تستوسترون در مردان چیست و برای افزایش آن چه ماده‌ی غذایی باید خورده شود؟

0 427

تستوسترون چیست؟

هورمون تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است که برای رشد جنسی و تولید مثل از اهمیت بالایی برخوردار است. مؤسسات ملی سلامت هورمون تستوسترون را مهم‌ترین هورمون مردانه می‌دانند. زنان هم تستوسترون تولید می‌کنند اما مقدار آن  نسبت به مردان بسیار کم‌تر است.

تستوسترون متعلق به یک نوع هورمون مردانه به نام آندروژن است که گاهی به عنوان استروئید یا استروئیدهای آنابولیک شناخته می‌شود. در مردان تستوسترون عمدتاً در بیضه‌ها تولید می‌شود. مقدار کمی از آن نیز در غدد فوق کلیه ترشح می‌گردد. هیپوتالاموس، مغز و غده تستوسترون را کنترل می‌کند. هیپوتالاموس پیامی در خصوص مقدار تستوسترون مورد نیاز می‌فرستد و هیپوفیز نیز آن پیام را به بیضه‌ها منتقل می‌کند. این ارتباط از طریق مواد شیمیایی و هورمون‌های موجود رد و بدل می‌شود.

تستوسترون در توسعه اندام‌های جنسی مرد قبل از تولد و توسعه ویژگی‌های جنسی ثانویه در بلوغ دخیل است. این ویژگی‌ها عبارت است از بم‌تر شدن صدا، بیشتر شدن اندازه آلت تناسلی و اندازه تاندون‌ها و رشد موهای صورت.

 

طبق گزارشات کلینیک Mayo در ایالات متحده، هورمون تستوسترون در درایو جنسی مسئول تولید اسپرم، توزیع چربی، تولید گلبول‌های قرمز و حفظ قدرت عضلانی نقش دارد. به همین علت مقدار این هورمون با سلامت و رفاه عمومی در مردان مرتبط است. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2008 در مجله Frontiers of Hormone Research ادعا می‌کند که حتی این هورمون در جلوگیری از پوکی استخوان در مردان که پیوند مغز استخوان شده‌اند، مؤثر است.

در زنان تخمدان‌ها و غدد فوق کلیه تولید تستوسترون را بر عهده دارند. سطح این هورمون در زنان به نسبت یک دهم تا یک بیستم این مقدار در مردان است.

 

مقدار کم هورمون تستوسترون

دانشکده پزشکی هاروارد گفت که سطح تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. و این همان چیزی است که سطح کم هورمون تستوسترون و یا هیپوگنادیسم نامیده می‌شود. سطوح تستوسترون به نسبت عوامل مختلف متفاوت است و حتی می‌تواند روز به روز و حتی در ساعات مختلف کم و زیاد شود.

 

علائم کمبود تستوسترون

  • افزایش اندازه سینه
  • اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی
  • کاهش میل جنسی
  • کاهش تعداد اسپرم‌ها
  • افسردگی، تحریک پذیری و عدم توانایی در تمرکز
  • نرم شدن و کوچک شدن بیضه‌ها
  • از دست دادن توده عضلانی یا ریزش مو
  • استخوان‌ها شکننده‌تر می‌شوند

باید توجه داشته باشید که برخی عوامل جدا از سطح کمی تستوسترون نیز می‌توانند باعث بروز اختلالات نعوظ بشوند. مواردی مانند بیماری اعصاب یا مشکلات خون.

 

سطح پایین هورمون تستوسترون در مردان، مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سطح پایین تستوسترون می‌تواند باعث ناباروری و مشکلات دیگر شود. داروهای مختلفی برای افزایش تستوسترون در مردان وجود دارند؛ اما کسانی که میلی به مصرف دارو ندارند و به‌دنبال روش‌های طبیعی هستند، می‌توانند با مصرف خوراکی‌های گوناگون، تستوسترون ازدست‌رفته را بازیابی کنند.

در این مطلب خوراکی‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شوند.

 

ماهی تن

اگر از ماهی خوشتان نمی‌آید؛ اما اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، بدانید ماهی تن سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد. ماهی تن دارای ویتامین D است که در تولید تستوسترون نقش دارد. فرقی نمی‌کند ماهی تازه یا کنسرو آن را مصرف کنید؛ هر دو تأثیر یکسانی دارند.

انگور

در چین، پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف روزانه انگور قرمز باعث افزایش سطح تستوسترون و تقویت سلامت اسپرم می‌شود.

آناناس

در گذشته، برخی از ورزشکاران بدن ‌ساز (بدنسازی) پیش از هر وعده‌ی غذایی‌شان تکه کوچکی آناناس می‌خوردند. آناناس آنزیمی دارد به‌ نام «بروملین» (bromelain)  که به تولید تستوسترون کمک می‌کند.

سیر

سیر به افزایش سطح تستسترون کمک می‌کند.

شاید مصرف سیر تازه باعث شود اطرافیان‌مان را فراری دهیم. اما خوشبختانه می‌توانیم با مصرف مکمل‌ها از مزیت‌های سیر برای سلامتی بهره ببریم، بدون این که بوی آن باعث آزار دیگران شود. سیر به کنترل سطح کورتیزول کمک می‌کند. کورتیزول معمولاً در میزان تولید با تستوسترون رقابت می‌کند [یعنی هرچه میزان کورتیزول کاهش یابد، میزان تستوسترون افزایش می‌یابد و برعکس]. بنابراین کنترل کورتیزول به افزایش سطح تستوسترون می‌انجامد.

 

زرده تخم‌ مرغ

در گذشته اسم زرده تخم مرغ به‌ دلیل میزان کلسترول آن بد در رفته بود؛ اما امروزه نظر کارشناسان تغییر کرده است. کارشناسان معتقدند کلسترول به اندازه‌ای که در گذشته فکر می‌کردند، زیان‌‌آور نیست. ظاهراً کلسترول موجود در زرده تخم‌ مرغ، به افزایش سطح تستوسترون کمک می‌کند.

روغن زیتون

روغن زیتون به تولید سلول‌هایی به‌ نام لیدیگ یا یاخته‌های بینا بینی کمک می‌کند. این سلول‌ها در جذب کلسترول و تبدیل آن به تستوسترون مؤثرند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل در کنار مزیت‌های بسیارش، در افزایش سطح تستوسترون حتی بهتر از روغن زیتون عمل می‌کند.

کلم

احتمالاً می‌دانید که در بدن زنان و مردان، هر دو نوع هورمون‌های زنانه و مردانه وجود دارند. کلم دارای ترکیبی است به‌ نام «ایندول‌ـ3ـ‌کاربینول» که به دفع هورمون‌های زنانه کمک می‌کند. کاهش هورمون‌های زنانه جا را برای هورمون‌های مردانه ازجمله تستوسترون باز می‌کند.

 

کرفس

شاید عجیب باشد، اما باید بدانید حتی بوی کرفس می‌تواند در تولید تستوسترون در مردان مؤثر باشد! کرفس دارای «آندروس‌ تِنون» است که نوعی استروئید طبیعی است. در فهرست خوراکی‌های افزاینده‌ی تستوسترون، کرفس احتمالاً یکی از برترین‌ها است.

گوشت قرمز

خیلی از آقایان غذاهای حاوی گوشت قرمز (مثل همبرگر، استیک و کباب) را دوست دارند. این علاقه شاید واقعا ریشۀ علمی داشته باشد؛ چون گوشت قرمز حاوی کلسترول، چربی اشباع و زینک است و این مواد به افزایش سطح تستوسترون کمک می‌کنند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/bYaO
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.