آشنایی با ده ماده ضد نفخ

0 339

گاهی اوقات بخش کمی از اضافه وزن مان مربوط به آب و گازی می شود که در بدن ما محبوس شده است. برای مثال ممکن است در فاصله روز تا شب بین 1 تا نیم کلیو وزن مان متغیر باشد و علت اصلی آن رژیم غذایی است.

در اینجا سایت روزگار 10 ماده غذایی به شما معرفی می کند که از بروز نفخ جلوگیری می کند.

10 ماده ضد نفخ

جلوگیری از نفخ

1- آب و لیمو

شاید کمی عجیب به نظر برسد که برای از دست دادن آب اضافی باید حجم زیادی آب بنوشیم. اما در حقیقت این یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید تا شکمی صاف داشته باشید. زیرا هر چه قدر آب کمتری بنوشید، بدن شما مقدار بیشتری از آن را ذخیره میکند اما اگر آب به اندازه کافی وارد بدنتان شود، امکان احتباس آب نیز کمتر می شود.

اکنون با اضافه کردن کمی آب لیموی تازه به آب، هم هضم غذا را آسان تر می کند و هم توانایی بدن را برای دفع نمک افزایش می دهد به طوری که نوشیدن هر دوی آن ها با هم خاصیت مدر بودن را دو برابر می کند. فقط به خاطر داشته باشید که این نوشیدنی را با نی ننوشید زیرا هوای اضافه وارد بدنتان می شود.

10 ماده ضد نفخ

مطالب مرتبط

جلوگیری از نفخ

2- میوه

میوه علاوه بر همه فواید و ویتامین هایی که دارد، برای فرایند هضم غذا بسیار عالی و کارساز است. میوه ها دارای مقداری زیادی آب و سرشار از فیبر هستند و به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

از بهترین میوه هایی که برای کاهش نفخ موثرند عبارتند از: آناناس، هندوانه، موز، انگور، آووکادو و پاپایا.

 

 

3- سبزیجات

جلوگیری از نفخ

به جز چند مورد استثناء، مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم، پیاز که باعث تولید گاز و بروز نفخ می شود، سایر سبزیجات هضم غذا را آسان تر کرده و حرکات روده را منظم می کند. مارچوبه، کرفس و خیار از جمله سبزیجات مفید در کاهش نفخ است.

10 ماده ضد نفخ

جلوگیری از نفخ

4- ماست

پروبیوتیک ها بسیار برای عملکرد سیستم گوارش مناسب هستند، زیرا باکتری های مفیدی دارند که به خروج باکتری های مضر از بدن کمک شایانی می کند. ماست مقدار زیادی از این باکتری های مفید دارد. اما باید اطمینان حاصل کنید ماستی که استفاده می کنید حاوی قند مصنوعی نباشد زیرا شیرینی آن اثر سوء داشته و با تحریک معده باعث ایجاد گاز و نفخ می شود. ماست ساده می تواند بهترین گزینه باشد و برای شیرین کردن آن می توانید از انواع میوه ها یا عسل استفاده کنید.

10 ماده ضد نفخ

جلوگیری از نفخ

5- جعفری

به طور کلی گفتیم که سبزیجات برای کاهش نفخ بسیار مفید هستند اما در این جا به طور خاص جعفری را معرفی می کنیم. این سبزی به تنهایی می تواند درمان خوبی برای رفع نفخ و گاز باشد به ویژه زمانی که در کنار غذاهای نفاخ مصرف شود. همچنین فرایند هضم غذا را سرعت بخشیده و اثرات منفی برخی از غذاها بر روی معده و روده را کاهش می دهد.

10 ماده ضد نفخ

جلوگیری از نفخ

6- چای نعنا

مطالعات نشان می دهد که نعناع دارای ماده فعالی به نام منتول بوده که خاصیت ضد درد دارد و تسکین دهنده معده درد است. ساده ترین روش دریافت مقدار نعنا روزانه استفاده از آن به همراه چای داغ است. در ماه های گرم سال مانند تابستان هم می توانید آن را همراه با چای سرد مصرف کنید.

معرفی 10 ماده ضد نفخ

جلوگیری از نفخ

7- کره بادام زمینی

کره بادام زمینی طبیعی (بدون شکر، روغن یا نمک) برای معده و کنترل آن بسیار مفید است چرا که سرشار از نیاسین بوده و برای حفظ سیستم گوارش و تسریع عملکرد آن بسیار ضروری است.

10 ماده ضد نفخ

Fresh rosemary herbs on a wooden trayFresh rosemary herbs on a wooden trayFresh rosemary herbs on a wooden trayFresh rosemary herbs on a wooden trayجلوگیری از نفخ

8- رزماری

رزماری در اصل ماده است که برای درمان گاز روده و کمک به هضم شناخته شده است. همچنین عطر و طعم فوق العاده ای دارد. که می توانید آن را به چای داغ و آب لیمو اضافه کنید و یا برای طعم دار کردن گوشت و سیب زمینی از آن استفاده کنید.

10 ماده ضد نفخ

جلوگیری از نفخ

9- زنجبیل

علاوه بر خواص ضد التهابی آن، ادویه جاتی مانند زنجبیل و زردچوبه در رفع ناراحتی های معده و حالت تهوع بسیار شگفت انگیز عمل می کند. یونانیان باستان در گذشته بعد از صرف غذا برای آسان شدن فرایند گوارش خود از زنجبیل استفاده می کردند.

بهترین شکل برای دریافت خواص بیشتر  مصرف آن به صورت تازه است.

10 ماده ضد نفخ

جلوگیری از نفخ

10- دانه رازیانه

ایا به یک تسکین دهنده سریع نیاز دارید؟ رازیانه بهترین انتخاب ممکن است. زیرا موجب شل شدن عضلات دستگاه گوارش شده و هر گونه گاز به دام افتاده را خارج می کند. این همان خاصیت ضد نفخ واقعی است! می توانید آن را همراه با چای دم کرده و یا به طور مستقیم بر روی غذا بپاشید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/TUyL
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.