ترامپ تحریم‌ها را لغو کند، همین هفته با روحانی دیدارمی‌کند

0 162

 محمدجواد ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گفته است: حسن روحانی حاضر به دیدار با ترامپ است، به شرط آنکه ایالات متحده تحریم‌های ایران را لغو کند.

کریستین امانپور خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان، در حساب توییتری خود با انتشار عکسی از مصاحبه خود با وزیر خارجه ایران نوشت: «ظریف در گفتگو با من اعلام کرد که رئيس جمهوری روحانی حاضر است همین هفته با دونالد ترامپ در نیویورک دیدار کند، به شرط آنکه رئيس جمهوری آمریکا تحریم‌های ایران را لغو کند.»

خانم امانپور همچنین در ادامه به نقل از ظریف افزوده است: «ایران حاضر است در ازای این لغو تحریم‌ها اجازه بازرسی دائمی از تاسیسات هسته‌ای بدهد.» موضوع احتمال دیدار رئیس جمهوری ایران و همتای آمریکایی‌اش در جریان نشست آتی مجمع همگانی سالانه سازمان ملل، از مدت‌ها پیش مطرح شده است.

ترامپ: حاضرم طرح روحانی را بشنوم اما با او دیدار نمی‌کنم

دونالد ترامپ امروز گفت: حاضرم طرح پیش‌نهادی حسن‌ روحانی برای امنیت در خلیج‌فارس را بشنوم؛ من همیشه حاضرم. آنچه را آن‌ها می‌خواهند گوش می‌دهم، اما برنامه‌ای برای دیدار ندارم. رییس‌جمهور آمریكا افزود: اوضاع ما عالی است است، اما اوضاع آن‌ها خوب نیست. دوست دارم ایران کشور عالی و ثروت‌مندی شود. چون مردم و پتانسیل عالی‌ای دارد.

در همین حال، نیویورک تایمز گزارش داده كه دونالد ترامپ به تازگی با این معضل روبه رو شده است كه چگونه به اقدامات ادعایی حمله ایران علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی پاسخ دهد. چند ماه قبل نیز، وی پس از ساقط شدن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی با معمای مشابهی دست و پنجه نرم کرد.

این روزنامه در مطلبی در همین خصوص اشاره کرده است که در ماه ژوئن، در میانه بالا گرفتن تنش ها میان ایالات متحده و ایران، نیروهای ایرانی یک هواپیمای اطلاعاتی، نظارت و شناسایی نیروی دریایی ایالات متحده (BAMS-D) را ساقط کردند – که یک پهپاد تقریباً 130 میلیون دلاری از نوع RQ-4A گلوبال هاوک بلند پرواز و با مداومت پروازی بالا بود. چند ساعت پس از این حمله به هواپیمای بدون سرنشین، رئیس جمهور آمریکا تیم خود را برای گفتگو درباره پاسخ های احتمالی به آن، گرد هم آورد.

بنا بر گزارش ها، پنتاگون حمله به یک قایق حامل موشک ایرانی را ترجیح می داد. قرار بر این بود که به خدمه دستور داده شود تا قایق را رها کنند و از این کار آن‌ها فیلمبرداری شده و سپس ارتش آمریکا قایق را غرق کند. این طرح نظامی این امکان را به ایالات متحده می‌داد بدون آنکه تلفاتی جانی وارد شود، اقدام به تلافی کرده و پاسخی متناسب به سقوط یک پهپاد بدهد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اما خواستار حمله به خاک ایران شدند.

طبق گفته تایمز مقامات آمریکایی تصمیم به هدف قرار دادن سه باتری موشکی و تأسیسات راداری ایران گرفتند. یک «لیست جامع» از اهداف جمع آوری شد، اما مشخص گشت، اگر قرار باشد، حمله به سرعت انجام شود، می‌توان تعداد معدودی از آن‌ها را هدف گرفت.

با تکیه بر اطلاعات مربوط به وضعیت نگهبانی نیرو‌های ایرانی، تخمین زده می‌شد که حدود 150 تن در این حملات جان خود را از دست بدهند؛ هرچند برخی اظهار داشتند با توجه به اینکه این حمله در شب صورت می‌گیرد و دور و اطراف این تأسیسات افراد چندانی نخواهند بود، این بدترین سناریو از تعداد تلفات است.

همان طور که قبلاً نیز گزارش شده بود، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ژنرال جوزف دانفورد اظهار داشت، حمله به پاسگاه‌هایی که نیروی انسانی در آن است، پاسخی نامتناسب خواهد بود، و اقدامی است که می‌تواند تنش‌ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد حتی اگر یک جنگ تمام عیار را رقم نزدند، و این آخرین چیزی که ایالات متحده به آن نیاز دارد، آن هم در حالی که متمرکز بر رقابت با قدرت‌های بزرگ است.

این حمله قرار بود، با موشک‌های کروز Tomahawk که از دو کشتی نیروی دریایی ایالات متحده شلیک شوند، انجام بشود. واشنگتن پست پیش از این گزارش کرده بود که این پاسخ قرار بوده شامل استفاده از کشتی جنگی USS Leyte Gulf مجهز به موشک‌های کروز هدایت شونده و ناوشکن USS Bainbridge باشد. قرار بوده جنگنده‌های مستقر در این شناور‌ها آماده واکنش به هر اقدام تلافی جویانه احتمالی باشند؛ اما این حمله هیچ وقت انجام نشد.

دریاسالار مایکل ای. بویل، فرمانده ناو گروه ابراهیم لینکلن، به تایمز گفته: همه سیستم‌ها روشن بودند، همه چراغ‌ها سبز بودند، ما منتظر دستور بودیم. ولی دستوری نیامد. روز بعد ترامپ شرح داد، چرا حمله متوقف شده است. وی در توییتر توضیح داد: روز دوشنبه [ایران]یک هواپیمای بدون سرنشین را که در آب‌های بین المللی پرواز می‌کرد، ساقط کرد. ما شب گذشته آماده و مهیای حمله تلافی جویانه به سه هدف متفاوت بودیم. ترامپ گفت که فهمیده که 150 تن در این حمله خواهند مرد. وی گفت: ده دقیقه قبل از حمله من آن را متوقف کردم. وی توضیح داد، چنین پاسخی “متناسب با سقوط یک پهپاد بدون سرنشین نیست”. وقتی این تصمیم گرفته شد، معاون رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید هیچ یک در جریان نبودند.

ترامپ در عوض تصمیم به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گرفت؛ یعنی همان واکنشی که برای پاسخ به حمله اخیر به سایت‌های نفتی عربستان انتخاب کرد. برخی افراد در حزب خود رئیس جمهور آمریکا، وی را به نشان دادن ضعف در مقابل ایران متهم کرده اند. ترامپ اخیراً در پاسخ توییت کرد: این نشانه‌ای از قدرت بود که برخی از افراد آن را نمی‌فهمند! پاسخ ترامپ به این تنش‌ها با ایران، درگیری درونی رئیس جمهور آمریکا را برجسته می‌کند؛ جایی که از یک طرف می‌خواهد قدرت نمایی کند، اما از طرف دیگر، می‌خواهد از دخالت گسترده ایالات متحده در منازعات در خاورمیانه نیز جلوگیری کند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/CCTu
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.