طرز تهیه دو غذای ساده و خوشمزه با گل کلم

0 732

گل‌کلم یکی از سبزیجات پاییزه و بسیار پر‌طرفدار در فرهنگ ایرانی است. این سبزی متعلق به خانواده کلم‌سانان است و از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار است. این سبزی کلم‌گونه دارای حجم زیادی آب، فیبر، پروتئین و ویتامین‌های خانواده B است. آهن، منیزیم، کلسیم، سدیم، روی، فسفر و منگنز از جمله مواد معدنی بسیار مهم موجود در گل‌کلم هستند. در این مقاله طرز تهیه 2 غذای خوشمزه، سریع و بسیار ساده با گل‌کلم را به شما خواهیم آموخت.

  • پیتزای گل‌کلم

پیتزای گل‌کلم

این غذا از جمله پیتزا‌های متفاوت و بسیار سبک است که ارزش غذایی زیادی داشته و عاری از هرگونه ماده غیر‌مفید و مضر می‌باشد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه پیتزای گل‌کلم

  • گل‌کلم 1 عدد بزرگ
  • تخم‌مرغ 3 عدد
  • گشنیز 50 گرم
  • گوشت چرخ‌کرده 200 گرم
  • سس گوجه‌فرنگی یک پیمانه
  • پنیر پیتزا 400 گرم
  • نمک و ادویه‌جات (پودر پاپریکا، فلفل سیاه و آویشن) به میزان لازم

مرحله اول: گل‌کلم را تمیز شسته و گل‌های آن را جدا نمایید. سپس گل‌ها را داخل غذا‌ساز و یا مخلوط‌کن ریخته و آن‌ها را به شکل پوره دربیاورید. پوره حاصل از گل‌کلم را داخل یک قابلمه پر از آب جوش ریخته و اجازه دهید حدود پانزده دقیقه داخل آب جوش باقی بماند، سپس پوره گل‌کلم داخل آب جوش را از یک آبکش خیلی ریز عبور داده و اجازه دهید آب آن کاملاً گرفته شود. پوره گل‌کلم را داخل یک دستمال نخی آبگیر ریخته و تا جایی که می‌توانید آب گل‌کلم را با فشار دست از دستمال خارج نمایید. به هیچ عنوان آب داخل پوره گل‌کلم باقی نماند و یک پوره کاملاً خشک از آن باقی بماند.

مرحله دوم: 3 عدد تخم‌مرغ را شکسته و خوب مخلوط نمایید. تخم‌مرغ‌های زده شده را به پودر حاصل از گل‌گلم اضافه نموده و گشنیز‌های ساطوری را نیز به آن افزوده و نمک و ادویه‌جات را با ترکیبات مخلوط نمایید.

مطالب مرتبط

مرحله سوم: کف سینی فر را با کاغذ فویل پوشانده و آن را آغشته به روغن نمایید. ترکیب به دست آمده را به شکل دایره و مستطیل روی سینی فر پهن کرده و با دست مانند خمیر پیتزا آن را حالت داده و داخل فری که به مدت 10 دقیقه با دمای 350 درجه سانتی‌گراد گرم شده است، به مدت 40 دقیقه قرار دهید.

نکته: توجه داشته باشید زمان بستگی به طلائی شدن گل‌کلم داشته و می‌تواند از سی دقیقه تا پنجاه دقیقه متفاوت باشد.

مرحله چهارم: پس از طلائی شدن پوره گل‌کلم، آن را از فر خارج کرده و سطح آن را با سس گوجه‌فرنگی به شکل کامل پوشانده و گوشت چرخ‌کرده سرخ شده را روی لایه سس گوجه‌فرنگی قرار دهید. پنیر پیتزا را روی گوشت ریخته و کامل در سطح آن پخش نمایید. مجدداً پیتزا را داخل فر با دمای 375 درجه سانتی‌گراد به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا پنیر کاملاً آب شود. پیتزا را بیرون آورده و اجازه دهید خنک شود. نوش جان!

نکته: با توجه به ذائقه و سلیقه اتان می توانید از قارچ و فلفل دلمه ای در این پیتزا استفاده نمایید.

  • توپی‌های گل‌کلم

توپی‌های گل‌کلم

توپی‌ گل‌کلم از جمله پیش غذا‌ها و فینگر‌فود‌های بسیار خوشمزه و پر‌طرفدار است که مورد علاقه کودکان بوده و می‌تواند زینت‌بخش سفره و میز غذای شما در مراسمات و دورهمی‌ها باشد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه توپی گل‌کلم

  • گل‌کلم 1 عدد متوسط
  • تخم‌مرغ 2 عدد
  • پنیر پیتزا 400 گرم
  • فلفل دلمه رنگی 1 عدد کوچک
  • نمک و ادویه‌جات (پودر آویشن و فلفل سیاه) به میزان لازم

مرحله اول: گل‌گلم را تمیز شسته و گل‌های آن را از ساقه جدا نموده و کاملاً پوره کنید.

مرحله دوم: تخم‌مرغ‌ها را کاملاً هم زده، نمک و اویه‌جات را نیز به آن اضافه نمایید.

مرحله سوم: پنیر پیتزا را داخل تخم‌مرغ‌ها ریخته و خوب مخلوط نمایید. گل‌کلم پوره شده را داخل مخلوط تخم‌مرغ و پنیر پیتزا ریخته و با دست ورز دهید.

مرحله چهارم: فلفل دلمه‌های رنگی را نگینی خرد کرده و داخل ترکیب مذکور اضافه نمایید. مخلوط به دست آمده را به مدت سی دقیقه در یخچال معمولی قرار  دهید.

مرحله پنجم: مخلوط را از یخچال بیرون آورده و به اندازه یک کوفته سر‌انگشتی از ترکیب برداشته و به شکل کوفته فرم دهید. کوفته‌ها را روی سینی فر چیده و در فر گرم شده با دمای 375 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 دقیقه قرار داده و کوفته‌های گل‌کلم را با سس سفید و یا قرمز نوش جان نمایید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/VOle
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.