طرز تهیه خورشت کدو حلوایی + خواص شگفت‌انگیز کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی

0 703

کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی، هر دو از خانواده کدو‌سانان هستند. این دو مدل از کدو تنها در شکل ظاهری تفاوت داشته و هر دو دارای طعمی شیرین و رنگی زرد تیره مایل به نارنجی هستند. کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی از جمله میوه‌های پاییزی بسیار مفید و کم‌کالری هستند که می‌توان ازآن‌ها پیش غذا، غذا و یا دسر‌های بسیار خوشمزه تهیه نمود. کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی از جمله گیاهانی است که می‌توان از میوه، پوست، تخمه و یا حتی گل‌های آن نیز استفاده نمود. در این مقاله به بررسی خواص منحصر به فرد این دو کدو پرداخته و طرز تهیه خورشت کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی را به شما خواهیم آموخت.

ارزش غذایی کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی

ارزش غذایی کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی

این ماده غذایی سرشار از فیبر و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، مس، منیزیم، منگنز، آهن و فسفر است. ویتامین‌ها از دیگر ترکیبات مهم و قابل توجه در بدن انسان به شمار می‌آید که به میزان زیادی در کدو تنبل یافت می‌گردند. از ویتامین‌های مهم در این میوه می‌توان به ویتامین B5،  B6، E، C، A، B3 و تیامین اشاره نمود.

خواص شگفت‌انگیز کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی

خواص شگفت‌انگیز کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی

  • تقویت قدرت بینایی

کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی به دلیل داشتن حجم بسیار زیادی از ویتامین A، بتاکاروتن و کاروتنوئید‌ها، تأثیر بسیار زیادی بر قدرت بینایی داشته و از بروز مشکلات چشمی و بینایی جلوگیری می‌نماید.

  • کاهش وزن و تناسب اندام

کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی یکی از از منابع غذایی سرشار از فیبر است که می‎تواند نیاز روزانه بدن به انرژی و کالری را در میزان بسیار کم از این میوه نارنجی رنگ تأمین نماید. مصرف فیبر و خوراکی‌های فیبر‌دار مانند کدو حلوایی تأثیر بسیار زیادی در احساس سیری داشته و افراد چاق و دارای اضافه وزن را از ذره‌خواری و داشتن وعده‌های غذایی سنگین در امان می‌دارد.

  • پیشگیری از بروز سرطان

کدو تنبل به دلیل میزان بسیار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌های رنگی، توان مقابله و پیشگیری از بروز سرطان‌های مختلف بویژه سرطان‌های گوارشی را داشته و می‌تواند در کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی نقش مؤثری داشته باشد.

  • حفظ سلامت پوست و مو

با توجه به اینکه یکی از مهمترین و ضروری‌ترین ویتامین‌های محافظت کننده پوست ویتامین‌های خانواده B بویژه ویتامین B5 است، کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی به دلیل داشتن میزان زیادی از این ویتامین و از همه مهمتر ویتامین A، قادر به حفظ طراوت، شادابی و لطافت پوست بوده و می‌تواند سلامت پوست را تضمین نماید.

  • سلامت دستگاه گوارش و کبد همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی به دلیل داشتن مقدار زیادی از فیبر غذایی قادر به پیشگیری از یبوست بوده و می‌تواند نقش مؤثری در تنظیم سیکل اجابت مزاج داشته باشد. مصرف منظم و مکرر این ماده غذایی در درمان سوء‌هاضمه، سوزش سر دل، ریفلاکس معده و درد‌های روده‌ای بسیار مؤثر است و می‌تواند افزایش قدرت سم‌زدایی سلول‌های کبدی مانند سیروز کبدی ، کبد چرب و سرطان‌های کبد پیشگیری نماید.

طرز تهیه خورشت کدو حلوایی

خورشت کدو حلوایی از جمله خوراکی‌های بسیار لذیذ و پر‌طرفدار است که عطر و طعمی بی‌نظیر داشته و از خواص بی‌شماری برخوردار می‌باشد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه خورشت کدو حلوایی برای 4 نفر

مواد مورد نیاز جهت تهیه خورشت کدو حلوایی برای 4 نفر

  • کدو‌تنبل و یا کدو حلوایی 300 گرم
  • هویج 2 عدد
  • آلو بخارا 5 عدد
  • فیله مرغ یا سینه مرغ 400 گرم
  • شکر 1 قاشق چایخوری
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • زعفران دم‌شده نصف پیمانه
  • نمک وادویه‌جات به میزان لازم

مرحله اول: پیاز را به قطعات ریز خرد کرده و در مقدار کمی روغن، ترجیحاً روغن گیاهی تفت دهید تا سبک شود. تکه‌های فیله و یا سینه مرغ را به پیاز اضافه کرده و اجازه دهید کاملاً سرخ و طلائی شوند.

مرحله دوم: یک لیوان پر از آب سرد را روی مرغ‌ها ریخته و اجازه دهید فیله مرغ یا سینه مرغ نیم‌پز شود.

مرحله سوم: هویج‌ها را پوست گرفته و به قطعات نسبتاً بزرگ خرد نمایید. هویج را به مرغ اضافه کنید.

نکته: اگر ذائقه شیرینی دارید و می‌خواهید خورشت شما، طعم شیرینی داشته باشد، می‌توانید یک قاشق شکر را داخل نصف پیمانه آب گرم کاملاً حل کرده و داخل خورشت کدو حلوایی اضافه نمایید. اگر خیلی طرفدار طعم شیرین نیستید، شیرینی کدو برای ذائقه‌تان کافی بوده و نیاز به شکر ندارید.

مرحله چهارم: پس از چهل دقیقه، آلو بخارا‌ها را به خورشت اضافه نموده و نمک و ادویه‌جات را به همراه زعفران دم‌شده  به آن اضافه کنید. می‌توانید از یک قاشق رب گوجه‌فرنگی به منظور رنگ‌دهی به خورشت استفاده نمایید (این کار بستگی به سلیقه شما در رنگ خورشت دارد).

مرحله پنجم: سی دقیقه پیش از خاموش کردن غذا، کدو را به قطعات مربعی شکل خرد کرده و به خورشت اضافه نمایید. پس از سی دقیقه، شعله را خاموش کرده و خورشت بسیار خوشمزه را به همراه پلو نوش جان نمایید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/s20u
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.