هشدار در مورد سرطان زا بودن داروی رانیتیدین

0 369

زومیت: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در آخرین بیانیه خود اعلام می کند که تعدادی از داروهای گروه «رانیتیدین» (Ranitidine) دارای سطوح ناچیزی از ترکیبات سرطان زا هستند. از این دارو برای درمان حساسیت و ریفلاکس استفاده شده و محبوبیت بالایی در آمریکا و ایران دارد.

هشدار در مورد سرطان زا بودن داروی رانیتیدین

هشدار در مورد سرطان زا بودن داروی رانیتیدین

از سال گذشته میلادی تاکنون سازمان غذا و داروی آمریکا در حال بررسی وجود مواد مضر در تعدادی از داروها بوده و برخی از داروها را نیز در نتیجه این بررسی در چند ماه گذشته از داروخانه ها جمع کرده است.

سازمان مذکور اعلام می کند که بعضی از داروهای گروه رانیتیدین، حاوی مقادیر کمی از ترکیب نیتروزامین (Nitrosamine) به نام «N-nitrosodimethylamine» هستند. از این ترکیب به عنوان «عامل احتمالی» ابتلا به سرطان یاد می شود؛ به عبارت دیگر می تواند برخی از مردم را به سرطان مبتلا کند.

زانتاک یکی از داروهای دسته رانیتیدین است که در آمریکا از محبوبیت بالایی برخوردار است

درصد بالایی از مردم کشورمان از زانتاک برای رفع ریفلاکس معده استفاده می کنند

داروی رانیتیدین تحت عناوین مختلف در آمریکا به فروش می رسد. «زانتاک» (Zantac)، یکی از شناخته شده ترین برندهای این دارو در آمریکا بوده و بدون نسخه نیز قابل خریداری است.

در چند ماه گذشته تعدادی از داروهای حاوی ترکیب نیتروزامین از داروخانه های ایالات متحده آمریکا جمع آوری شده اند ولی سازمان غذا و داروی این کشور اعلام کرده فعلاً برنامه ای برای جمع آوری داروی های گروه رانیتیدین ندارد. این سازمان مقادیر ناچیز این ترکیب را علت این تصمیم اعلام کرده است.

ترکیب «N-nitrosodimethylamine» در طبیعت، غذاها و آب یافت می شود. سازمان مذکور می گوید میزان این ترکیب در داروهای رانیتیدین تقریباً هم سطح غذاهاست. پژوهشگران این سازمان در حال مطالعه روی عامل به وجود آورنده این ناخالصی بوده و با انجام تحقیقات قصد دارند میزان خطرناک بودن آن را برای سلامت انسان اندازه گیری کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا قطع ناگهانی این دارو را توصیه نمی کند ولی به کسانی که بدون نسخه پزشک از آن استفاده می کنند پیشنهاد کرده به فکر استفاده از داروی دیگری برای درمان ریفلاکس معده خود باشند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/PXCV
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.