طرز تهیه خوراک بوقلمون با سس نخود‌فرنگی + مواد مورد نیاز جهت تهیه خوراک بوقلمون

0 501

خوراک بوقلمون با سس نخود‌فرنگی از جمله غذا‌های بسیار خوشمزه به سبک مدرن است. این خوراک بسیار خوشمزه  به همراه نان تازه و یا پلو قابل سرو بوده و طعمی منحصر به فرد دارد. در این مقاله به بررسی فواید گوشت بوقلمون پرداخته و طرز تهیه این غذای بسیار خوشمزه را به شما خواهیم آموخت.

خواص بی نظیر گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از انواع گوشت‌های سفید و قرمز سرشار از پروتئین و اسید‌های آمینه ضروری است. این گوشت حاوی میزان بسیار کمی از اسید‌های چرب بوده و گزینه بسیار مناسبی برای افراد چاق و اضافه وزن است. این گوشت دارای حجم زیادی از مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، سلنیوم، روی و فسفر است. ویتامین‌های خانواده B مانند B1، B3، B6 و B12 از جمله ویتامین‌های حیاتی و قابل توجه در گوشت بوقلمون هستند. این گوشت می‌تواند نیاز بدن به اسید فولیک را مرتفع نموده و منبع غذایی بسیار مناسبی برای زنان باردار و شیرده به شمار می‌آید. این گوشت به دلیل داشتن اسید آمینه‌هایی مانند آرژنین و تریپتوفان یکی از منابع غذایی اصلی و پرطرفدار برای ورزشکاران آماتور و حرفه‌ای به شمار می‌آید. گوشت بوقلمون قادر به کاهش کلسترول خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و تقویت سیستم گردش خون است.  اسید آمینه تریپتوفان و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گوشت، قادر به کاهش ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بوده و با تحریک مستقیم سیستم ایمنی در مبارزه با سلول‌های سرطانی نقش بسیار مؤثری دارند. گوشت بوقلمون به دلیل داشتن کربوهیدرات و چربی کم‌تر، برای بیماران دیابتی، بیماران مبتلا به فشار خون و چربی خون پیشنهادی بسیار مناسب و مفید است. مصرف گوشت بوقلمون ارگانیک بسیار مناسب‌تر است و می‌تواند به عنوان یک منبع غذایی فوق‌العاده برای کودکان بالای 6 سال در نظر گرفته شود. رعایت رژیم غذایی در افراد مبتلا به کبد چرب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکار‌های پیشگیری و درمان این عارضه است، از اینرو انتخاب گوشت بوقلمون می‌تواند یک منبع بسیار مناسب از گوشت سفید در رژیم غذایی افراد مبتلا به  کبد چرب باشد.

منع مصرف گوشت بوقلمون

  • افراد مبتلا به نقرس

توجه داشته باشید این گوشت به دلیل داشتن نوعی از اسید‌های آمینه ریسک تشکیل کریستال‌های اوره در مفاصل افراد را افزایش داده  و مصرف مکرر آن در افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به نقرس و بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند منجر به بروز این بیماری گردد. توصیه می‌شود افراد مبتلا به نقرس، گوشت‌های سفید دیگر را جایگزین گوشت بوقلمون نمایند.

  • افراد مبتلا به سنگ‌کلیه

اگزالات یکی از ترکیبات مهم در گوشت بوقلمون است که می‌تواند ریسک ابتلا به سنگ کلیه را در افراد مستعد این عارضه افزایش دهد.

  • افراد مبتلا به مشکلات معده
  • گوشت بوقلمون از نظر هضم غذایی، منبع بسیار سنگینی بوده و می‌تواند ایجاد سوزش سر دل ، درد بالای شکم و احساس پری در معده ایجاد نماید. توصیه می‌شود مبتلایان به مشکلات گوارشی و سوء‌هاضمه در مصرف این گوشت احتیاط نموده و میانه‌رو باشند.

مواد مورد نیاز حهت تهیه خوراک بوقلمون با سس نخود‌فرنگی

مواد مورد نیاز حهت تهیه خوراک بوقلمون با سس نخود‌فرنگی

  • گوشت سینه بوقلمون 500 گرم
  • نخود‌فرنگی 1 کیلو گرم
  • لیمو‌ترش 1 عدد کوچک
  • سیر                                3 حبه بزرگ
  • شوید 200 گرم
  • نمک و ادویه‌جات (فلفل سیاه، پودر سیر و پودر زنجبیل) به میزان لازم

مرحله اول: سینه بوقلمون را به قطعات متوسط (کمی بزرگ‌تر از تکه‌های جوجه کباب) خرد کرده و استخوان‌های آن را جدا نمایید.

مرحله دوم: سطح تکه‌های بوقلمون را به زنجبیل، فلفل سیاه و نمک آغشته کرده و آن‌ها را داخل روغن داغ، روی آتش و یا داخل فر گاز کاملاً سرخ و برشته نمایید.

مرحله سوم: حبه سیر‌ها را پوست گرفته و داخل یک ماهیتابه آغشته به روغن بیندازید. نخود‌فرنگی‌ها را به سیر اضافه نموده و بدون استفاده از قاشق (به شکل گهواره‌ای) ماهیتابه را تکان داده تا نخود فرنگی ها بدون آسیب پوست رویی در روغن پخش شده و تفت داده شوند.

مرحله چهارم: شوید را ساطوری کرده و به نخود سبز و سیر اضافه نمایید. با استفاده از یک گوشت‌کوب چوبی نخود‌فرنگی را کاملاً له کرده تا حالتی پوره مانند از آن تهیه شود. آب لیمو‌ترش را گرفته و به پوره نخود‌فرنگی اضافه نمایید. تکه‌های بوقلمون سرخ شده را با سس بسیار خوشمزه نخود‌فرنگی نوش جان نمایید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/BSIC
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.