است. این گیاه در مناطق سردو خشک رشد کرده و در برابر سرما مقاومت بسیار زیادی دارد. نخود‌فرنگی قدمتی 1500 ساله داشته و ریشه در بخش‌های مختلف اروپا و کشور‌های آسیایی غربی دارد. این گیاه غلاف‌دار محبوبیت بسیار زیادی در کشور‌های اروپایی داشته و استفاده از آن در غذا‌های سنتی و مدرن بسیار شایع و پر‌طرفدار است. کشت نخود‌فرنگی تقریباً از ماه‌های پاییزی آغاز شده و برداشت آن در اواسط بهار انجام می‌شود. نخود‌فرنگی از جمله گیاهان بسیار مفید و منحصر به فرد است که کمک بسیار زیادی به کشف رموز ژنتیکی توسط دانشمند و پدر علم ژنتیک، یعنی گرگول یوهان مندل نموده و توانست در پیشرفت‌های بسیار زیاد این علم گامی مؤثر بردارد.

ارزش غذایی نخود‌فرنگی

ارزش غذایی نخود‌فرنگی

نخود‌فرنگی گیاهی با ارزش غذایی بسیار زیاد، دارای حجم بالایی از پروتئین‌ها، فیبر و بتاکاروتن است. این گیاه سبز رنگ منبع بسیار مهمی از خانواده ویتامین B مانند B1، B2، B3، B5  و B6 بوده و مقدار زیادی ویتامین A وC را در خود جای می‌دهد. فولات، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن و روی از جمله مواد معدنی بسیار مهم و ضروری موجود در گیاه نخود‌فرنگی هستند. این گیاه به شکل خام و پخته دارای میزان بسیار زیادی انرژی است و یک انتخاب مناسب در رژیم غذایی افراد دارای اضافه وزن به شمار می‌آید.

خواص منحصر به فرد نخود‌فرنگی

خواص منحصر به فرد نخود‌فرنگی

  • تقویت قدرت بینایی

نخود فرنگی به دلیل داشتن حجم بسیار زیادی از ویتامین A، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان‌های متفاوت قادر به پیشگیری از بروز بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و تحلیل رفتگی‌های ماکولا است. مصرف مکرر این سبزی غلاف‌دار تأثیر بسیا زیادی بر قدرت بینایی داشته و می‌تواند سلامت چشم‌هایتان را تضمین نماید.

  • تأثیر بر کاهش وزن و پیشگیری از یبوست

نخود‌فرنگی سرشار از فیبر غذایی بوده و می‌تواند عملکرد روده را تسهیل بخشیده و اجابت مزاج را منظم نماید. فیبر موجود در این ماده غذایی علاوه بر درمان یبوست، به عنوان یک ماده سیر‌کننده و انرژی‌زا عمل نموده و منبع غذایی فوق‌العاده‌ای در رژیم غذایی افراد چاق درای اضافه وزن است. مصرف نخود‌فرنگی به شکل خام در انواع سالاد‌های رژیمی قادر به ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها، افزایش سوخت‌و‌ساز و مصرف چربی‌ها و در نهایت کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام خواهد بود.

  • تقویت سیستم ایمنی

نخود‌فرنگی سرشار از ویتامین C است. ویتامین C موجود در این ماده غذایی قادر به تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از زخم‌های گوارشی، بهبود زخم‌های لثه و دندان، پیشگیری از سرطان، حفظ سلامتی استخوان‌ها، کمک به افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش و پیشگیری از بروز فقر آهن بویژه در بانوان جوان است.

  • کاهش درد‌ها و انقباضات عضلانی

نخود‌فرنگی حاوی میزان بسیار زیادی از مواد معدنی پتاسیم و منیزیم است، از اینرو این ماده غذایی در کاهش اسپاسم‌ها و انقباضات عضلانی ناشی از کمبود منیزیم و پتاسیم بسیار مؤثر است و می‌تواند درد‌های عضلامی ناشی ار اسپاسم و گرفتگی‌های عضلانی پس از فعالیت و تمرینات ورزشی را تا حد بسیار زیادی تسکین ببخشد.

  • حفظ سلامتی، شادابی و طراوت مو‌ها

نخود‌فرنگی به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی از ویتامین‌های خانواده B بویژه B5 و ماده معدنی روی (زینک) در حفظ سلامت پوست و مو، جلوگیری از ریزش بی‌مورد مو‌ها، پیشگیری از خشکی و ترک‌های پوستی، ایجاد شادابی و طراوت و جوان‌سازی پوست بویژه پوست صورت در بانوان نقش بسیار مؤثری دارد.

  • حفظ سلامت قلب و عروق

این گیاه غلاف‌دار به دلیل تأثیر بر کاهش کلسترول و اسید‌های چرب اشباع و تنظیم چربی خون، تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی داشته و می‌تواند ریسک ابتلا به تصلب شرائن، افزایش فشار خون و حمله‌های قلبی ناشی از آن را به شدت کاهش دهد.

  • پیشگیری از بروز کم‌خونی

کم‌خونی ناشی از فقر آهن یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین انواع کم‌خونی در سراسر جهان بویژه در جمعیت بانوان است. خون‌ریزی‌های شدید دوره قاعدگی، بارداری و زایمان از علل اصلی از دست رفتن حجم بسیار زیادی از ذخایر آهن و ایجاد کم‌خونی‌های ناشی از آن است. نخود‌فرنگی از معدود گیاهان و سبزیجات سبز رنگ است که حاوی حجم بالایی از ماده معدنی آهن بوده و مصرف مکرر و منظم آن در رژیم غذایی، تأثیر فراوانی در پیشگیری و درمان کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن خواهد داشت.

  • خاصیت نوروپروتکتیوی

خاصیت نوروپروتکتیوی

نخود‌فرنگی حاوی میزان بسیار زیادی از ویتامین‌های گروه B، بویژه ویتامین B1 است. ویتامین B1 موجود در این گیاه می‌تواند از سیستم عصبی مرکزی و محیطی محافظت نموده و در رشد و تمایز سلول‌های عصبی، پیشگیری از درد‌های بی‌دلیل عضلانی و افزایش توان بدنی نقش مؤثری داشته باشد.

نکات مهم در خصوص تهیه نخود‌فرنگی

نکات مهم در خصوص تهیه نخود‌فرنگی

نخود‌فرنگی از اواسط بهار تا اواسط تابستان برداشت شده و در بازار موجود می‌باشد. نخود‌فرنگی‌های تازه برداشت شده و یا اصطلاحاً نوبرانه، بافتی نرم داشته و دارای دانه‌های ریز‌تر و غلاف سبز رنگ و نازکی هستند. هر چقدر نخود‌فرنگی‌ها زمان بیشتری به بوته خود متصل می‌مانند، دانه‌های آن‌ها زرد، سفت و بزرگ‌تر شده و ضخامت پوست آن‌ها بیشتر خواهد شد. توصیه می‌شود این گیاه غلاف‌دار را در اواسط بهار تهیه نموده و حتماً به شکل تازه و سالم در رژیم غذایی خود سرو نمایید.

نگهداری نخود‌فرنگی

نگهداری نخود‌فرنگی

با توجه به اینکه این میوه بسیار مفید در فصول سرد سال به شکل تازه در بازار موجود نمی‌باشد، می‌توان با استفاده از روش‌های مناسب آن را در فریزر نگهداری نموده و در فصول زمستان در غذا‌های مختلف مصرف نمود. روش‌های بسیار زیادی به منظور نگهداری نخود‌سبز در یخچال فریزر وجود داشته که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. بهتر است به منظور نگهداری مواد غذایی در فریزر بویژه غلاف‌داران بهترین و ایمن‌ترین روش را انتخاب نموده تا آسیب کمتری به بافت ماده غذایی به دلیل انجماد وارد نماییم. یکی از روش‌های بسیار مناسب در حفظ و نگهداری سبزیجات غلاف‌دار مانند نخود‌فرنگی، باقلا و سبزیجات سبز مانند لوبیا‌سبز به شرح زیر است:

مرحله اول: یک قابلمه و یا ظرف مناسب (ترجیحاً بزرگ) را پر از آب ولرم کرده و روی شعله اجاق قرار دهید تا آب به جوش آید.

مرحله دوم: در این فاصله زمانی  یک ظرف بزرگ و گود را پر از آب خیلی سرد و تکه‌های یخ کرده  وکنار بگذارید. توجه داشته باشید آب باید خیلی خیلی سرد باشد.

مرحله سوم: نخود‌فرنگی‌ها را داخل ظرف پر از آب جوش ریخته و 2 دقیقه فرصت دهید در آب باقی بمانند. در این مدت آن‌ها را خوب هم زده و سعی کنید تمام نخود‌سبز‌ها در تماس با آب جوش باشند. پس از 2 دقیقه، نخود‌سبز‌ها را داخل آبکش ریخته و بلافاصله آن‌ها را به ظرف آب یخ که از قبل آماده نموده‌اید منتقل نمایید. پس از 2 دقیقه آن‌ها را درون آبکش ریخته و اجازه دهید آب آن‌ها خارج شود. سپس نخود‌فرنگی‌ها را روی سطح یک پارچه نخی و آبگیر تمیز پهن نموده و اجازه دهید به مدت 3 الی 4 ساعت کاملاً خشک شوند. سپس آن‌ها را در ظرف یا نایلون مناسب ریخته و فریز کنید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/25mw
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.