اتحادیه اروپا، ایران را تهدید به خروج از برجام کرد

0 132

گروه سیاسی: روزنامه گاردین خبر داد که اتحادیه اروپا با ارسال پیامی خصوصی به تهران هشدار داده اگر تهران تهدیدش به دورشدن بیشتر از برجام را اجرایی کند، این اتحادیه چاره‌ای جز خروج از برجام در ماه نوامبر (همزمان با گام چهارم برجامی ایران) نخواهد داشت.

این در حالی است که رویترز گزارش داد؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران را تائید کرد. در همین ارتباط نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود، اعلام کرد که تمامی آبشارهای نصب شده در خطوط 2 و 3 در تاسیسات ایران در حال انباشت اورانیوم غنی‌شده هستند.
انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تائید اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران صورت گرفته است. ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود که به دلیل عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی، تعهدات را در برجام کاهش خواهد و در همین ارتباط نیز گام سوم کاهش تعهدات خود را با توسعه برخی تحقیقات هسته‌ای از نیمه شهریورماه عملی کرد. طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.
بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/dEOn
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.